فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۵         
  

دانه های کنجد یک چاشنی شناخته شده برای نان های همبرگر هستند، اما کشت این دانه ریز دارای تاریخچه آشپزی غنی است که قدمت هزاران سال دارد. اعتقاد بر این است که دانه های آجیلی گیاه کنجد ( Sesamum indicum ) یکی از قدیمی ترین محصولات دانه روغنی کشت شده است. دانه کنجد که برای چاشنی در خاورمیانه رشد می کند، کاربردهای زیادی دارد. این گیاه مقاوم به خشکی نزدیک به 5000 سال است که در چین کشت می شود. "بذر فوق العاده" گیاه کنجد سرشار از انرژی است و سرشار از ویتامین است و حاوی پروتئین، منیزیم، پتاسیم، ویتامین های B و E و کلسیم است. ارزش آشپزی آن هنوز در خاورمیانه برجسته است و کنجد در حال حاضر در سراسر جهان رشد و مصرف می شود. کاشت کنجد در خانه می‌تواند محصول بسیار خوبی از دانه‌های دوستدار غذا ایجاد کند و برای باغبانانی که در ماه‌های تابستان با مشکلات گرما یا خشکسالی مواجه هستند، محصولی جذاب است.
پرورش گیاه کنجد از طریق بذر - فوت و فن های باغبانی
پرورش گیاه کنجد از طریق بذر - فوت و فن های باغبانی

آب و هوای مناسب رشد کنجد

شما می توانید دانه های کنجد را به راحتی پرورش دهید، به شرطی که آب و هوای مناسب برای آن داشته باشید. گیاهان کنجد در هوای گرم و خشک رشد می کنند. به هیچ وجه به سرما مقاوم نیست و در دماهای زیر 68 و 50 درجه فارنهایت (20 تا 10 درجه سانتیگراد) رشد خود را کند می کند یا حتی رشد خود را متوقف می کند. کنجد به شدت به خشکی مقاوم است، اما همچنان به آب نیاز دارد و در صورت آبیاری دانه های بیشتری تولید می کند.



آب و هوای مناسب رشد کنجد


زمان کاشت کنجد

کاشت کنجد را در داخل خانه شروع کنید، زیرا با کاشت مستقیم خوب عمل نمی کند . دانستن زمان کاشت دانه کنجد به آب و هوای محلی شما بستگی دارد. حدود چهار تا شش هفته قبل از آخرین یخبندان مورد انتظار زمان خوبی برای شروع آنها است. از خاک سبک استفاده کنید و دانه ها را گرم نگه دارید. دمای ایده آل خاک 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) است. بذرها را مرطوب نگه دارید، اما نه خیلی مرطوب، تا زمانی که جوانه بزنند ، سپس آبیاری هفتگی را شروع کنید.



زمان کاشت کنجد


کاشت نهال کنجد در فضای باز

نهال های کنجد را مدت‌ها پس از عبور از خطر سرمازدگی در فضای باز بکارید. در صورت نیاز آنها را تا زمانی که دما گرمتر شود، با نایلون بپوشانید .مطمئن شوید که مکانی را برای گیاه کنجد خود انتخاب کرده اید که در آفتاب کامل باشد و به خوبی زهکشی می شود. استفاده از بسترهای مرتفع را برای زهکشی و گرما بهتر در نظر بگیرید، زیرا این گیاهان دوست دارند گرم و خشک باشند. این گیاهان در اواسط تابستان شروع به گلدهی می کنند و گل های لوله ای شکلی تولید می کنند که زنبورها و مرغ مگس خوار را جذب می کنند. در تابستان یا اوایل پاییز، گیاهان شروع به ایجاد غلاف های بذری می کنند که در انتهای شکوفه می رسند و شکافته می شوند.



کاشت نهال کنجد در فضای باز


برداشت غلاف های کنجد

غلاف ها را برداشت کنید و آنها را روی سطحی قرار دهید تا خشک شوند .غلاف ها به شکافته شدن ادامه می دهند و سپس می توانید دانه ها را با ضربه زدن جمع آوری کنید. دانه ها کوچک هستند، بنابراین حتی با یک ردیف بوته به طول 3 متر فقط می توانید 0.5 کیلوگرم بذر دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که برای تکثیر بیشتر دانه کنجد در فصل آینده مقداری را نگه دارید.



برداشت غلاف های کنجد


خواص دانه ی کنجد

دانه‌های کنجد را می‌توان در همه چیز از تاهینی (ارده )گرفته تا محصولات پخته‌شده، افزودن طعم متمایز و یا مواد مغذی در بسته‌بندی کوچک استفاده کرد.خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانم‌ها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخن‌هایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخن‌هایشان محکم‌تر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزئی از زیبایی انگشتان است دیده نمی‌‌شود. به علاوه مصرف 2 قاشق غذاخوری آن رساندن 5 میلی‌گرم روی را به بدن خصوصا پوست و مو و ناخن‌ها آسان می‌کند. شاید بدانید که کمبود روی چه اثراتی بر زیبایی دارد آکنه را کمتر می‌کند و از نازک شدن موها جلوگیری می‌کند و مانع ریزش موها خصوصا در خانم‌ها می‌شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان شده و می‌توان از خواص ضدچروک و ضدلک این ویتامین استفاده کرد.



خواص دانه ی کنجد
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.