فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۶         
  

ریشی نام دیگر گانودرما است و محل رویش این قارچ در ژاپن است به همین دلیل با این نام نیز شناخته می شود ، گانودرما قارچی سخت، مخروطی و ساپروفیت که بر روی چوب های پوسیده ی درختان در سراسر جهان رشد می کند و با پوست زیبا و براقش مشخص می شود. گانودرما به این معنی است : گانو (درخشنده) درما (پوست).قارچ گانودرما یک قارچ ۱ ساله است که جزء قارچ های قرمز محسوب می شود، باید گفت که این قارچ شناخته شده یکی از کاملترین مواد غذای در جهان محسوب می شود که خاصیت درمانی فراوانی دارد و امروزه به عنوان شگفت انگیز ترین دارو جهت درمان انواع بیماری ها مختلف شناخته شده است. قارچ گانودرما به صورت طبیعی در ایران نیز رشد می کند و با شرایط آب و هوایی ایران سازگاری دارد. به همین دلیل با توجه به پر ارزش بودن این قارچ می توان با پرورش آن به کشت آن پرداخت.
نحوه ی پرورش قارچ گانودرما - فوت و فن های باغبانی
نحوه ی پرورش قارچ گانودرما - فوت و فن های باغبانی

ریشی نام دیگر گانودرما است و محل رویش این قارچ در ریشی ژاپن است به همین دلیل با این نام نیز شناخته می شود ، گانودرما قارچی سخت، مخروطی و ساپروفیت که بر روی چوب های پوسیده ی درختان در سراسر جهان رشد می کند و با پوست زیبا و براقش مشخص می شود. گانودرما به این معنی است : گانو (درخشنده) درما (پوست).قارچ گانودرما یک قارچ ۱ ساله است که جزء قارچ های قرمز محسوب می شود، باید گفت که این قارچ شناخته شده یکی از کاملترین مواد غذایی در جهان محسوب می شود که خاصیت درمانی فراوانی دارد و امروزه به عنوان شگفت انگیز ترین دارو جهت درمان انواع بیماری ها مختلف شناخته شده است. قارچ گانودرما به صورت طبیعی در ایران نیز رشد می کند و با شرایط آب و هوایی ایران سازگاری دارد. به همین دلیل با توجه به پر ارزش بودن این قارچ می توان با پرورش آن به کشت آن پرداخت.





محیط کشت گانودرما

برای کاشت و پرورش قارچ گانودرما باید از کیسه های پلی پروپیلن استفاده کنید که سالم و بهداشتی هستند. سپس باید محیطی که قرار است قارچ ها در آن رشد کنند را آماده کنیم به این محیط مدیوم می گویند. برای تهیه مدیوم از ۱۰ درصد سبوس برنج ۳ درصد آهک و مقداری خاک اره و یا کاه استفاده می کنیم( کاهی که برای پرورش قارچ گانودرما استفاده می کنید باید عاری از هر گونه ترکیبات سمی باشد) بهترین مدل کشت برای رسیدن به بهترین عملکرد از رشد قارچ ها استفاده از میسلیوم های اولیه بارور شده است. بهتر است به خاک اره کمی کلسیم فسفات و کلسیم کربنات جهت رشد بهتر قارچ ها اضافه کنید. سپس تمام مواد بالا را با هم مخلوط کرده و آن را در کیسه ریخته و سر کیسه را محکم با نخ ببندید. بعد از آن کیسه های حاوی مدیوم در فشار کم و حرارت ۱۰۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲ ساعت استریل شود.



محیط کشت گانودرما


محیط و دمای مناسب کشت گانودرما

بعد از استریل شدن کیسه ها باید آن ها در یک محیط کاملا تمیز و بهداشتی قرار دهید تا حرارت خود را کامل از دست بدهد. بعد از خنک شدن کیسه ها باید بذر های قارچ گانودرما را روی کیسه ها بریزید این کار باید در محیطی کاملا تاریک انجام شود. دمایی اتاقی که کیسه ها را درون آن قرار می دهید باید ۲۸ تا ۳۵ درجه باشد. محیطی که کیسه ها در آنجا وجود دارند باید از مقادیر بالایی از دی اکسید کربن برخوردار باشد. سپس بعد از گذشت چند روز شاهد رشد هزاران قارچ خواهید بود، در مرحله آخر سر کیسه هایی که قبلا با نخ بسته بودید را ببرید، معمولا زمانی باید این کار را انجام دهید که نصف کیسه از ریشه های قارچ پر شده باشد.



