فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

شرایط مزرعه بوته های کدوییان ظاهر سالم دارند , خوب رشد می کنند , گل می دهند , اما خیلی از گل ها دچار ریزش می شوند . میوه ها ممکن است به ظاهر شروع به رشد نمایند اما وقتی تلقیح آنها کامل نباشد لذا پس از مدتی زرد شده و از بین می روند. گیاهان خانواده کدوئیان مانند خربزه , کدو , هندوانه و غیره بدون گرده افشانی قادر به تولید میوه نیستند.
علت ریزش میوه های خانواده ی کدوئیان - فوت و فن های باغبانی
علت ریزش میوه های خانواده ی کدوئیان - فوت و فن های باغبانی

گیاهان خانواده کدوئیان تک پایه هستند و گل های نر و ماده به طور چداگانه روی یک بوته ظاهر می شوند. ابتدا گل های نر باز می شوند , به دنبال آن گل های ماده باز می شوند. فقط زمانی گرده افشانی صورت می گیرد که گل های نر و ماده در یک زمان باز شده باشند. گل ماده فقط به مدت یک روز باز است و بیشتر در ساعات 9 صبح تا 4 بعد از ظهر دریافت کننده گرده می باشد. در طی این مدت یک گل ماده برای دریافت گرده کافی جهت تشکیل یک میوه کامل نیاز به حدود 15 بار بازدید زنبور عسل می باشد. گل های تلقیح نشده یا تلقیح ناقص دچار ریزش می شوند.



علت ریزش میوه های خانواده ی کدوئیان


موفقیت گرده افشانی در آب و هوای سرد کاهش می یابد. برای انجام موفقیت در گرد افشانی تنش ها را به حداقل رساند , فاصله بوته ها را به درستی تنظیم نمود. مدیریت آفت و آبیاری را به خوبی انجام داد.مصرف کود ازته به مقدار زیاد موجب رشد رویشی زیادشده و در نتیجه تشکیل گل کاهش می یابد. از کندو های زنبور عسل در مزرعه کدو استفاده شود و از کاربرد حشره کش ها در ساعات فعالین زنبورها و گرده افشانی بوته ها اجتناب گردد. آبیاری منظم , بخصوص در شرایط خشک لازم می باشد , هر چه میوه ها بزرگتر که می شوند نیاز آنها به آب بیشتر میگرددودر نتیجه رقابت میوه بزرگ و کوچک جهت دریافت آب کافی می تواند موجب زرد و ریزش میوه های ریز گردد.کاهش تعدادمیوه های روی یک بوته و رساندن تعدادآنها به یک یا دو عدد روی یک بوته یا ساقه موجب بزرگ تر شدن میوه می گردد.



علت ریزش میوه های خانواده ی کدوئیان


کدو ها به آب زیاد برای حداکثر رشد خود ومیوه ها نیاز دارند. اگرچه تا حدودی به خشکی متحمل هستند اماآبیاری منظم درطی فصل خشک برای دست یابی به عملکرد زیادتر توصیه می شود. آبیاری بیش از حد و ایحاد خفگی خفیف در ریشه ها نیز موجب زرد و از بین رفتن میوه های کوچک می گردد. مزرعه را به صورت شیاری به فاصله هر 10-7 روز به بسته به بافت خاک بویژه در طی مراحل مهم رشد نظیر زمان کاشت , مرحله رشد رویشی , گلدهی و مراحل اولیه میوه دهی آبیاری کنید.



علت ریزش میوه های خانواده ی کدوئیان


برخی از عوامل موجب زرد شدن و ریزش میوه و یا از بین رفتن آن در بوته ها می شوند.تنش رطوبت در اثر شرایط بسار گرم و خشک , تنش های غذایی به دلیل کمبودعناصر غذایی می تواند موجب از بین رفتن میوه گردد.خسارت برخی آفات از قبیل مگس میوه و غیره می تواند میوه ها را از بین ببرد. کمبود کلسیم می تواند سبب پوسیدگی گلگاه , زرد شدن میوه کوچک و ریزش میوه گرددو دما های بالا , تنش آب و استفاده زیاد از کود های ازته و پتاسه می تواند مانع جذب کلسیم توسط گیاه از خاک شوند.



علت ریزش میوه های خانواده ی کدوئیان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.