فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۶         
  

گل رز جزء اصلی بسیاری از باغ های خانگی است، گل های رز به خاطر گل های زیبا و همچنین شاخ و برگ های متراکم خود شناخته شده اند. قابل درک است که دیدن برگ‌های سبز تیره ای که شروع به زرد یا قهوه‌ای شدن می‌کنند و زیبایی‌شناسی کلی گیاه را از بین می‌برند بسیار ناامیدکننده است و متاسفانه هیچ پاسخ مستقیم یا راه‌حلی برای آن وجود ندارد. مانند بسیاری از عیب‌یابی‌ها در باغ، علت زرد شدن برگ‌های رز باید از طریق فرآیند حذف جدا شود. اگر تقریباً زمستان است و دما در حال کاهش است، احتمالاً علت زرد شدن برگ ها به دلیل رفتن به خواب زمستانی طبیعی است، برگ های برخی از گونه ها مانند رز روگوسا در واقع رنگ زرد بسیار چشمگیری پیدا می کند که بسیار زیباست. اما اگر در هر زمان دیگری از سال باشد که باید سبز تیره و پررنگ باشد، گیاه شما این هشدار را می دهد که عدم تعادل وجود دارد.
۷ دلیل زرد شدن برگ های رز - فوت و فن های باغبانی
۷ دلیل زرد شدن برگ های رز - فوت و فن های باغبانی

دلایل اصلی زرد شدن برگ های رز

دلایل اصلی زرد شدن برگ های گل رز آبیاری بیش از حد، کم آبیاری، کوددهی بیش از حد، کمبود مواد مغذی خاک، گرمای بیش از حد، کمبود نور و یا ممکن است یک موضوع مربوط به آفات یا بیماری باشد.به خواندن ادامه دهید تا هر یک از این هفت علت را بررسی کنید، زیرا آنها آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیستند.راه‌حل‌های خاصی مورد بحث قرار خواهند گرفت که نکات مراقبتی مفیدی را ارائه می‌دهند که ممکن است آنها را نمی‌دانستید، حتی اگر معلوم شود که مشکلی نیست.مطمئناً با درک کامل تری گیاه خود را ترک خواهید کرد و می توانید از زرد شدن در آینده جلوگیری کنید.



دلایل اصلی زرد شدن برگ های رز


آبیاری بیش از حد می تواند منجر به زرد شدن برگ های گل رز شود

بوته های رز نیاز به خاکی دارند که به طور مساوی حدود 25 سانتی متر مرطوب باشد، اما مانند بسیاری از گیاهان از خاک غرقابی لذت نمی برند. ریشه ها به خاکی نیاز دارند که مقداری هوا در آن وجود داشته باشد تا بتوانند همچنان نفس بکشند، در غیر این صورت قادر به دریافت اکسیژن کافی نیستند که در نهایت باعث زرد شدن برگ های گیاه رز می شود. اگر ریشه ها باتلاقی باقی بمانند، می توانند شروع به پوسیدگی کنند و گیاه در نهایت می میرد. توجه داشته باشید که اگر زردی در رگبرگ ها شروع شده و سپس به بقیه برگ سرایت کند، احتمالاً کمبود اکسیژن علت آن است و ممکن است ریشه ها غرقاب شوند. چند دلیل وجود دارد که رزهای شما ممکن است بیش از حد آب دریافت کنند، و یکی از آنها واضح این است که شما ممکن است به طور مکرر به گل رز خود آبیاری کنید. یا شاید منطقه ای که گل رز شما در آن کاشته شده است نسبت به بقیه باغ شما کم ارتفاع است، به این معنی که آب اطراف به آن نقطه تخلیه می شود. خاکی که در آن کاشته می‌شوند ممکن است زهکشی ضعیفی داشته باشد، مانند خاک‌های مبتنی بر رسی. یا اگر گل رز شما در گلدان یا ظروف کاشته می شود، ممکن است سوراخ های زهکشی کافی نداشته باشند یا سوراخ ها مسدود شوند.



