فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۵         
  

بسیاری از ما، مگر اینکه اهل نوشیدن چای باشید، از فنجان لذت می بریم و برخی از ما فقط برای اینکه صبح از خواب رها شویم به یک فنجان قهوه تکیه می کنیم. برای کسانی از ما که این عشق مشترک را داریم، ایده رشد گیاهان دانه قهوه امکان هیجان انگیزی است. پس چگونه می توان بذر درخت قهوه را جوانه زد؟ در ادامه بخوانید تا بدانید چگونه قهوه را از دانه پرورش دهید.
نحوه ی جوانه زدن دانه های قهوه - فوت و فن های باغبانی
نحوه ی جوانه زدن دانه های قهوه - فوت و فن های باغبانی

کاشت دانه ها

در حالت ایده آل، برای رشد گیاهان دانه قهوه، باید با یک شاخه ی قهوه تازه چیده شده شروع کنید، اما اکثر ما در کشور تولیدکننده قهوه زندگی نمی کنیم، بنابراین این کمی مشکل است. با این حال، اگر در یک کشور تولیدکننده قهوه زندگی می کنید، میوه های رسیده قهوه را با دست بچینید، قسمت های گوشتی را جدا کنید. بشویید و در ظرفی تخمیر کنید تا تفاله آن از بین برود.( پالپ جدا شده لایه مخاطی چسبنده به دانه قهوه را از بین می برد )پس از این کار، آن را بشویید و دانه های شناور را دور بریزید. دانه ها ی باقی مانده را روی یک صفحه توری در هوای آزاد و خشک، اما نه مستقیم آفتاب خشک کنید. دانه باید کمی نرم و مرطوب باشد و از بیرون خشک شود.



کاشت دانه ها


مدت زمان جوانه زنی

از آنجایی که اکثر ما در منطقه تولید قهوه زندگی نمی کنیم، قهوه سبز را می توان از یک تامین کننده قهوه سبز خریداری کرد. مطمئن شوید که از یک محصول تازه و اخیر است. اگرچه دانه ها تقریباً چهار ماه طول میکشد تا جوانه بزنند، اما اگر تازه باشد نتایج مطمئن تری حاصل می شود. احتمالاً برای بدست آوردن یک گیاه می خواهید بذرهای زیادی بکارید. آنها به نوعی سختگیر هستند. دانه های تازه در 2 و نیم ماه جوانه می زنند در حالی که بذرهای مسن تر حدود 6 ماه طول می کشد.



مدت زمان جوانه زنی


خیس کردن بذرها قبل از کاشت

بعد اینکه بذرها را گرفتید، آنها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید ، آبکش کنید و سپس در ماسه مرطوب یا ورمیکولیت مرطوب بکارید یا بذر را بین کیسه های قهوه مرطوب قرار دهید. پس از جوانه زدن بذرهای درخت قهوه، آنها را از محیط جدا کنید. بذر را به سمت پایین در سوراخی که در خاک لومی با محتوای هوموس بالا است قرار دهید تا بتوان کود پوسیده، آرد استخوان یا خون خشک شده را به آن اضافه کرد. همچنین می توانید خاک سبک و متخلخل را امتحان کنید. خاک را فشار ندهید ½ اینچ (1 سانتی متر) از چمن مالچ شده را برای حفظ رطوبت در بالای آن قرار دهید، اما زمانی که بذر جوانه زد آن را بردارید. بذرها را روزانه آبیاری کنید اما نه زیاد، فقط مرطوب کنید.



خیس کردن بذرها قبل از کاشت


جوانه زدن بذر ها

هنگامی که بذرهای شما جوانه زدند، گیاه را می توان به خاک متخلخل و با pH پایین با محتوای نیتروژن بالا انتقال داد. کود ارکیده ممکن است به مقدار کم در گیاه قهوه برای حفظ pH پایین و افزودن مواد معدنی استفاده شود. گیاه را در داخل خانه زیر نور مصنوعی قرار دهید . هفته ای یکبار آبیاری کنید و اجازه دهید آب اضافه از زیر گلدان خارج شود و دوباره در طول هفته با کود تقویت شود‌ خاک را مرطوب نگه دارید.دو تا سه سال طول می کشد تا درخت گل بدهد و خوشه های احتمالی تولید شود. برای تشویق گلدهی، آبیاری را در ابتدای زمستان برای دو تا سه ماه متوالی کاهش دهید. پس از شروع بهار، گیاه را به خوبی آبیاری کنید تا شکوفا شود. هنگامی که میوه ها بالغ شد، می توانید آنها را برداشت، تفاله، تخمیر، خشک و در نهایت از یک فنجان قهوه ی خوب لذت ببرید. تقلید از شرایط استوایی در ارتفاعات که در آن درختان دانه قهوه رشد می کنند، به تلاشی پرزحمت نیاز دارد، اما ارزش تلاش را دارد، حتی اگر بهترین کیفیت قهوه ی (جاوا ) را از درخت خود دریافت نکنید.



جوانه زدن بذر ها
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.