فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

تولید گیاهان دارویی در استان اردبیل امسال دو برابر افزایش داشته است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل امروز در جلسه کمیسیون کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی گذشته بالغ بر 37 هکتار از اراضی استان اردبیل به زیر کشت محصولات متنوع تولید گیاهان دارویی اختصاص یافته بود که موفق به تولید 64 تن محصول شدیم.
عادل عبد ایمانی افزود‌: بر اساس برآورد اولیه ، این رقم در سال زراعی جاری نزدیک به 2 برابر افزایش یافته است.
بر اساس ارزیابی کارشناسان گیاهان دارویی بیش از 400 گونه گیاهان دارویی در جنگل ها و مراتع استان اردبیل پراکنده است اما فقط 13 گونه آن مورد استفاده اصولی و دارویی قرار گرفته است.
دکتر اسبقیان از فعالان بخش خصوصی و داروسازی گفت: در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی می توان انواع گیاهان دارویی را در استان تولید ، بسته بندی و به استان ها و حتی کشورهای دیگر صادر کرد.
مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون برای نمونه برداری و کشت آزمایشی گیاهان دارویی و معطر گام هایی برداشته اند اما با توجه به گستره این نوع گیاهان در مناطق مختلف استان به نظر می رسد توجه به بخش خصوصی در این زمینه هم ضروری باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل درباره ایجاد مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی استان می گوید: نخستین مزرعه تحقیقاتی درختان و گیاهان دارویی استان اردبیل را محققان این واحد با کاشت بیش از ‌60 گونه گیاهی راه اندازی کردند و امید زیادی می‌رود این مجموعه در آینده‌ای نزدیک بتواند در توسعه صنعت گیاهان و درختان دارویی در استان اردبیل موثر واقع شود.
اکبر قاسمی می افزاید: در قالب این مرکز برنامه ریزی های مدونی به منظور بررسی سازگاری گونه های مختلف و بررسی تنش های محیطی در افزایش مواد موثر در گیاهان دارویی و ازدیاد و تکثیر گونه های کمیاب و پرارزش این گیاهان از طریق کشت بافت به عمل آمده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل به رغبت و علاقه‌مندی ویژه برای توسعه کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: آنچه که در این زمینه زمینه و بستر حرکت پویا و رو به جلو را فراهم می‌‌آورد فروش گیاهان دارویی و کسب درآمد مناسب از این راه است.
تحقیقات نشان داده است که مصرف طولانی داروهای شیمیایی ممکن است عوارض جانبی برجای گذارد و حتی ممکن است از خود بیماری نیز خطرناک‌تر باشد.
همچنین استفاده مداوم ، بی رویه و نادرست این داروها ممکن است موجب مقاوم شدن عامل بیماری‌ها درمقابل این نوع داروها شود در نتیجه بیماران باید به سوی داروهای قویتری که هر روز با نامهای جدید ارائه می‌شوند روی آورند و از این رو استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی ضرورت بیشتری پیدا می کند.
سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که در حال حاضر 80 درصد جمعیت جهان یعنی حدود 4 میلیارد نفر از طب گیاهی در درمان بیماری ها استفاده می کنند.
تولید و مصرف گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی در کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، هلند، چین و ژاپن بسیار زیاد است اما ایران با وجود داشتن گونه های بسیار متنوع از نظر تولید و استفاده از گیاهان دارویی در مقایسه با سایرکشورهای جهان در رده پایین تری قرار دارد.
به عبارتی کشوری مثل آلمان 90درصد داروهای خود را از گیاهان داروئی تولید میکند اما این میزان در ایران به 10 درصد هم نمی رسد.
ضیغمی استاد دانشگاه می گوید: از 8 هزار گونه گیاهی در کشور بیش از 220 گونه گیاهی دارویی در استان اردبیل شناسایی شده است .
امکان سازگاری بسیاری از گونه های دارای اهمیت اقتصادی در این استان وجود دارد.
استان اردبیل به لحاظ توپوگرافی خاص و اختلاف ارتفاع زیاد و چهار نوع شرایط اقلیمی آب و هوایی درمناطق مختلف می تواند به عنوان مناسبترین بستر برای توسعه و کشت گیاهان دارویی مختلف باشد چرا که گونه‌های کاشته شده در این منطقه در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است و می‌تواند در تولید انواع داروها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.