فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  


سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از شناسایی و خسارت قارچ عامل سوختگی برگ و بلایت گل ختمی در گلخانه‌های گیاهان زینتی شرق این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدنقی پاداشت صبح امروز در جلسه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان به کشف قارچ مذکور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه گیاهان زینتی مانند دیگر نباتات مورد حمله پاتوژن‌ها به ویژه قارچ‌ها قرار می‌گیرند، اظهار کرد: یکی از بیماری‌های مهم و کلیدی روی این گیاه «بلایت بوتریتیسی» بوده که توسط قارچ ایجاد می‌شود و خسارت آن تا نابودی گیاه پیش می‌رود.

این مسئول، ادامه داد: نمونه‌های آلوده از گلخانه‌های گیاهان زینتی شرق گیلان جمع‌آوری شده و پس از ثبت علایم ظاهری نسبت به کشت و جداسازی آن روی محیط کشت اقدام شده است.

وی، با اشاره به اینکه قارچ جدا شده پس از خالص‌سازی به روش تک‌اسپور و تک‌هیف «نوک ریسه» آماده و اثبات بیماری‌زایی آن با استفاده از اصل «کخ» صورت گرفته است، گفت: با توجه به منابع موجود و مشخص شدن اندام‌های رویشی این قارچ روی محیط کشت عامل بیماری قارچ تشخیص داده شد.

پاداشت، قارچ مذکور را پلی‌فاز نامید که روی تعدادی از گیاهان زینتی باغی و انباری عامل پوسیدگی نرم و خاکستری می‌شود.

به گفته وی، قارچ عامل بیماری در گلخانه‌هایی که اصول فنی گلخانه‌ای را رعایت نمی‌کنند عامل سوختگی برگ‌ها و گل‌ها می‌شود و روی اندام‌های گیاه پوشش نمدی خاکستری دارد که اجتماعی از میسلیوم، کنیدیوفور و کنیدی قارچ است.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان درباره کاهش خسارت بیماری در گلخانه‌ها، یادآور شد: برای کاهش خسارت بیماری در گلخانه‌ رعایت اصول فنی نگه‌داری «مدیریت گلخانه»، حذف اندام‌های آلوده و امحای کامل آن رد صورت نیاز سمپاشی با قارچ‌کش‌های محافظ و پیشگیری کننده مانند رورال‌تی‌اس با غلظت یک‌ در هزار و به فاصله 10 تا 15 روز توصیه می‌شود.

به گفته وی، در شمال ایران تاکنون قارچ مذکور به عنوان عامل بلایت برگ و گل گیاه چای در فصل پاییز، بلایت گل رز در بهار و پاییز، بلایت برگ بادام‌زمینی، بلایت بادمجان، کپک خاکستری سیب‌زمینی، عامل بیماری لکه شکلاتی باقلا، پوسیدگی خاکستری پیاز، توت فرنگی و انگورهای محل گزارش شده است.

به گزارش فارس، قارچ مذکور روی گیاه زینتی «ختمی» برای نخستین بار توسط سید عبدالله میرحسینی مقدم از محققان ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان گزارش شده است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.