فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

آرتیشو ، ARTICHUT گیاهیست علفی و دارای ساقه زیر زمینی دائمی که در سبزیکاری به عنوان گیاه 2 یا 3 ساله کشت می شود .آرتیشو به معنی میوه کاج می‌باشد و آرتیشو هم مانند میوه کاج است.محل اصلی و اولیه این گیاه را نواحی مدیترانه ، جنوب اروپا و شمال آفریق می دانند .از زمان های قدیم رومی ها و یونانی ها آن را خوب میشناخته و کشت می کردند .
کاشت و پرورش آرتیشو(کنگر فرنگی) - فوت و فن های باغبانی
کاشت و پرورش آرتیشو(کنگر فرنگی) - فوت و فن های باغبانی

برگهای بلند این گیاه که به 100 تا 150 سانتیمتر می رسند مستقیما از ریشه خارج شده ، در حالی که برگ های کوچکتر آن روی ساقه های هوائی حامل گل قرار دارند . رنگ برگ ها خاکستری مایل به آبی بوده و دارای بریدگی های زیاد می باشند . پشت برگ ها سفید و کرک دار هستند .گل آرتیشو ، مرکب از تعداد زیادی گل های کوچک آبی و بنفش است که روی یک طبق گوشتی کنار یکدیگر قرار گرفته و بر روی یک دُمگُل واقع شده اند .



کاشت و پرورش آرتیشو(کنگر فرنگی)


آرتیشو ، گیاه زمستان های معتدل و تابستان های خشک می باشد .این گیاه در مناطقی که دارای سرمای شدید باشند به صورت گیاه یک ساله کاشته می شود ریشه آرتیشو ، به سرما مقاوم بوده ولی قسمت هوائی آن بیش از چند درجه زیر صفر را تحمل نمی کند و دراثر سرمای شدید و یخبندان خشک شده ازبین خواهد رفت .گرمای زیاد نیزموجب بازشدن برگچه هائی که قسمت خوراکی گل را تشکیل می دهند می شود و از مرغوبیت محصول می کاهد .



کاشت و پرورش آرتیشو(کنگر فرنگی)


این گیاه در انواع خاک ها رشد می کند و احتیاج فراوان به مواد غذائی دارد . در خاک رسی و شنی عمیق و نمدار که در آن مواد آلی به اندازه کافی وجود دارد بهترین محصول را می دهد . به همین دلیل برای تقویت زمین از کودهای حیوانی به اضافه کود شیمیائی استفاده می شود .آرتیشو نیاز به آب کافی در طول دوره رویش دارد. رطوبت کم خاک به‌ویژه در زمان تشکیل جوانه باعث کوچک شدن و کاهش تعداد آن می‌شود. آبیاری زیاد نیز باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.



کاشت و پرورش آرتیشو(کنگر فرنگی)


تکثیر گیاه از طریق کاشت بذر و پاجوش است .جهت کاشت بذر،ابتدا بذر ها در خزانه کاشته شده و زمانی که گیاه برگه شد آن را به محل اصلی منتقل می کنند.به این منظور خزانه را در پائیز زیر و رو کرده خاک آن را نرم میکنند و به مقدار کافی کود حیوانی پوسیده می دهند ( 20 تن در هکتار یا 2 کیلوگرم در متر مربع ) در اوایل بهار روی پشته هایی که از قبل آماده کرده اند و فاصله آنها از یکدیگر 20 تا 25 سانتیمتر باشد به دنبال هم می کارند .پس ازرشد کافی بوته ها را به فاصله 5 سانتیمتراز یکدیگرتُنُک میکنند. بذرآرتیشو، قدرت رویش (قوه نامیه) خود را حدود 5 سال حفظ میکند .برای تهیه 150 تا 300 بوته آرتیشو حدود 6 تا 12 گرم بذر کافی است که می توان در 100 متر مربع زمین کاشت .پس از آن که بوته ها به رشد مناسب رسیدند ( حدود یک ماه بعد از کاشت ) آنها را به محل اصلی که قبلا آماده شده است منتقل می سازند .



کاشت و پرورش آرتیشو(کنگر فرنگی)
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.