فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۵         
  

بسیاری از گونه های بومی، مانند گل های مخروطی، در صورت کاشت در بهار، نیاز به سرمادهی دارند. خبر خوب این است که این یک فرآیند آسان برای هر باغبانی است. بسیاری از گل‌های وحشی - به‌ویژه گونه‌های بومی - مکانیسم‌های هوشمندانه‌ای دارند که به محافظت از آنها در برابر جوانه زدن خیلی زود در بهار یا خیلی دیر در تابستان کمک می‌کند. این گونه ها به طور طبیعی در طبیعت خودرو هستند و تا زمان مناسب برای شروع جوانه زدن به خواب می روند. بیشتر باغبانان مزایای پرورش انواع بومی را در مناظر خود می بینند و با تکنیک ساده ای به نام سرمادهی بذور می توانید به راحتی این گل های وحشی را در فصل بهار به باغ خود اضافه کنید.
آشنایی با روش سرمادهی بذور  - فوت و فن های باغبانی
آشنایی با روش سرمادهی بذور  - فوت و فن های باغبانی

چرا مستقیم بذر را نمی کاریم ؟

بسیاری از گونه های یکساله، مانند گل آهار و آفتابگردان، پوسته نرمی دارند و به سادگی می توان آنها را در بهار روی خاک پاشید. اما برخی از گیاهان چند ساله، به ویژه گل‌های وحشی بومی، پوشش سختی دارند که به محافظت از پوسته بیرونی از شکستن و جوانه زدن خیلی زود کمک می‌کند. همه ما در اواسط بهمن و اسفند یک دوره گرمای غیرقابل فصل را تجربه کرده‌ایم - این مکانیسم به جلوگیری از فریب دانه‌ها برای بیرون آمدن از خواب تا زمان مناسب کمک می‌کند. سرمای طبیعی مورد نیاز برای جوانه زنی را می توان تنها با چند ماده، آب، یخچال و صبر انجام داد.اگر در حال کاشت گل های وحشی بومی یا گونه هایی هستید که نیاز به سرمادهی در پاییز دارند، این مرحله ضروری نیست. طبیعت بهترین کار را در ماه های زمستان انجام می دهد.



چرا مستقیم بذر را نمی کاریم ؟


واریته های رایجی که برای کاشت بهاره نیاز به سرمادهی دارند:

علف شیر (Asclepias) لوپین (Lupinus) گل راعی (Hypericum perforatum) گل مخروط دشتی ( Ratibida ) بنفشه دشتی (Viola pedatifida) گل طوسک یا کبوتر (Scabiosa) گل همیشه بهار مرداب یا خرغوس (Caltha Palustris) گل آفتابگردان چند ساله (Helianthus) شمعدانی وحشی (Geranium maculatum) رودبکیا (بیشتر انواع) گل مخروطی (برخی انواع) گل صابونی سنگی (Saponaria ocymoides ) پامچال صورتی یا مغربی صورتی (Oenothera speciosa) Larkspur (Delphinium) زبان در قفا (Media Dodecatheon) هلیوپسیس زوفای معطر (Agastache foeniculum) نعناع گربه ای (نپتا) علف آهن (Vernonia gigantea) اگرچه این لیست جامعی از رایج ترین گونه ها است، اما دانه های دیگری نیز وجود دارند که قبل از کاشت بهاره نیاز به سرمادهی دارند.



واریته های رایجی که برای کاشت بهاره نیاز به سرمادهی دارند:


برای سرمادهی بذور به چه موادی نیاز داریم ؟

طبقه بندی سرد یک فرآیند بسیار آسان است و هنگامی که یک بار آن را انجام دهید، بدون شک از آن استفاده خواهید کرد. اولین قدم این است که مواد مورد نیاز را جمع آوری کنید، که همه آنها را می توانید در خانه، انبار ابزار یا با یک خرید سریع از فروشگاه های کشاورزی پیدا کنید. موادی که برای سرمادهی لازم است : بذر ماسه یا پیت ماس دستمال توالت آب کیسه های پلاستیکی زیپلاک یک شارپی یا خودکار برای برچسب زدن کاسه های همزن یخچال اکنون که مواد خود را در اختیار دارید، می توانید از سه روش مختلف برای طبقه بندی سرد دانه های خود استفاده کنید. هر سه این روش ها به یک اندازه خوب کار می کنند و راه های مختلفی را برای مرطوب نگه داشتن دانه ها در یخچال تا زمان کاشت ارائه می دهند. ما به هر سه روش خواهیم پرداخت :



