فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۶         
  

در پاییز عملیات سمپاشی بسیار مهم است. زیرا باعث آماده شدن درختان برای زمستان می شود. در این دوران به منظور کنترل آفات گیاهی از جمله کنه و سایر حشرات و بیماری ها، عملیات سم پاشی انجام می شود. بهترین دفاع در برابر بیماری های قارچی، پیشگیری از آنها با استفاده از قارچ کش ها در فصل پاییز است. قارچ کش های پاییزی از قارچ های آسیب رسان محافظت می کنند. آنها در طول زمستان و تا فصل بهار باقی می مانند. جهت کنترل بسیاری از بیماری‌ها باید ترکیبات مسی بکار برده شود تا از شیوع بسیاری بیماریها مثل شانکر، آنتراکنوز، بلایت، لکه غربالی، پیچیدگی برگ، لکه سیاه، آتشک، لکه آجری و .... جلوگیری شود.قطعاً مثل همیشه، مواد ارگانیک ایمن‌تر و سازگارتر با محیط زیست هستند و بایستی در اولویت استفاده قرار گیرند. در صورتی که این اتفاق قابلیت انجام نداشت، به سمت سموم شیمیایی حرکت کنید!
کنترل بیماری ها و آفات با سم پاشی پاییزه - فوت و فن های باغبانی
کنترل بیماری ها و آفات با سم پاشی پاییزه - فوت و فن های باغبانی

تشخیص زمان سم پاشی

انتهای فصل خزان درخت ، زمان مناسبی برای سم پاشی هست که با توجه به شرایط هر درخت قبل از بیداری درخت توسط خود باغدار عزیز باید تشخیص داده شود.مثلا در بعضی مناطق درخت زردآلو یا بادام یکماه قبل،سیب دو هفته قبل ... که البته برای این عملیات نمی‌شود یک زمان مشخص نمود و با توجه به اینکه شرایط اقلیم هر منطقه متفاوت هست و مدت خزان(خواب) هر درخت با درخت دیگر متفاوت هست. حتی اقلیم یک منطقه سال به سال هم بسیار متغیر هست. پس تشخیص این عملیات بعهده خود باغدار محترم هست که در کنار باغ هست و واقف به شرایط موجود هست.



تشخیص زمان سم پاشی


انتخاب قارچ کش مناسب

برای کنترل مناسب نوع قارچی که به گیاه حمله می کند، قارچ کش صحیح را انتخاب کنید. به عنوان مثال، گوگرد آهک کپک پودری را کنترل می کند. از سولفات مس و قارچ کش های مسی برای کنترل آنتراکنوز، سوختگی باکتریایی و پیچ خوردگی برگ استفاده کنید. مخلوط بوردو سوختگی، دلمه و شانکر را درمان می کند.ترکیبات مسی شامل سموم بردو، بردوفیکس، اکسی کلرومس (کوپراکسی کلراید)، نوردوکس می باشد. زمان سم پاشی ترکیبات مسی اصولا در 4 مرحله توصیه می شود: مرحله اول: به هنگام ریزش 70درصد برگ درختان در انتهای پاییز(نزدیک به خزان درخت)، مرحله دوم:پایان فصل خزان به محض رویت تورم جوانه ها، مرحله سوم:پس از ریزش گلبرگ ، مرحله چهارم:بهنگام تشکیل میوه.



انتخاب قارچ کش مناسب


نحوه ی صحیح استفاده از قارچ کش ها

صبر کنید تا یک روز آرام باشد که باد نمی وزد، بارانی در پیش بینی وجود ندارد و دمای هوا بالای 4 درجه باشد . قارچ کش غلیظ را طبق دستورالعمل با آب مخلوط کنید. هر مارک و نوع قارچ کش نسبت آب به قارچ کش خاص خود را دارد که برای بهترین نتیجه و جلوگیری از آسیب به گیاه باید از آن پیروی کنید. به عنوان مثال، قارچ کش مس مایع مورد استفاده برای درمان آنتراکنوز به نسبت 60 سی سی مایع قارچ کش با 1 گالن آب نیاز دارد. قارچ کش رقیق شده را در سمپاش باغبانی تمیز بریزید. کل شاخ و برگ - هر دو قسمت بالا و پایین - را با مقدار زیادی از مخلوط بپوشانید. استفاده را تا زمانی ادامه دهید که قارچ کش رقیق شده از روی شاخ و برگ بچکد. درمان دوم قارچ کش را طبق دستورالعمل روی برچسب قارچ کش روی گیاه اعمال کنید. برای مثال، قارچ‌کش‌هایی که برای محافظت از درختان میوه در برابر قارچ‌های معمولی استفاده می‌شوند، معمولاً به دو کاربرد نیاز دارند، اولی در پاییز - ( آبان ، آذر )- و دومی در زمستان ( بهمن ، اسفند ) . با این حال، سایر قارچ کش ها، هفت تا 10 روز پس از استفاده از اولین درمان، به درمان دوم نیاز دارند. دستورالعمل های روی برچسب قارچ کش را برای استفاده توصیه شده توسط سازنده بررسی کنید.



نحوه ی صحیح استفاده از قارچ کش ها


کنترل آفات با روغن ولک و سموم نفوذی

جهت مقابله با زمستان گذرانی آفات که به صورت تخم و یا خود آفت در سطح شاخه،تنه،علفهای هرز،خاک و ... پراکنده هستند. روغن ولک+سموم نفوذی مثل اتیون یا دورسبان توصیه می شود. زمان انجام عملیات ،در هنگام خزان درخت و دوره ی خواب است.(در زمانی که هنوز هیچ گونه جوانه ای بر روی شاخه ها ایجاد نشده باشد.)بنابراین کنترل این حشرات و آفات علاوه بر کاهش خسارت سبب افزایش محصول و پر بار تر شدن باغ می شود.زمان دیگری که می توانید سم پاشی بسیاری از حشرات و آفات درختان میوه از جمله شته ها، کنه ها و کرم ها را انجام دهید ، در اواخر زمستان یا اوایل بهار با روغن ولک است.قبل از استفاده از روغن ولک نکات زیر را در نظر داشته باشید : در یخبندان از سمپاشی روغن ولک جدا خودداری کنید. برای سمپاشی و رقیق کردن این ترکیب باید از آب سبک استفاده کنید تا به طور کامل در آب حل شود. بهترین دمای محیط توصیه شده برای سمپاشی زمستانه با روغن ولک بین 5 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد. قبل و بعد از سمپاشی روغن امولسیون شونده بر روی گیاهان، از مصرف گوگرد و ترکیبات گوگردی جدا خودداری کنید. روغن ولک با قارچ کش کاپتان ، سولفور ، کنه کش آبا مکتین قابلیت اختلاط ندارد. روغن امولسیون شونده برای ماهی ها و موجودات آبزی مضر است و نباید در آب های سطحی و اطراف آن جاری شود. بین آخرین روغن پاشی تا برداشت محصول (دوره ی کارنس) باید سه تا چهار هفته فاصله باشد. سمپاشی باید به نحوی باشد که کل قسمت های درخت به طور کامل آغشته شود به طوری که سموم از آن بچکد. روغن ولک با دورسبان ، اتیون ، تخم کنه کش آپولو ، بردوفیکس و نوردوکس قابلیت اختلاط دارد.



کنترل آفات با روغن ولک و سموم نفوذی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.