فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

نام این گیاه مشتق ازكلمه تیموس به معنی شجاعت است كه دریونان باستان سمبل شجاعت بوده وزنان یونانی آویشن راروی لباس شوهرانشان كه عازم جنگ بودنندگلدوزی می كردنند.بعلت خواص ضد باكتریایی،ضد قارچی و ضدانگلی اسانس آویشن،این گیاه از قرن 16 رسما بعنوان یك گیاه دارویی معرفی شدودرتمام فارماكوپه های معتبرخواص درمانی آن مورد تایید وتشریح قرار گرفت.
کاشت و پرورش گیاه دارویی آویشن - فوت و فن های باغبانی
کاشت و پرورش گیاه دارویی آویشن - فوت و فن های باغبانی

آویشن ساختار بوته ای دارد و دارای ساقه مستقیم وعلفی یاچوبی وپرشاخه به ارتفاع 10-30سانتیمترودربعضی موارد تا 45 سانتیمتراست.سا قههای منشعب این گیاه پوشیده ازكرك های سفیدرنگ می باشد.برگ های آن معطر تا حدودی همیشه سبز متقابل تقریبا بدون دمبرگ یا دارای دمبرگ بسیاركوتاه می باشد.برگها خاكستری روشن بیضوی-نیزه ای تاحالت كشیده یا لوزی شكل باطول5 تا 15 میلیمتركه عمدتا كنار برگها برگشته می باشد.سطح تحتانی برگها ازگردی به رنگ متمایل به سفیدیانمدمانندپوشیده شده كه دارای غده های فراوان اسانس می باشدكه بعلت وجود چنین غده هایی معمولاگل هابه رنگ ارغوانی كم رنگ تاسفید دیده می شود.زنبورعسل نوش بسیار خوبی ازآن بدست می آورد وشهرت عسل های معطر و خوب بعضی نواحی نیز بستگی به وجوداین گیاه درآن ناحیه دارد.



کاشت و پرورش گیاه دارویی آویشن


این گیاه به طور طبیعی درشرایط مزرعه ای درنواحی نیمه خشك تا معتدل گرم دردماهای بالا وتشعشع شدید آفتاب ودرخاك خوب زهكشی شده رشد می كند.نور پسند است و در شرایط آفتابی و شیب های جنوبی رشد مطلوبی دارد. شدت نور بالا در مقایسه با نور طبیعی موجب رشد عمودی شاخه ها ،افزایش تعداد شاخه های جانبی،ضخیم ترشدن شاخه ها،پررنگ وبراق شدن برگها،افزایش كلروفیل، افزایش غده های اسانس می شود.



کاشت و پرورش گیاه دارویی آویشن


گرما دوست و حساس به سرمای زمستانه است در بین كولتیوارهای مختلف آن میزان حساسیت به سرما متفاوت است. به عنوان مثال آویشن آلمانی از كولتیوارهای مقاوم به سرما است.جوانه زنی بذوردررشدونموگیاهچه آویشن درماههای پاییزوزمستان بعلت دمای پایین كندتر ازماههای بهاروتابستان است.درشرایط 25 درجه سانتی گراد در 16 ساعت و20 درجه سانتی گراد در 8 ساعت قدرت رویش بذور به بیش از 80 درصد می رسد.



کاشت و پرورش گیاه دارویی آویشن


آویشن ازطریق بذر،قلمه وتقسیم بوته تكثیرمی شود.زمان مناسب برای كشت بذردرخزانه اواخر اسفند می باشدودرزمان انتقال، نشاها به ارتفاع 10 تا 15 سانتیمتری رسیده اند.زمان كاشت مستقیم بذور اوایل بهاریا اواسط پاییز می باشد.عمق كاشت كمتر از 5/0 سانتیمتر ومیران بذرلازم 5 تا 6 كیلوگرم درهكتار می باشد.تراكم مناسب كاشت را 15 سانتیمترروی ردیف و 50 سانتیمتر بین ردیف ها است.بهترین خاك برای كشت وكارآویشن خاكی است بابافت متوسط،دانه بندی كوچك،ظرفیت مناسب انتقال آب،تهویه خوب،مقادیربالای آهك وغنی ازعناصرغذایی،این گیاه درخاكهای ضعیف رشدخوبی نداردودرخاك رسی سنگین مقداراسانس درآویشن به شدت پایین می آید. از اواسط اردیبهشت اولین گلها ظاهرمی شوند وگل دهی تا اواخر خرداد همچنان ادامه می یابد.



کاشت و پرورش گیاه دارویی آویشن
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.