فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز اصفهان گفت: طراحی فاز یک باغ بزرگ گیاه شناسی اصفهان در محدوده پارک ناژوان در نیمه اول سال جاری به اجرا در آید.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، منطقه اصفهان و به نقل از شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان داریوش فتحی گفت: اصفهان از لحاظ مساحت، بالاترین میزان فضای سبز کشور را داراست و از لحاظ شاخصه‌های کیفی مانند میزان آفت زدگی، وجود علف هرز، لک چمن‌ها و کیفیت گل کاری نیز سرآمد است.

وی افزود: چنار و نارون و بعد از آن توت برگ زینتی، بیشترین گونه‌هایی است که در اصفهان مشاهده می‌شود که این گونه‌ها به خصوص چنار، نیاز آبی بالایی دارند. این گونه‌ها از سال آینده با بلوط زاگرس، زیتون تلخ و چندین گونه دیگر که به آب کمتری نیاز دارند، جایگزین خواهند شد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز اصفهان در خصوص خلاقیت و نوآوری در ایجاد پارک‌های سطح شهر بیان کرد: فضای سبز ما فضای سبز یک منطقه خشک دنیاست. این که پارک‌های کشور را با پارک‌های اروپا مقایسه کنیم کار غلطی است. میزان بارندگی در اروپا چند ده برابر ایران است و فضای سبز با بارندگی تأمین آب می‌شود. علاوه بر این که نوع تفرج در کشور ما با بسیاری از کشورها تفاوت دارد. در ایران استفاده از پارک از تفریح‌های اصلی مردم است در صورتی که در دیگر کشورها روزهای تعطیل هم تعداد آدم زیادی در پارک‌ها دیده نمی‌شود.

وی افزود: به هر حال وقتی میزان مراجعه مردم زیاد شود، صدمات فیزیکی بیشتری به پارک وارد شده و بیشتر مستهلک می‌شود. برای همین باید طراحی‌ها را به نوعی انجام دهیم که با میزان فشاری که روی پارک وارد می شود، سازگار باشد. نوع طراحی بر اساس کاربرد پارک و شرایط اقلیمی کشور تعیین می شود. برای همین در دیگر کشورها یک چمن لوکس دارند که در طول هفته کسی وارد آن نمی شود و چمن سرحال تر است اما در شهری مثل اصفهان در یک روز تعطیل جای نشستن در فضای سبز نیست. البته این یک نیاز و تفریح سالم است. استفاده از طبیعت یک تفریح سالم است که اثرات خوبی برای مردم دارد.

فتحی در خصوص برنامه سازمان برای توسعه فضای سبز خاطرنشان کرد: توسعه بام سبز مهم ترین برنامه ماست. پیگیر این هستیم در مکان‌هایی که امکان پذیر است، بام‌های سبز را توسعه دهیم. بحث دیگر موضوع طراحی در مناطق خشک با استفاده از گونه‌ها و پوشش‌های خاص است که هم زیبایی دارند و هم نیاز آبی کم. مورد دیگر استفاده از گونه‌های گل‌های دایمی به صورت کشت‌های تلفیقی در پارک‌هاست به صورتی که با کمترین میزان تعویض گل در پارک‌ها تقریباً تمام سال رنگ‌های متنوع را در باغچه‌ها داشته باشیم و نیازی نباشد گل‌ها را مرتب عوض کنیم.

وی بیان کرد: احداث باغ بزرگ گیاه شناسی اصفهان را در دستور کار داریم که انواع کلکسیون‌های گیاهی را در 200 هکتار مساحت خود جای خواهد داد. مطالعات ابتدایی طرح شروع شده و امیدواریم طراحی فاز یک در نیمه اول سال جاری به اجرا درآید و عملیات اجرایی چند کلکسیون هم آغاز شود. این باغ در محدوده ناژوان احداث خواهد شد و علاوه بر جنبه تخصصی، جنبه تفریحی، آموزشی و مطالعاتی هم دارد.

فتحی سرانه اکولوژیک فضای سبز در اصفهان را 2/26 متر دانست و گفت: البته چیزی به نام استاندارد جهانی در این بخش وجود ندارد چون این سرانه بر اساس شرایط اقلیمی و میزان آلودگی هر شهر تعیین می‌شود. در شهرهای شمالی کشور که آلودگی نداریم نیاز فضای سبز کمتر است. البته سرانه فضای سبز نسبت به میزان آلودگی هوا در اصفهان کم است اما نسبت به شهرهای دیگر وضعیت خوبی داریم.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان در خصوص حضور در نمایشگاه گل وگیاه گفت: حضور در نمایشگاه برای ما به معنای تشویق مردم به توسعه فضای سبز و تقویت فرهنگ ایجاد فضای سبز در منازل است. در این نمایشگاه آخرین تکنولوژی ها و دستاوردها به مردم و متخصصین ارایه خواهد شد و تولیدکنندگان فرصتی دارند که تولیدات خود را با کمترین هزینه ارایه دهند که همین امر انگیزه‌ای برای توسعه فضای سبز در شهر است.

وی ادامه داد: بیشتر مخاطبان چنین نمایشگاه‌هایی مردم هستند و این موضوع بسیار اهمیت دارد. مردم باید بدانند که می‌شود در فضاها و خانه‌های کوچک هم فضای سبز را توسعه داد. اکثر افراد فکر می‌کنند فضای سبز و گل و گیاهان مخصوص ویلاها و خانه‌های بزرگ و عکس‌هایی است که در سایت‌ها می بینند اما در یک حیاط 50 متری هم می شود فضای زیبا و جذابی ایجاد کرد.

فتحی بیان کرد: در غرفه سازمان در این نمایشگاه، قرار است یک طراحی زیبای حیاط منزل را به نمایش بگذاریم. یکی دیگر از برنامه‌های مفید ما برای شهروندان مراجعه کننده به این نمایشگاه، ترویج فرهنگ استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار است. بنا داریم مزایای این نوع آبیاری را در غرفه اطلاع رسانی کنیم و کارشناسان ما اطلاعات علمی را در اختیار شهروندان قرار خواهند داد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.