فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد: عصاره گیاه خرفه در درمان التهابات دهانی آفت اثربخش است و به علت نداشتن عوارض جانبی و تأثیر قابل توجه در بهبود ضایعات، نسبت به دیگر داروها برتری دارد.

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، التهاب دهانی (استوماتیت) آفت راجعه از بیماری‌های شایع دهان در سرتاسر جهان با اتیولوژی نامشخص و بدون درمان قطعی است. از آنجایی‌که گیاه خرفه، منبع غنی از آنتی‌اکسیدان، توأم با خاصیت ضدالتهابی است، مطالعه‌ای با هدف بررسی اثربخشی گیاه خرفه در درمان استوماتیت آفتی راجعه توسط مهسا محمدزاده از گروه آموزشی بیماری‌های دهان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش انجام شد.

50 بیمار مبتلا به استوماتیت آفتی راجعه برای این مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی سه سو کور، پلاسبو- کنترل انتخاب شدند. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه (A و B) تقسیم شدند. گروه A از پلاسبو و گروه B از داروی خرفه به مدت سه ماه استفاده کردند. میزان درد بر اساس Visual Analogue Scale (VAS)، فواصل زمانی بین بروز ضایعات، تعداد ضایعات و مدت زمان بهبودی، در آغاز مطالعه و ماه یک، دو و سه سنجیده شد.

لازم به ذکر است یافته‌های پژوهشی حاکی از آن است که میزان تسکین درد در گروه مورد بررسی، به‌طور معنی‌داری بیشتر از گروه شاهد بود. میانگین تفاوت تعداد ضایعات قبل و بعد از درمان از لحاظ آماری معنی‌دار نبود. میانگین تفاوت مدت زمان بهبود در دو گروه از لحاظ آماری معنی‌دار بود. فواصل زمانی بین بروز ضایعات از 17.88 روز در گروه مقایسه به 33.12 روز در گروه مداخله افزایش یافت که از لحاظ آماری معنی‌دار است.

بنا بر این پژوهش، بررسی اثربخشی گیاه خرفه در درمان استوماتیت آفتی راجعه نشان می‌دهد که داروی مورد مطالعه‌، هم از نظر تحمل و سادگی استفاده بیماران و هم از لحاظ عدم بروز عوارض جانبی و تأثیر قابل توجه در بهبود ضایعات دارای برتری‌هایی نسبت به داروهای رایج است.

این پژوهش در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.