فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

زنجرک گل سرخ با نام علمی rosae Edwardsiana حشره ایست مکنده از خانواده Cicadellidae که به یکی از آفات فضای سبز در سالهای اخیر در کشورمان تبدیل شده است.ازآفات گیاهان زینتی و وحشی خانواده رزاسه است وعلاوه بر خانواده فوق به درختچه های مو ، گلابی ، گیلاس و بادام زمینی نیز خسارت می زندحشره کامل زنجرک کوچکی است به طول 3-3.3 میلیمتر و به رنگ زرد روشن یکنواخت.
شناخت آفت زنجرک گل سرخ و نحوه ی مبارزه با آن - فوت و فن های باغبانی
شناخت آفت زنجرک گل سرخ و نحوه ی مبارزه با آن - فوت و فن های باغبانی

حشرات کامل و پوره ها با فرو بردن خرطوم خود در سطح زیرین برگهای گیاه میزبان و مکیدن شیره گیاهی از یک طرف و نیز ترشح بزاق خود که باعث از بین رفتن کلروفیل سلولهای اطراف محل نفوذ خرطوم میگردد، سبب ضعف گیاه و کاهش فتوسنتز میزبان میشوند. فعالیت حشره به طور معمول در سطح زیر برگ انجام میشود و اثر خسارت آن در سطح رویی برگ به صورت نقاط و یا لکه های رنگ پریده به خوبی قابل تشخیص است.



شناخت آفت زنجرک گل سرخ و نحوه ی مبارزه با آن


اگر آلودگی شدید باشد برگها به مرور قهوه ای و خشک شده و میریزند. خشک شدن بیموقع برگها و ریزش آنها میتواند از علائم وجود این آفت روی گیاه باشد.



شناخت آفت زنجرک گل سرخ و نحوه ی مبارزه با آن


زنجرک گلسرخ زمستان را به صورت تخم زیر پوست سرشاخه های یکساله گل سرخ یا سایر میزبانها سپری میکند. اوایل بهار تخمها تفریخ شده و پوره های سن اول پس از خروج از تخم در سطح زیرین برگهای جوان پراکنده شده، خود را مستقر نموده، به فعالیت پرداخته و از شیره گیاهی میمکند. حشرات کامل اواسط اردیبهشت ماه ظاهر شده و حشرات ماده تخمهای خود را به شکل انفرادی یا دستهای زیر برگ و داخل پارانشیم برگ میگذارند. این حشره در شرایط آب و هوایی شمال تهران و کرج 4 نسل در سال دارد.



شناخت آفت زنجرک گل سرخ و نحوه ی مبارزه با آن


از سموم تماسی، نفوذی و سیستمیک که برای مبارزه با سایرحشرات مکنده و شته ها استفاده میشود جهت کاهش جمعیت زنجرک گل سرخ میتوان استفاده کرد. مثل دیازینون، کنفیدور و ... -استفاده از نوارهای چسبنده جذب کننده حشرات نیز در کاهش جمعیت این آفت موثر است .



شناخت آفت زنجرک گل سرخ و نحوه ی مبارزه با آن
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.