فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

درخت شاه توت بومی ایران و ترکیه است . درختی است با ارتفاع 8 تا 12 متر و قطر 50 تا 60 سانتی متر. رنگ پوست تنه آن قهوه ای یا خاکستری متمایل به سیاه است و شاخه هایش تا اندازه ای سبز روشن با دانه های فراوان روی پوست آن است و در صورت بریدن شیره از آن ترشح می شود. این درخت اغلب پر رشدتر و بلندتر از توت سفید است. یک درخت شاه توت در زمستان برگ هایش را می ریزد، تنه اش معمولاً کوتاه است و در صورت مسن بودن تاجش خیلی بزرگ می شود تا آنجا که در نهایت حتی 600 متر مربع از سطح زمین را می پوشاند. این درخت می تواند بیش از 200 سال عمر کند.از فروردین تا اردیبهشت گل می دهد و میوه از تیرماه می رسد و در نواحی سرد، میوه دهی تا شهریور ادامه دارد. میوه شاه توت به سختی از درخت کنده می شود.
پرورش درخت شاه توت - فوت و فن های باغبانی
پرورش درخت شاه توت - فوت و فن های باغبانی

درشاه توت گل ها به همراه برگ ها ظاهر می شوند. شاه توت حدود 10 تا 18 روز دیرتر از توت سفید به گل می نشیند. این تأخیر موجب مقاومت این گونه به سرمای دیررس بهاره در مقایسه با توت سفید شده است. اما درخت شاه توت به طور کلی طالب اقلیم معتدل است و از سرمای خیلی شدید آسیب می بیند. میوه های شاه توت در نواحی گرمتر شیرین تر می گردند. این درخت تا ارتفاع 1500 متر از سطح اقیانوس ها و بیشتر می تواند به خوبی رشد کند و میوه فراوان بدهد.



پرورش درخت شاه توت


درخت توت گیایه نورپسند است. نور خورشید باعث تقویت رشد درخت و افزایش شاخ و برگ آن می شود. شدت نور در ساختار و کیفیت برگ ها تأثیر زیادی می گذارد. نور شدید موجب چوبی شدن برگ های درخت می شود. همچنین نور شدید موجب کوتاه تر شدن فاصله میانگره ها و کوچک تر شدن برگ ها می شود.بر عکس زمانی که شدت نور کاهش شدید می یابد، رشد برگ ها کم شده و خیلی لطیف و آبدار می شوند.نور زیاد و گرمای خشک، باعث شیرین تر شدن میوه ها می شود و بر عکس بارش باران روی مزه میوه ها اثر منفی گذاشته و از شیرینی آنها می کاهد.



پرورش درخت شاه توت


درخت شاه توت در برابر خاک های فقیر در مقایسه با بسیاری از گونه های دیگر بردباری بیشتری نشان می دهد. اما خاک های خیلی سبک با زهکشی خوب را ترجیح می دهد.بهینه حرارت برای بسیاری از ارقام بین 23 تا 27 درجه سانتیگراد است. در سرمای 2 تا 4 درجه سانتی گراد زیر صفر برگ ه یخ زده می ریزند. در حرارت های زیر 20 درجه فعالیت های غذاسازی گیاه کاهش می یابد. در حرارت های بالای 27 درجه تا 33 درجه سانتی گراد، به علت این که میزان تنفس افزایش می یابد، میزان محصول کاهش پیدا می کند. در 45 درجه سانتی گراد کلیه فعالیت های درخت قطع می شود.



پرورش درخت شاه توت


ازدیاد شآه توت از طریق قلمه است .بهترین فصل برای قلمه زنی زمستان است یعنی زمانی که درخت به خواب زمستانی فرو رفته و دیگر برگی ندارد . برای قلمه زدن موفق باید به موارد زیر توجه داشت :یک شاخه بلند ونازک اما چوبی را انتخاب کنید و آن را به صورتی ببرید که شاخه انتهایی نا متقارن و نوک تیز داشته باشد .شاخه بریده شده باید دارای تعدادی جوانه(بیشتر از 2تا) باشد.شاخه را داخل آب گذاشته تا ریشه بزند(اجازه ندهید آب گندیده شود و مرتبا آب را در هر3-4 روز عوض کنید .بعد از مدتی حدود یک ماه ریشه های نازکی در اطراف ته قلمه ظاهر میشوند که بسیار آسیب پذیر هستند باید مراقب آن ها باشید تا به اندازه تقریبا 1 انگشت برسد در مورد دمای مورد نیاز بهتر است اندکی دما کمتر از دمای اتاق باشد.



پرورش درخت شاه توت
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.