فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۵         
  

آزالیا داخلی یک گیاه آپارتمانی بی نیاز است که به نگهداری کمی نیاز دارد و برای مدت بسیار طولانی گل می دهد. آزالیا در فضای باز نیز به حداقل مراقبت نیاز دارد. هنگامی که گل های آزالیای شما پژمرده شدند، بهتر است هر چه سریعتر آنها را بردارید. شما می توانید این کار را با دست انجام دهید: گل های مرده را با چرخاندن آنها به دقت بچینید . سپس گیاه را در یک اتاق خنک و پر از نور قرار دهید . به آبیاری منظم آن حتی پس از گلدهی ادامه دهید. اگر گلدان خیلی کوچک شده است، بهتر است آزالیا خود را در یک گلدان بزرگتر قرار دهید و خاک را با پیت ماس یا کمپوست ericaceous ( اریکسی ، اریکاسه)نوعی کمپوست است که برای پرورش گیاهان اسید دوست عالی است ، تکمیل کنید. هنگامی که جوانه های آن به اندازه کافی متورم شدند، آزالیا خود را به اتاق نشیمن برگردانید.
نگهداری از گل آزالیا پس از گل دهی - فوت و فن های باغبانی
نگهداری از گل آزالیا پس از گل دهی - فوت و فن های باغبانی

نگهداری آزالیا در محیط خانه

اگر آزالیا را در محیط خانه نگهداری می کنید ، هرچه دمای محیط نگهداری سردتر باشد، آزالیا شما بیشتر رشد خواهد کرد. بنابراین یک موقعیت را در دمای اتاق انتخاب کنید، به طور ایده آل بین 15 تا 22 درجه سانتیگراد. هر چند وقت یکبار چند روز گرم تر ضرری ندارد، اما در این صورت مقداری آب اضافی به گیاه بدهید. با این حال از قرار دادن دائمی آزالیا در نزدیکی رادیاتور خودداری کنید. آزالیا خود را تا دو بار در هفته آبیاری کنید .اما اگر خاک بیش از حد غرق شود - حتی برای یک ساعت و نیم - ریشه آزالیا شما خواهد مرد. همچنین هرگز آزالیا را از بالا آبیاری نکنید.آزالیا از نور مستقیم خورشید بیزار است زیرا باعث خشک شدن آنها می شود، چیزی که آنها بیشتر از همه دوست دارند چند پرتو آفتاب صبحگاهی است که بعد از ظهر سایه به دنبال دارد.از خاک های شنی خودداری کنید و خاک اسیدی با رطوبت نگهدارنده و غنی از هوموس را انتخاب کنید .



نگهداری آزالیا در محیط خانه


اگر آزالیا خشک شده باشد چه باید کرد؟

آیا خاک بیش از حد خشک می شود؟ فورا به آزالیای خود حمام درمانی بدهید . به سادگی آن را به مدت 15 دقیقه در یک سطل آب قرار دهید تا ریشه ها رطوبت زیادی بگیرند. پس از آن، اجازه دهید خاک به خوبی زهکشی کند و گیاه خود را به جای همیشگی خود برگردانید و نگران نباشید زیرا هیچ آسیبی وارد نشده است.به آزالیا دقیقاً به مقدار مناسب آب بدهید: نه زیاد، نه خیلی کم . به طور منظم آزالیا خود را آبیاری کنید. قانون کلی این است که خاک گلدان را مرطوب نگه دارید . اما زیاده روی نکنید! آزالیا خود را در یک زیر گلدانی پر از آب قرار ندهید.



اگر آزالیا خشک شده باشد چه باید کرد؟


نگهداری از آزالیا در باغ

مکانی نیمه سایه در باغ را ترجیح می دهد، یک نقطه خنک تر که در آن خاک کمی مرطوب است. حتما از آفتاب کامل ظهر خودداری کنید. در هر متر مربع بیش از یک آزالیای باغی نکارید.آزالیاهای باغی از نور مستقیم خورشید بیزارند زیرا باعث خشک شدن آنها می شود، به خصوص در ماه های اول پس از انتقال. به دنبال خنک ترین نقطه در باغ خود باشید . اینجاست که آزالیای شما طولانی ترین گلدهی را خواهد داشت. آزالیای باغی عمدتاً پس از انتقال به باغ نیاز به آبیاری دارد . پس از آن، بیشتر به محیط آداپته می شود. اگر یک دوره خشکی طولانی وجود دارد، بهتر است گیاه را صبح یا عصر آبیاری کنید تا مطمئن شوید که توپ ریشه مرطوب باقی می ماند. هرگز از بالا آبیاری نکنید. از خاک شنی خودداری کنید و خاک اسیدی با رطوبت نگهدارنده و غنی از هوموس را انتخاب کنید. اگر شما می خواهیدآزالیا باغ خود را انتقال دهید پیت ماس یا کمپوست اریکاسه کافی را به چاله کاشت اضافه کنید.



نگهداری از آزالیا در باغ


آبیاری و کود دهی آزالیا باغی

آزالیای باغی عمدتاً پس از انتقال به باغ نیاز به آبیاری دارد. پس از آن، به خودی خود به خوبی مدیریت می شود، به خصوص با باران منظم. اگر یک دوره خشکی طولانی وجود دارد، با استفاده از ظرف مخصوص آبیاری ، آبیاری را مستقیم روی خاک انجام دهید – هرگز بالای گیاه و قطعاً نه روی گل‌های آن آب نریزید. خطر خیس شدن بیش از حد گلهایی که در حال شکوفه هستند زیاد است که می تواند باعث قهوه ای شدن آنها شود. آیا باید آزالیای باغ خود را کود دهید؟ فرودین تا اواسط آبان دوره ایده آل برای بارور کردن آزالیا باغی است. شما می توانید کودهای کامپوزیت NPK فرموله شده برای گیاهان اسید دوست، کودهای شیمیایی، گلوله های کود گاوی یا کود دامی را انتخاب کنید.



آبیاری و کود دهی آزالیا باغی


هرس و قلمه گرفتن از آزالیا

هرس واقعاً ضروری نیست. اگر به هر حال دوست دارید آزالیای باغی خود را هرس کنید، مدت کوتاهی پس از گلدهی ، یعنی در اردیبهشت یا خرداد، آن را هرس کنید. گل های مرده را با احتیاط قطع کنید و مطمئن شوید که به جوانه های جدید آسیب نرسانید. اصلاح خوب آزالیا به آن آسیبی نمی رساند و آن را در بهترین حالت نگه می دارد .اما آزالیا بدون هرس نیز به خوبی مدیریت می شود. برداشتن قلمه از آزالیا به این سادگی نیست. نور، دما و مواد مغذی همگی باید در تعادل کامل باشند، بنابراین شما عملاً باید متخصص باشید تا «محل پرورش» ایده آل را ایجاد کنید. به هر حال شاید دوست داشته باشید آن را امتحان کنید.



هرس و قلمه گرفتن از آزالیا
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.