فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

فصل تابستان به دليل تنوع ميوه ها فرصت خوبي را براي افرادي که قصد کاهش وزن دارند، فراهم مي آورد.
فصل تابستان به دليل تنوع ميوه ها فرصت خوبي را براي افرادي که قصد کاهش وزن دارند، فراهم مي آورد. ميوه هايي که سرشار از خواص فراوان است با دارا بودن قند طبيعي نياز بدن به شيريني را برطرف مي کند و از طرفي مانع از افزايش وزن افراد مي شود.

براي داشتن يک رژيم ميوه مناسب با ۲ تن از کارشناسان تغذيه گفت و گو کرده ايم که در ادامه مي آيد. از آن جا که در اين مطلب به صرف صبحانه، ناهار و شام اشاره شده است شما مي توانيد اين رژيم غذايي را بعد از ماه مبارک رمضان که چربي هاي اضافه بدن کاهش يافته و سوخت و ساز بدن فعال شده است در پيش بگيريد.

دکتر موسي صالحي متخصص تغذيه و عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز با اشاره به اين که از نظر وزني مردم به ۳ گروه تقسيم مي شوند، مي گويد: اين ۳ گروه عبارتند از دسته اي که اضافه وزن دارند، دسته اي که داراي وزن طبيعي اند و دسته اي که دچار کمبود وزن هستند. ما در اين مطلب فرض را بر اين مي گذاريم که افراد بيماري خاصي ندارند و بيماران کليوي، ديابتي، کبدي، قلبي و عروقي در اين دسته بندي قرار ندارند.

تقسيم بندي وزني

افراد سالم در ۲ دسته زن و مرد تقسيم مي شوند و هر يک از آن ها به سه دسته چاق، متعادل يا لاغر، تقسيم بندي مي شوند. افراد چاق نبايد مواد غذايي به جز ميوه و سبزيجات بخورند و فصل تابستان زمان مناسبي براي کاهش وزن آن هاست زيرا ميوه هاي متنوع در بازار فراوان است. افراد چاق بايد بين صبحانه و ناهار ميوه بخورند. ناهار را نصف و آن چه به طور معمول استفاده مي کنند. ظهر تا شب نيز ميوه يا سالاد بخورند تا در کاهش وزن موفق شوند. اما اگر وعده هاي غذايي مفصل مانند نان، گوشت، برنج، شيريني بخورند و ميوه هم ميل کنند به علت دريافت انرژي وزن آن ها بالا خواهد رفت.

 وي تاکيد کرد: رژيم ميوه براي افراد چاق بسيار مفيد و اثربخش است و پزشکان در مطب و کلينيک درمان چاقي از اين برنامه بسيار استفاده مي کنند. شايان ذکر است در صورت محدود کردن ناهار، مصرف ميوه محدوديت ندارد. اگر فرد وزن متعادل دارد نبايد صبحانه را حذف کند اما در وعده ناهار نبايد زياده روي کند و سرخ کردني را تا حد ممکن حذف کند و به هنگام شام تنها ميوه بخورد اما در خصوص افراد لاغر، صبحانه، ناهار و شام را کامل همراه با ميوه فراوان بخورند تا به وزن متعادل برسند.

صالحي در پاسخ به اين سوال که آيا مصرف ميوه که حاوي فيبر است، حجم معده را بالا مي برد، مي گويد: افراد متفاوتند ، برخي افراد مي توانند يک کيلوگرم زردآلو بخورند و براي يک شام مفصل هم جا دارند. بعضي ها نيز پس از خوردن ۴ عدد زردآلو ديگر نمي توانند لب به غذا بزنند.بنابراين لازم است هر فرد وضعيت خود را بررسي کند. فردي که کم مي خورد و مي خواهد وزنش را اضافه کند ابتدا ناهار و سپس ميوه ميل کند و آن هايي که وزن بالا دارند اول ميوه بخورند و سپس ناهار ميل کنند.مصرف ميوه در متعادل نگه داشتن وزن موثر است .

اين کارشناس تغذيه به تمام افراد بالاي ۹۰ کيلو گرم توصيه مي کند، براي کاهش وزن ميوه و سبزيجات بيشتري استفاده کنند و پس از کاهش وزن از کارشناس تغذيه، رژيم غذايي کم کالري و متعادل دريافت کنند تا به وزن قبلي بازنگردند. سرعت نتيجه دهي اين رژيم در افراد متفاوت است، ممکن است عده اي در عرض ۲ ماه ۱۵ کيلوگرم کم کنند و عده اي نيز در ۶ ماه تنها ۵ کيلوگرم کم کنند اما اين رژيم را بايد ادامه داد تا به وزن مطلوب رسيد.