آبیاری بیش از حد می تواند منجر به زرد شدن برگ های گل رز شود


آب کافی دریافت نمی کند ( استرس خشکسالی )

گل رز در خاک مرطوب تا حدود 20 تا 38 سانتیمتر رشد می کند. اگر خاک خشک شود، سیستم ریشه به سادگی آب مورد نیاز خود را برای زنده ماندن دریافت نمی کند و برگ های بوته رز شما زرد شده و می ریزند.این دلیل می تواند به سادگی آبیاری نکردن مکرر یا استفاده از روش آبیاری ناکارآمد باشد. همچنین می‌تواند به دلیل احتباس آب ضعیف خاک، رایج در خاک‌های شنی، یا نوع ظرفی باشد که گل رز در آن کاشته می‌شود. اگر موقعیت کاشت به گونه ای باشد که خورشید مستقیماً به پایه گیاه برخورد کند، احتمالاً آب قبل از اینکه فرصتی برای خیس شدن و رسیدن به ریشه پیدا کند، به سرعت تبخیر می شود.مالچ یک راه موثر برای مبارزه با تعدادی از علل فوق است، زیرا آب را در اطراف پایه گیاه نگه می دارد و تبخیر را کاهش می دهد. همچنین خاک را با مواد آلی اصلاح می کند، بنابراین اگر خاک شما بسیار شنی است، با مالچ کردن منظم به تدریج بهبود می یابد. یک لایه یک اینچی کمپوست یک مالچ مغذی و موثر است، اما تراشه های چوب نیز اغلب برای بوته های گل رز استفاده می شود. استفاده از شیلنگ قطره‌ای یا شلنگ آبیاری روشی مؤثر برای اطمینان از دریافت آب ثابت گیاه است، زیرا آبپاش‌ها و سایر سیستم‌های آبیاری معمولاً مقدار زیادی آب را در اثر تبخیر از دست می‌دهند، به خصوص در آب و هوای گرم.



آب کافی دریافت نمی کند ( استرس خشکسالی )


کود زیاد

مقادیر زیاد یا غلظت بیش از حد کودها می تواند باعث ایجاد رنگ زرد و سوختگی در برگ های گل رز شود. کودهای شیمیایی دارای سطوح بالایی از نمک هستند که در زیر زمین تجمع می کنند و به توانایی ریشه در مکیدن آب آسیب می رسانند. اگر در جای دیگری از باغ از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنید، ممکن است در هنگام بارندگی‌های شدید ، بوته‌های گل رز شما شسته شوند و کود اضافی دریافت کنند. گرچه رز ها به کود دهی منظم نیاز دارند ، اما به یاد داشته باشید که همیشه بهتر است کودهی با مقدار کم شروع شود و به تدریج بیشتر شود. سعی کنید از کودهای طبیعی و آهسته رهش مخصوص بوته های رز یا یک کمپوست متعادل استفاده کنید و از کودهایی که در جاهای دیگر باغ خود استفاده می کنید و محلول بودن یا نبودن آنها در آب آگاه باشید. برگ های آسیب دیده را هرس کنید و به بوته گل رز خود آب زیادی بنوشید تا در کوتاه ترین زمان بهبود یابد.



کود زیاد


فقیر شدن خاک رز از مواد غذایی

همانطور که کود بیش از حد می تواند باعث زرد شدن برگ های رز شود،خاک ضعیف با مواد مغذی ناکافی نیز می تواند این اثر را ایجاد کند. مقصر رایج نیتروژن است که برای جذب انرژی از خورشید برای گل رز ضروری است، اما منیزیم و آهن نیز کمبودهای رایجی هستند. PH خاکی که خیلی بالا است (به نام قلیایی) برای گل رز نامطلوب است، زیرا دسترسی به مواد مغذی را که از طریق چیزی به نام کلروز افزایش می‌یابد، محدود می‌کند. اگر برگ های گیاه شما در حال زرد شدن هستند اما رگبرگ های اصلی هنوز سبز هستند، این احتمال وجود دارد که مشکل کلروز باشد و در نتیجه گل رز شما دچار کمبود آهن است. PH بین 6-7 برای رشد گل رز و توانایی جذب آنچه که از خاک نیاز دارند ایده آل است. پی بردن به مواد مغذی و pH خاک را می‌توان با کیت‌های آزمایش یا گیج‌های خاک انجام داد، که ارزان هستند و می‌توانند به طور خاص به شما بگویند که کدام مواد مغذی خیلی زیاد یا خیلی کم هستند و به شما امکان می‌دهند چند علت را به طور همزمان رد کنید. اگر مشکل کمبود مواد مغذی است، می‌توانید در صورت نیاز با کودهای خاص یا کمپوست آن را اصلاح کنید، اما اگر pH مشکل است، بهتر است آن را به گلدان یا مکان دیگری منتقل کنید. شما می توانید pH خاک را با اضافه کردن چیزهایی مانند خاکستر خنک شده از شومینه هیزمی تغییر دهید، اما این کار خطرناک و ناسازگار است زیرا ممکن است بیش از حد مورد نظر بر روی PH تاثیر بگذارد. اگر آزمایشی به شما نشان داد که PH بیش از 7 است، خاک را کمی اسیدی کنید.



