فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

عامل بیماری گیاهی پوسیدگی طوقه و ریشه انار، قارچ Phytophthora cactorum می باشد. طوقه درخت انار ، حد فاصل بین محل تشکیل ريشه ها و انشعاب اوليه تنه اصلی درخت می باشد . طوقه درخت انار برخلاف ريشه، تحمل رطوبت اضافه را ندارد. لذا در صورتي كه در اطراف طوقه درخت انار ، آب زيادی جمع گردد، با توقف مبادله گازی ، آوندهای آبكش خواهند مُرد و در نتيجه ، اين بخش از درخت مستعد ابتلا به بيماریهای قارچی ميگردد.
شناخت بیماری پوسیدگی طوقه انار و نحوه ی درمان - فوت و فن های باغبانی
شناخت بیماری پوسیدگی طوقه انار و نحوه ی درمان - فوت و فن های باغبانی

علائم پوسیدگی ریشه و طوقه در گیاهان مختلف کم و بیش شبیه به هم است بطوریکه غالباً قارچ موجب پوسیدگی ریشه های فرعی و اصلی شده و موجب ایجاد لکه های آبسوخته روی طوقه می شود که این لکه ها بتدریج قهوه ای تا سیاه شده و ممکن است دور تا دور طوقه را فرا بگیرد و گیاه را از پای اندازد هر چند قارچ در ناحیه ریشه و طوقه تولید بیماری می کند اما در شرایط مناسب اسپورهای قارچ بطرف بالا پرتاب شده (باد یا شتک باران ) و باعث آلودگی شاخه ، برگ و میوه می شوند .



شناخت بیماری پوسیدگی طوقه انار و نحوه ی درمان


ترشح صمغ از نواحی طوقه تا ارتفاع نیم متری تنه از علائم بارز بیماری است صمغ ابتدا آبکی و شفاف است و سپس خشک و در نواحی مرطوب و پر باران ، صمغ در اثر بارندگی حل و شسته شده ، سپس پوسیدگی قهوه ای در طوقه و ریشه بوجود می آید.



شناخت بیماری پوسیدگی طوقه انار و نحوه ی درمان


نشانه های بیماری اغلب نا مشهود است مگر اینکه لایه های خارجی پوست (پریدرم) را تا نزدیکیهای لایه زاینده بردارند و آوندهای آبکشی نمایان شود بافتهای آوند آبکشی در درختهای بیمار به جای آنکه سفید رنگ باشند نکروزه و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز هستند که سرانجام با پوسیدن آنها به رنگ قهوه ای تیره در می آیند شانکرهای فعال پوسیدگی طوقه در قسمت داخلی تر آوندهای آبکشی حالت نواری مرمری پیدا می کنند و حاشیه مشخص نواحی سالم و آلوده نکروزی را از یکدیگر جدا می کند.



شناخت بیماری پوسیدگی طوقه انار و نحوه ی درمان


آبياری بيش از اندازه ،زهكشی نامناسب ،غرقاب کردن اطراف تنه درخت ،وجود قارچ در خاک از دلایل پوسیدگی طوقه هستند. جهت پیشگیری و کنترل بیماری موارد زیر توصیه می شوند :كاشت صحيح نهال به گونه ای که طوقه در هنگام كاشت نهال دقيقاً در سطح خاک قرار گيرد .حوضچۀ آبگير اطراف نهال )تشتك( به گونه ای احداث گردد که آب به تنه درخت نرسد. استفاده از كمپوست پوست درختان ( مالچ پاشی ) . عمق گودال حفر شده برای مالچ پاشی باید حدود ۵ تا ۱۰ سانتیمتر باشد. مصرف اكسي كلرور مس يا مخلوط بردو به صورت محلولپاشی به منظور پیشگیری از رشد و فعاليت قارچ (روش تهیه محلول بردو ۳ كيلوگرم سولفات مس + ۳ كيلوگرم آهك + ۱۰۰ ليتر آب )



شناخت بیماری پوسیدگی طوقه انار و نحوه ی درمان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.