ممکن است اين سوال پيش آيد که آيا با حذف شدن گروه هاي غذايي ديگر به بدن ضرري نخواهد رسيد در اين زمينه بايد گفت به طور کلي با خوردن ميوه همراه با مغزهاي خوراکي ، ويتامين، اسيدهاي چرب، املاح، فيتوکميکال و... به بدن مي رسد و نياز به ماده غذايي ديگر نيست.

وي تاکيد کرد: رژيم ميوه سالم ترين و مفيدترين رژيم براي حفظ و کاهش وزن در جهان است. دکتر خالصيان متخصص تغذيه نيز در گفت وگو با خراسان مي گويد: هرم غذايي و ميزان کالري هر يک از مواد غذايي آن در بحث سلامت جايگاه مهمي دارد.اين هرم از کربوهيدرات ، سبزي، ميوه، لبنيات، پروتئين ها، چربي، روغن و شيريني تشکيل شده است. مصرف ميوه و سبزي زياد به علت اين که نسبت به کالري شان حجم زيادي دارد از ميزان آب بالايي برخوردار است و محتواي چربي کمي دارد، در کاهش وزن موثر است .

به عنوان مثال ۸۸ درصد حجم يک سيب متوسط، ۹۰ درصد حجم يک هويج متوسط و ۷۵ درصد حجم يک موز متوسط را آب تشکيل مي دهد اگرچه کم کالري است اما به دليل محتواي بالاي فيبر و سلولز ايجاد سيري در فرد مي کند. فيبر و سلولز باعث پر شدن معده مي شود. آن گاه به مغز پيغام سيري مي دهد و اشتها را از کار مي اندازد. جويدن طولاني ميوه و سبزي فراوان در فرد احساس سيري ايجاد مي کند.

 در حالي که شيريني کالري زيادي به بدن وارد مي کند،حجم زيادي ندارد و راحت جويده و خورده مي شود، در نتيجه وزن را بالا مي برد.به عنوان مثال براي جويدن و خوردن يک سيب متوسط ۱۲۵ گرمي به ۳ دقيقه زمان نياز است اين ميوه ۸۰ کالري ايجاد مي کند. در مقابل براي خوردن يک قطعه شکلات ۲۵ گرمي که ۱۳۰ کيلو کالري توليد مي کند، تنها يک دققه وقت نياز است .

لذا آهسته خوردن غذا در رژيم هاي غني از ميوه و سبزي به کنترل وزن و ايجاد سيري کمک زيادي مي کند ميوه خشک و تازه هر ۲ منبع خوب وطبيعي شيريني است و جايگزين خوبي براي شيريني و شکلات به حساب مي آيد.حتي در قرآن خداوند به اين نکته اشاره مي کند که بهتر است ابتدا از ميوه و بعد از گوشت پرندگان استفاده کنيد.

در قرآن از انگور که سرشار از امگا و ويتامين است و زيتون که داراي چربي مفيد است، زياد نام برده شده است. بسياري از ميوه ها و سبزي ها هضم وجذب طولاني تري دارد و در کنترل اشتها کمک کننده است. اين دو گروه غذايي فيبر محلول در آب دارد و با ايجاد احساس سيري، به ثابت نگه داشتن ميزان قند خون نيز کمک مي کند.

28 سالگي بهترين سن براي شروع رژيم گرفتن است

اگر قصد داريد اضافه وزنتان را کاهش دهيد، متخصصان تغذيه معتقدند که بهترين زمان براي آغاز رژيم گرفتن از سن 28 سالگي است. بررسي‌ها نشان داده است موفق‌ترين افراد در تلاش براي لاغر شدن، کساني هستند که از اين سن شروع به رژيم گرفتن مي‌کنند. اين بررسي‌ها روي 3000 هزار زن در حدود 30 سالگي صورت گرفته است.

متخصصان تأکيد دارند که زنان در اواخر دهه 20 سالگي به دليل داشتن زمان و اراده قوي‌تر بهتر از عهده اين کار برمي‌آيند. بعلاوه چون‌ آن‌ها در اين سن بيشتر نگران افزايش وزن خود هستند، اغلب با تمرکز بيشتري به اهداف خود براي کاهش وزن مي‌پردازند و توجه دارند. از سوي ديگر زنان در دهه 30 سالگي اغلب به قدري مشغله دارند که کمتر فرصت مي‌کنند به وزن خود توجه کنند و در سنين 40 و 50 سالگي نيز علاقه خود را براي متناسب نگه داشتن بدنشان از دست مي‌دهند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.