فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

بیماری پیچیدگی برگ هلو یا لب شتری یا باد سرخ هلو از قدیم در ایران وجود داشته ،در ایران بیماری از نواحی آذربایجان ، سواحل دریای خزر ، استان های مرکزی ، اصفهان ، خراسان و زنجان گزارش شده و احتمال می رود که در بعضی مناطق هلو کاری دیگر نیز وجود داشته باشد.خسارت بیماری شامل پیچیدگی ،تورم و تغییر رنگ و ریزش برگ ها و آلودگی جوانه ها و سر شاخه ها و سرانجام ضعف کلی درخت می باشد .درختان جوان بیش از درختان پیر در برابر این بیماری حساس هستند .
شناخت  بیماری پیچیدگی برگ هلو و نحوه درمان - فوت و فن های باغبانی
شناخت  بیماری پیچیدگی برگ هلو و نحوه درمان - فوت و فن های باغبانی

این بیماری اصولا در جاهای گرم و خشک اهمیت زیادی ندارد و بیشتر در جاهای سرد و یا مرطوب حائز اهمیت است. عامل بیماری از 10 درجه سانتیگراد به بالا شروع به فعالیت نموده و مناسب‌ترین درجه حرارت رشدی قارچ 20 درجه سانتیگراد می‌باشد.



شناخت  بیماری پیچیدگی برگ هلو و نحوه درمان


مشخص ترين علائم بيماری روی برگ ها ظاهر می شود ، به اين صورت که در بهار برگ ها پيچيده و پهنک در بعضی از قسمت ها متورم ، کلفت و به رنگ سفيد ، زرد يا قرمز در می آيد . به همين جهت در اصطلاح زبان فارسی بيماری لب شتری ناميده می شود . برگ های آلوده به بيماری زود ريخته و برگ هائی که بعداً تشکيل می گردند سالم باقی می مانند . نشانه های بيماری ممکن است فقط روی تعدادی از برگ های هر درخت ظاهر شود ولی عملاً تمام برگ ها را مبتلا می گرداند .



شناخت  بیماری پیچیدگی برگ هلو و نحوه درمان


موقعی که برگ های آلوده به رنگ قرمز يا ارغوانی در آمدند تشکيل اسپورهای قارچ عامل بيماری در سطح فوقانی شروع می شود . بارقارچ به صورت گرد خاکستری رنگی سطح برگ را می پوشاند و در همين موقع برگ ها به رنگ قهوه ای روشن درآمده و خزان می کند. اين ريزش برگ بستگی به شرايط آب وهوایی دارد . به طوری که در هوای گرم وخشک برگ ها زودتر و معمولاً در اوايل تير ماه يا در مرداد ماه می ريزد و اگر مقدار زيادی از برگ ها خزان کند برگ های جديدی از جوانه های خواب تشکيل و ظاهر می شود .



شناخت  بیماری پیچیدگی برگ هلو و نحوه درمان


روی شاخه‌ها نیز تورم در بافت و پیچیدگی و در نهایت خشکیدگی صورت می‌پذیرد. باید دانست که محل آلوده در روی پوست ، ضمن متورم شدن ، تغییر رنگ به صورت ارغوانی یا قرمز بوده و در بعضی ارقام ایجاد زخم یا شانکر هم مشهور است در نتیجه همین تورم است که شاخه‌ها نمی‌توانند به رشد طبیعی خود ادامه دهند و درخت بارور نمی‌گردد.



شناخت  بیماری پیچیدگی برگ هلو و نحوه درمان


عامل بیماری بر روی گل و میوه نیز تغییراتی حاصل کرده و ریزش گلها و دفرمه شدن میوه‌ها را سبب می‌گردد. در بعضی موارد موجب شکاف و از بین رفتن میوه می‌شود و تعداد محدودی میوه که روی درخت باقی می‌ماند عموما کوچک و غیرقابل استفاده خواهد بود.



شناخت  بیماری پیچیدگی برگ هلو و نحوه درمان


يکي از بهترين راه هاي درمان بکارگيری قارچکشها بخصوص در فصل پاييز و بعد از ريزش برگها و يا در طي دوران رکود درخت و قبل از بيدار شدن جوانه هاي آن است. از جمله قارچشکها مي توان به قارچکش‌های حاوی عنصر مس مثل نوردوکس اشاره کرد. همچنين درطي فصل رشد نيز مي توان از قارچکشی با نام کلروتالونيل استفاده کرد که اثر خوبي روی کنترل اين بيماری دارد. هنگام استفاده از قاچکش عليه اين بيماری تمامی قسمتهای گياه بايد به قارچکش آغشته شود.همچنين برگهای آلوده را بايد از پای درخت جمع آوری و نابود کرد.



شناخت  بیماری پیچیدگی برگ هلو و نحوه درمان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.