فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

درختان نوئل دارای ارتفاعی بین 24 الی 30 متر بوده و قطر تاج پوششی آنها 12 الی15 متر می باشد. پوسته تنه قهوه ای مایل به خاکستری، فلس دار و دارای شیارهای عمیق است. برگها سوزنی شکل به رنگ سبز تیره با سایه آبی و میوه ها مخروطهایی به طول 6.5 تا 10 سانتیمتر می باشند. سیستم ریشه ای سطحی و دارای ریشه های افشان بلند و باریک و سرعت رشد متوسط تا کند از دیگر ویِژگیهای این گیاه می باشد.شناخته ترین گونه ی گیاه ،نوئل سبز می باشد .بومی اروپاست وبه عنوان درخت ايام كريسمس بكارمي رود وازاين رو نام فارسي درخت نوئل يا كاج نوئل به آن اطلاق شده است.نوئل آبی کاستر نیز بهترین و مشهور ترین گونه می باشد.اين رقم با فرم آبي رنگ در ميان سوزنی برگان زينتی بسیار چشم نواز است . به صورت طبيعي به فرم مخروطي يا هرمي زيبا آرايش مي يابد . ارتفاع ۱ متر مي رسد. سوزنها به رنگ سبز مايل به آبي مات مي باشند بسیار برای طراحی فضای سبز دست طراحان را باز میگذارد و در باغهای صخره ای یا در منظر سازی همراه با درختان رنگی و پهن برگ دیگر مثل افرای سرخ با رنگ قرمز یا آلو پرونوس قرمز منظره ی دلربایی را به وجود می آورد.
نگهداری از کاج نوئل - فوت و فن های باغبانی
نگهداری از کاج نوئل - فوت و فن های باغبانی

این گیاه در نواحی با آب و هوای ملایم و مرطوب رشد مناسب تری دارد.به سرما مقاوم است و دما را تا -3 درجه سانتیگراد تحمل می کند .در زمستان باید مراقب بود ریشه های گیاه یخ نزند.به گرمای مفرط حساس است و در آفتاب يا سايه خوب رشد مي كند .6 ساعت آفتاب کامل در روز نیاز گیاه را برطرف می کند.البته سایه آفتاب هم تحمل میکند ولی حجم گلدهی و رشد هم کاهش میابد.



نگهداری از کاج نوئل


در هر نوع بافت خاک اعم از شنی ،رسی،لومی به شرط زهکشی خوب به خوبی رشد می کند. های خنثی تا اسیدی را ترجیح میدهد.در 2 سال اول کاشت آبیاری منظم برای استقرار این گیاه بسیار مهم است ولی پس از آن هفته ای یکبار آبیاری عمیق انجام شود .ریشه های این گیاه سطحی میباشد بنابراین افتادگی دراثر بادهای شدید در گونه های ان رخ میدهد پس از آبیاری سطحی و زیاد بپرهیزید.



نگهداری از کاج نوئل


اگر درخت شما بزرگ است میتوانید از کودهای کند رهاشونده هر ۳یا ۴ماه یکبار استفاده کنید چون درختان بزرگ ریشه های بیشتر و عمیق تری دارند و میتوانند مواد غذایی عمق خاک را نیز مصرف کنند ولی درختان کوچکتر را هر ماه با کوهای کامل تغذیه کنید.



نگهداری از کاج نوئل


تکثیر این گیاه از طریق بذر و قلمه است .با توجه به ریشه زایی سخت ،تکثیر از طریق بذر متداول تر می باشد . اواخر پاییز و اوایل زمستان بهترین زمان برای گرفتن قلمه می باشد . قلمه های چوب سخت در محیط مرطوب و با هورمون های ریشه زایی ،ریشه دار می شوند .با توجه به اینکه سوزنی برگان دارای خاصیت مکان نگاری میباشند در هنگام گرفتن قلمه باید دقت کافی نمود. یعنی اگر از شاخه های عمودی قلمه گرفته شود درخت عمود رشد می کند ولی اگر از شاخه های افقی قلمه گرفته شود درختی افقی رشد می کند.بذور این گیاهان نیز در اوخر تابستان تا زمستان در خزانه ای با خاک مناسب مخلوطی از ماسه و خاک باغچه کاشته می شود .قبل از کاشت بذور نیاز سرمایی آنها باید برطرف شود .



نگهداری از کاج نوئل
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.