برای سرمادهی بذور به چه موادی نیاز داریم ؟


روش ماسه و آب

1/4 فنجان ماسه (یا بیشتر) را در یک کاسه همزن قرار دهید. به آرامی آب را اضافه کنید تا زمانی که بتوانید با مخلوط ماسه/آب به شکل یک توپ در بیایید. مقدار بذر مورد نظر خود را به ماسه اضافه کنید. کاملا مخلوط کنید. مخلوط ماسه/بذر را در یک کیسه زیپلاک قرار داده و مهر و موم کنید. نام بذر و تاریخ را به وضوح روی زیپلاک مشخص کنید. قبل از کاشت به مدت 1 ماه در یخچال قرار دهید. اگر بذرهل ها در کیسه یخچال شروع به جوانه زدن کردند، فوراً آن را بردارید و یا در زمین یا در گلدان بکارید تا زمان کاشت در فضای باز فرا برسد.



روش ماسه و آب


روش پیت ماس و آب

این روش بسیار شبیه به روش قبلی است ؛ 1/4 فنجان پیت ماس ​​(یا بیشتر) را در یک کاسه همزن بریزید. آب را به آرامی اضافه کنید تا زمانی که بتوانید با مخلوط پیت ماس/آب به شکل یک توپ در بیایید. مقدار بذر مورد نظر خود را به پیت ماس ​​اضافه کنید. کاملا مخلوط کنید. مخلوط پیت ماس/بذر را در کیسه زیپلاک قرار دهید و ببندید. نام بذر و تاریخ را به وضوح روی زیپلاک مشخص کنید. قبل از کاشت به مدت 1 ماه در یخچال قرار دهید. اگر بذرها ها در کیسه یخچال شروع به جوانه زدن کردند، فوراً آن را بردارید و یا در زمین یا در گلدان بکارید تا زمان کاشت در فضای باز فرا برسد.



روش پیت ماس و آب


خیساندن و حوله کاغذی

این یکی از روش های پرکاربرد برای بذرهای بومی به ویژه علف شیر است. این روش آسان، سریع است و مواد معمولاً در آشپزخانه شما آماده برای استفاده هستند. بذرهای خود را به مدت 1-2 ساعت خیس کنید. برای تخلیه آب از یک دستمال کاغذی یا فیلتر قهوه استفاده کنید ، بذرها را در یک لایه روی دستمال کاغذی پخش کنید. یک دستمال کاغذی خشک را دور حوله کاغذی مرطوب بپیچید تا به مرطوب نگه داشتن اشیا کمک کند اما خیلی خیس نشوند (که ممکن است کپک بزند). در یک کیسه زیپلاک قرار داده و مهر و موم کنید. نام بذر و تاریخ را به وضوح روی زیپلاک مشخص کنید. قبل از کاشت به مدت 1 ماه در یخچال قرار دهید. اگر بذرها در کیسه یخچال شروع به جوانه زدن کردند، فوراً آن را بردارید و یا در زمین یا در گلدان بکارید تا زمان کاشت در فضای باز فرا برسد.



خیساندن و حوله کاغذی


مدت زمان سرمادهی

مدت زمانی که برای نگهداری بذرها در یخچال نیاز دارید به نوع بذر بستگی دارد، اما 4 تا 5 هفته زمان مناسب و کافی برای اکثر انواع بذر می باشد. هنگامی که دیگر احتمال یخبندان در منطقه شما وجود ندارد، بذر های خود را از یخچال خارج کنید و دانه ها را به طور معمول روی خاک برهنه بپاشید. فرآیند ساده و سریع سرمادهی به بذر کمک می کند تا سریعتر جوانه بزند و در بستر باغ شما راحت تر رشد کند.



مدت زمان سرمادهی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.