فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  


شيراز - خبرگزاری مهر: نبود کارخانه های فرآوری و همچنین "قاچاق" دو مشکل عمده ای است که گیاهان دارویی فارس را طی سالهای اخیر با مشکل روبرو کرده است. کوله بار قاچاقچیان همچنان از گیاهان دارویی پر است و نبود کارخانه فرآوری نیز باعث شده که این گیاهان از کارخانه های آلمان سردر بیاورند.

به گزارش خبرنگار مهر، عرصه هاي منابع طبيعي در استان فارس نزدیک به 7.3 میلیون هکتار است كه ظرفیت تولید علوفه این عرصه‌ها بیش از یک ‌میلیون تن برآورد می شود و یک سوم این عرصه‌ها نیز توان تولید گیاهان دارویی و صنعتی را دارند.

در اين استان بیش از 13 هزار و 500 هکتار کشت گیاه دارویی و صنعتی شامل گونه‌های شاخص آنغوزه، باریجه، وشاء، زیره سیاه، گل نرگس، شيرين بيان و ... در عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که به همين رتبه برتر توليد گياهان دارويي را به خود اختصاص داده است.

اما با وجود اين پتانسيل مشكلات عديده اي در اين حوزه وجود دارد كه مي توان به عدم وجود كارخانه فرآوري گياهان دارويي و حتي قاچاق آن اشاره كرد كه همواره مشكلاتي را به همراه داشته است.

در حال حاضر با توجه به اينكه استان فارس رتبه اول توليد گياهان دارويي را دارد اما مواد به صورت خام از اين استان به كشورهايي نظير كشورهاي حوزه خليج فارس و حتي آلمان صادر مي شود و بعضا با تبديل شدن به لوازم آرايشي و حتي عطر، بار ديگر با قيمتهاي زيادي وارد كشور مي شود.

در اين رابطه مدير كل منابع طبيعي استان فارس به خبرنگار مهر گفت: يكي از موضوعاتي كه همواره به عنوان مشكل در حوزه گياهان دارويي استان فارس مطرح مي شود قاچاق اين گياهان به كشورهاي حوزه خليج فارس و حتي بهره برداري غيرمجاز است.

 

كاظم بردبار افزود: طي چند مدت اخير با هماهنگيهاي صورت گرفته با نيروي انتظامي استان فارس شاهد برخوردهاي خوبي با قاچاقچيان اين حوزه هستيم اما باز هم قاچاق گياهان دارويي در استان وجود دارد.

وي با اشاره به برخورد با قاچاقچيان گياهان دارويي بيان كرد: در چند سال اخير با همكاري دستگاه قضايي استان احكام خوبي براي قاچاقچيان صادر شد اما افراد متخلف از هر فرصتي براي قاچاق گياهان دارويي و حتي بهره برداريهاي غيرمجاز اقدام مي كنند.

مدير كل منابع طبيعي استان فارس اظهار داشت: البته برخوردهاي صورت گرفته با قاچاقچيان تبعاتي را به همراه داشته به گونه اي كه پس از توقيف گياهان دارويي قاچاق، آنها براي انتقام جويي در برخي موارد عرصه هاي منابع طبيعي و جنگلهاي استان را آتش زده اند كه به عنوان نمونه مي توان به آتش سوزي جنگل در پاسارگاد اشاره كرد.

وي با اشاره به فعال شدن پاسگاه هاي انتظامي براي برخورد با قاچاقچيان بيان كرد: با توجه به حساسيت موضوع و با هماهنگيهاي صورت گرفته با مراجع انتظامي خروج گياهان دارويي از استان فارس به مجوز نياز دارد كه در صورت مشاهده ماموران نسبت به اخذ مجوز از حمل كنندگان اقدام و در صورتيكه مجوز نداشته باشند نسبت به توقيف آن اقدام مي كنند.

بردبار ادامه داد: در حال حاضر با توجه به فصلي كه در آن قرار داريم قاچاق گياهان دارويي آنغوزه، آويشن و باريجه در استان افزايش داشته كه در اين راستا اقداماتي در دستور كار است و براي برخورد با خاطيان هماهنگيهاي لازم صورت گرفته است.

مدير كل منابع طبيعي استان فارس اظهار داشت: البته در اين راستا تدابيري اتخاذ شده كه افراد مي توانند با اخذ مجوزهاي لازم در عرصه هاي منابع طبيعي البته با نظر كارشناسان نسبت به برداشت گياهان دارويي اقدام كنند كه البته در صورتيكه محدوديت وجود داشته باشد مجوز صادر نمي شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود يكي از مشكلات حوزه گياهان دارويي را عدم وجود كارخانه فرآوري در ايران و استان فارس عنوان كرد و ادامه داد: در صورتيكه كارخانه فرآوري در استان وجود داشت ديگر نيازي نبود كه مواد به صورت خام از استان صادر و در نهايت پس از فرآوري با قيمتهاي زيادي به كشورمان صادر شود.

بردبار با اشاره به صادرات آنغوزه و باريجه از استان فارس به آلمان گفت: اين دو گياه دارويي از استان به آلمان صادر مي شود و در نهايت پس از فرآوري با قيمتهاي زيادي بار ديگر به كشورمان صادر مي شود.

مدير كل منابع طبيعي استان فارس گفت: از اين دو گياه دارويي در آلمان در صنايع آرايشي و عطر سازي استفاده مي شو در صورتيكه اگر در ايران كارخانه مناسبي وجود داشت ديگر نيازي به صادرات گياهان به صورت خام نبود.

وي در ادامه پيرامون ساخت كارخانه فرآوري گياهان دارويي در استان فارس بيان كرد: پيگير هستيم كه اين كارخانه در استان راه اندازي شود البته به زمان نياز دارد.

بردبار اظهار داشت: با راه اندازي اين كارخانه در استان فارس مشكلات هم در بحث توليد و هم در بحث فرآوري مرتفع مي شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.