فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران گفت: حدود 3 هکتار از مزارع به کشت گیاه دارویی مریم گلی تحت مشاوره مرکز گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران، اختصاص یافت.

شهره صفاپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران اظهار داشت: مریم گلی گیاهی است علفی، چند ساله، چهار گوش، پوشیده از کرک به رنگ سبز مایل به سفید، ارتفاع آن حدود 0.5 متر و گل‌های آن به رنگ آبی کمرنگ یا ارغوانی است که معمولاً در تابستان سال دوم ظاهر می‌شود.

وی به شیوه تکثیر این گیاه اشاره کرد و افزود: تکثیر مریم گلی اگر چه با بذر ممکن است ولی در باغبانی از طریق قلمه نیز زیاد می شود.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی مازندران با بیان اینکه بهترین زمان برای تکثیر رویشی مریم گلی فصل پائیز است گفت: این گیاه در شرایط مختلف در سطح وسیعی می‌روید ولی در خاک‌های رسی غنی زهکش دار بهترین رشد می‌کند و اراضی رو به آفتاب را ترجیح می‌دهد.

وی ادامه داد: برای تولید تجاری فاصله بین خطوط کاشت معمولاً یک متر و فاصله بوته‌ها در روی خطوط حدود ۴۰ سانتی متر است.

صفاپور اظهار داشت: مریم گلی در طب سنتی به عنوان داروی موثر برای معالجه عوارض نیش حشرات، مقوی برای تقویت روح و بدن و افزایش طول عمر به کار می رفته است این گیاه در کاهش قند خون، ضد آلزیمر، بهبود زخم‌های واریسی و تقویت مو کاربرد دارد اما مصرف زیاد آن به واسطه وجود ترکیبات سمی باعث افزایش ضربان قلب و سرگیجه می‌شود.

وی ادامه داد: حدود 3 هکتار از مزارع به کشت گیاه دارویی مریم گلی تحت مشاوره مرکز گیاهان دارویی جهاددانشگاهی مازندران، اختصاص یافت.

صفاپور با بیان اینکه نبود بازار مطمئن و لزوم افزایش صنایع وابسته از عمده مشکلات در بخش گیاهان داروییست گفت: به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و بالا بودن رطوبت، بازاررسانی محصولات گیاهان دارویی به صورت تر می باشد با این وجود، با رعایت شرایط، گیاه مریم گلی به نسبت گیاهان دیگر، در مقابل جا به جایی مقاوم تر است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران گفت: مرکز گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران به منظور رفع مشکلات در استان شروع به عقد قرارداد با کشاورزان، به منظور تامین نشاء مناسب، مشاوره کشت و بازارسانی گیاه مریم گلی کرده است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.