محیط و دمای مناسب کشت گانودرما


آبیاری و رطوبت قارچ گانودرما

بعد از آن کیسه ها را به مکانی دیگر انتقال دهید تا به رشد خود ادامه دهد. رطوبت در زمان رشد باید ۹۵ تا ۸۵ درصد باشد. آبیاری باید ۲ مرتبه در روز صورت بگیرد. معمولا ۲ هفته تا ظاهر شدن قارچ های گانودرما زمان نیاز است. زمانی که در روی کلاهک قارچ زرد رنگ شد باید میزان رطوبت و دما را کاهش دهید.گذشت ۲ ماه پس از رشد قارچ ها یعنی زمانی که به رنگ قرمز درآمدند و کناره های به رنگ سفید درآمد زمان آن است که قارچ ها را برداشت کنید. معمولا پس از برداشت قارچ ها با گذشت چند روز دوباره شاهد رشد قارچ ها خواهیم بود. زمانی که در مرحله اول تمام قارچ ها را برداشت کردید باید میزان رطوبت و دما به همان حالت اولیه برگردد تا بتوان بار دیگر اقدام به برداشت قارچ ها کرد.



آبیاری و رطوبت قارچ گانودرما


برداشت و نحوه ی استفاده از قارچ گانودرما

رشد و نمو قارچ گانودرما کند صورت می‏ گیرد. تمامی مراحل رشد تا برداشت قارچ گانودرما حدود ۴ ماه زمان میبرد. قارچ‏ ها پس از برداشت ، شستشو داده می‏شوند و در دمای پایین (۵۰ درجه سانتی‏گراد) خشک می‏شود و در اتاقک‏ های خشک‏ کن ترجیحا در دمای ۳۵ درجه سانتی گراد رطوبت آن ها گرفته می‏شود. بلافاصله بعد از برداشت قارچ ها بهتر است آنها را کامل خشک کنید. عملیات خشک کردن می تواند از دمای ۳۵ درجه و زیر ۵۰ درجه انجام شود و سپس در جای خشک و خنک نگهداری کنید. قارچ گانودرما از قارچ هایی است که پس از برداشت خشک می شود و به همین علت باید آن را به سرعت مورد استفاده قرار داد. قارچ را به صورت خام استفاده نمی کنند و بیشتر از عصاره آن در تهیه شکلات، قهوه،کپسول های دارویی و همچنین در تهیه محصولات آرایشی بهداشتی هم استفاده فراوانی می شود.



برداشت و نحوه ی استفاده از قارچ گانودرما


خواص بسیار مهم قارچ گانودرما

قارچ گانودرما در درمان میگرن ، فشار خون بالا، رماتیسم، آرتروز، برونشیت، آسم ، بواسیر، یبوست، بیماریهای پوستی ، مشکلات قلبی و عروقی و حتی سرطان موفق عمل می کند و معمولا به صورت دم کرده همراه با سایر نوشیدنی ها مصرف می شوند و یا با انواع ادویه ها و چاشنی ها در پخت مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. فراورده های گانودرما به سه صورت پودر، چای و مکمل غذایی تولید می شوند. این قارچ دارای خواص درمانی ، ضد میکروبی و ضد التهابی است که سرشار از آنتی اکسیدان های مناسب برای بدن است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با سرطان کمک می کند. با توجه به گفته های فوق می توان به این نتیجه رسید که پرورش قارچ گانودرما جزو کسب و کارهای پر رونق خواهد بود که همیشه بازار خود را حفظ خواهد کرد.



خواص بسیار مهم  قارچ گانودرما
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.