فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۵         
  

باغبان ها ها تمام تلاش خود را می کنند تا گیاهان خود را شاد و سالم نگه دارند، اما گاهی اوقات، مهم نیست که شما چه کاری انجام می دهید، برخی از گیاهان با هم ترکیب نمی شوند. گیاهانی که یکدیگر را دوست ندارند ممکن است به نیازهای مختلف محیطی پاسخ دهند، می توانند برای منابع اصلی در رقابت مستقیم با یکدیگر باشند یا ممکن است یکی از آنها حشراتی را جذب کند که به شدت به دیگری آسیب می رساند. تعیین ناسازگاری گیاهان می تواند یک حدس و بررسی باشد زیرا انواع خاک نیز بر روی گیاهانی که نباید با هم کاشته شوند تأثیر می گذارد.در مورد گیاهان چند قانون اساسی وجود دارد که باید از کاشت نزدیک به هم اجتناب کنید. ابتدا بررسی کنید که گیاهان باغ شما تقریباً یک اندازه باشند و نیازهای نوری یکسانی داشته باشند. به عنوان مثال، کاشت گیاهان بسیار بلند مانند گوجه فرنگی در کنار لوبیاهای بوته ای، ایده بسیار بدی است زیرا گوجه فرنگی به احتمال زیاد لوبیا را از بین می برد.
گیاهانی که نباید با یکدیگر کاشته شوند - فوت و فن های باغبانی
گیاهانی که نباید با یکدیگر کاشته شوند - فوت و فن های باغبانی

گیاهان رقیب و گیاهان آللوپاتیک

وقتی گیاهان بلندتر و کوتاه‌تر را با هم می‌کارید، مطمئن شوید که گیاهان کوتاه‌تر با فاصله کافی و جهت‌گیری قرار گرفته باشند تا خورشید در طول روز به آنها بتابد. بسیاری از باغداران این مشکل را با قرار دادن کوتاه ترین گیاهان در ردیف خود در لبه باغ، یا کاشت آنها به عنوان کاشت مرزی حل می کنند.گیاهانی که به آب زیادی نیاز دارند باعث ناراحتی زیادی برای گیاهانی که در نزدیکی آنها به آب کمتری نیاز دارند ، می شوند. در مورد کود هم همینطور. همیشه ایده خوبی است که گیاهانی با نیازهای تغذیه ای و آبی مشابه با هم بکارید، مگر اینکه رقابت شدیدی داشته باشند. حتی در این صورت، اغلب می‌توانید با فاصله زیاد بین آنها و تهیه کود و آب کافی برای هر دو نوع گیاه جبران کنید. آخرین اما نه کم اهمیت ترین گیاهانی هستند که آللوپاتیک هستند . گیاهان آللوپاتیک این قابلیت را دارند که از نظر شیمیایی سیستم های حیاتی گیاهان رقیب را مختل کنند. این گیاهان معمولاً علف های هرز هستند، اما بسیاری از گیاهان منظره و زراعی مشاهده شده اند که مواد شیمیایی آللوپاتیک از خود ترشح می کنند. دانشمندان گیاه شناسی از این مشاهدات برای توسعه روش های بهتر کنترل علف های هرز برای مزارع و باغ ها استفاده می کنند.



گیاهان رقیب و گیاهان آللوپاتیک


گیاهانی که خواص آللوپاتیک دارند

اعتقاد بر این است که بسیاری از گیاهان دارای رفتارهای آللوپاتیک هستند، اما بسیاری از آنها در قلمرو فرهنگ باغ باقی می مانند و فاقد مستندات علمی قابل توجهی هستند. تحقیقات در این زمینه کم است، اما لیست گیاهانی که اعتقاد بر این است که خواص آللوپاتیک دارند عبارتند از : مارچوبه ، لوبیا ، چغندر ، کلم بروکلی ، کلم ، خیار ، نخودفرنگی ،سویا ، آفتاب گردان ، گوجه فرنگی



گیاهانی که خواص آللوپاتیک دارند


اهمیت تناوب زراعی

هنگام کاشت کلم بروکلی در باغ خود، مطمئن شوید که تناوب زراعی را به خوبی انجام می دهید، زیرا کلم بروکلی می تواند بقایایی از خود به جای بگذارد که سایر محصولات چلیپایی قادر به تحمل آن نیستند.گردو سیاه مدتهاست که با گیاهان باغی مانند گوجه فرنگی، بادمجان و ذرت تداخل دارد. برخی از گیاهان، مانند یونجه ، به نظر می رسد که نوع قابل توجهی از آللوپاتی را نشان می دهند که در جوانه زنی بذرهای خود اختلال ایجاد می کند.



اهمیت تناوب زراعی


سایر گیاهان که در رشد یکدیگر تداخل ایجاد می کنند

اعتقاد بر این است که سیر و پیاز در رشد لوبیا و نخود تداخل دارند، اما به نظر می رسد که با بیشتر محصولات ِ دیگر سازگار هستند. سایر ناسازگاری‌های گیاهی ، شامل گیاهان زیر است که باید از کاشت نزدیکی یکدیگر اجتناب کنید: نعناع و پیاز جایی که مارچوبه در حال رشد است / لوبیا و خردل نزدیک چغندر/انیسون و شوید نزدیک هویج / خیار، کدو تنبل ، تربچه ، آفتابگردان، کدو ، یا گوجه فرنگی نزدیک به تپه های سیب زمینی /هر عضوی از خانواده کلم در نزدیکی توت فرنگی /کلم، گل کلم ، ذرت، شوید و سیب زمینی نزدیک گوجه فرنگی نباید کاشته شوند.



سایر گیاهان که در رشد یکدیگر تداخل ایجاد می کنند
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.