فقیر شدن خاک رز از مواد غذایی


گرمای بیش از حد

اگر گیاه رز شما بیش از حد گرم شود دچار استرس می شود و در نتیجه شروع به زرد شدن و ریزش برگ هایش می کند. این می تواند به دلیل موج گرما در منطقه شما باشد که به گیاه ضربه وارد می کند، یا می تواند ناشی از تجمع آب در پایه گیاه باشد که نور خورشید را به برگ های پایینی منعکس می کند. مالچ بسیار تیره همچنین می تواند گرما را حفظ کند و همان اثر را روی برگ های پایینی داشته باشد، و اگر متوجه زرد شدن برگ های پایینی شدید، احتمالاً علت آن گرم شدن بیش از حد یا نور بسیار کم در برگ های پایینی است . مالچ خود را به رنگ روشن تر تغییر دهید که گرمای کمتری را حفظ کند، مانند نی یا پوست درخت سرو خرد شده. اطمینان حاصل کنید که بیش از حد آبیاری نمی کنید و پس از خیس کردن بوته رز خود بررسی کنید که آب جذب خاک شده و در بالای سطح زمین در اطراف ساقه جمع نمی شود. اگر گرمای شدید ادامه داشت، شیدی (سایه بان )را انتخاب کنید که برای چند ساعت اضافی از روز سایه ایجاد می کند یا به منطقه ای کمی خنک تر و نیمه سایه دار در ملک خود منتقل کنید.



گرمای بیش از حد


برگ های رز به اندازه ی کافی نور دریافت نمی کنند

مانند گرمای بیش از حد، نور ناکافی معمولاً روی برگ‌های پایینی تأثیر می‌گذارد، زیرا برگ‌های بالایی آنقدر بوته‌ای شده‌اند که شروع به سایه انداختن بقیه گیاهان می‌کنند. با این حال، اگر گیاه شما در یک منطقه کاملاً سایه قرار دارد و نور کافی خورشید دریافت نمی کند، برگ ها ممکن است همه کاملا زرد شوند. گل رز حداقل به 6 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد و نباید در یک نقطه کاملاً سایه قرار گیرد. شاخه های بالایی پشتی را هرس کنید تا برگ های پایینی نیز نور خورشید را دریافت کنند. گیاهان اطراف را در صورت نیاز هرس کنید تا ناحیه در برابر نور خورشید بیشتر باز شود. اگر گل رز شما در یک منطقه بسیار یا کاملاً سایه قرار دارد که نمی توان آن را دوباره هرس کرد، آن را به جای دیگری منتقل کنید.زیرا هرگز در سایه ثابت رشد نمی کند یا به طور کامل گل نمی دهد.



برگ های رز به اندازه ی کافی نور دریافت نمی کنند


حمله آفات یا بیماری ها

اگر برگ های رز شما زرد و حتی سیاه و قهوه ای می شوند، ممکن است به بیماری قارچی لکه سیاه مبتلا باشند. ناامید نشوید زیرا در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است. اگر نشانه‌هایی از حشرات مشاهده کردید، کنه‌های عنکبوتی یا زنجرک برگ رز ممکن است مقصر باشند. کنه‌های عنکبوتی باعث زردی خفیف می‌شوند و معمولاً تارهای کوچکی در اطراف ساقه‌ها وجود دارد. زنجرک برگ رز باعث تغییر رنگ مشابه می شود و نقاطی روی برگ مشاهده می شود. لکه سیاه را می توان با هرس کردن برگ های آسیب دیده با ابزار استریل و سوزاندن آنها درمان کرد. اگر آنها را در توده کمپوست خود قرار دهید، می توانند قارچ را به سایر گیاهان باغ گسترش دهند. از یک قارچ کش خانگی با 4 قاشق چایخوری جوش شیرین و 1 گالن آب استفاده کنید و به آرامی روی برگ ها بمالید تا از گسترش بیشتر جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که گل رز دارای جریان هوای مناسبی بین گیاهان است و هنگام آبیاری سعی کنید از پایه گیاه آبیاری کنید تا میزان رطوبت جمع شده روی برگ ها کاهش یابد. کنه‌های عنکبوتی و زنجرک رز از قارچ‌کش استفاده‌شده خوششان نمی‌آید، اما برای احتیاط بیشتر می‌توانید یک حشره‌کش طبیعی مانند روغن چریش را به مقدار کم روی نواحی آسیب‌دیده و هر جا که نشانه‌هایی از وجود آن‌ها را مشاهده کردید بمالید.



حمله آفات یا بیماری ها
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.