فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

این بیماری یکی از مهم ترین بیماری های درختان میوه هسته دار می باشد به آن بلاست شکوفه، بلاست غنچه، سوختگي باكتريايي، صمغ باكتريايي ، انگومك یا گموز، مرگ سر شاخه یا سرخشکیدگی نيز اطلاق مي شود .میزبان مهم این بیماری شامل بادام ، زردآلو ، گیلاس ، آلبالو ، آلو ، گوجه ، هلو ، سیب و گلابی هستند .علاوه بردرختان هسته دار .مرکبات . گلابی .رز .بسیاری از گیاهان زینتی یک یا چند ساله بعضی از سبزیجات و غلات نیز مورد حمله این پاتوژن قرار می گیرند . خسارت این بیماری در سالهایی که بارندگی بهاره زیاد است بیستر دیده میشود .
آشنایی یا بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار - فوت و فن های باغبانی
آشنایی یا بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار - فوت و فن های باغبانی

اين بيماري در استان های گلســتان، مركزی، خراسان، مازندران، تهران، آذربايجان غربی و شرقی وهمچنين كردستان از اهميـت بيشتري برخوردار بوده و همه ساله خســارتهای جبران ناپذيري را به درختان ميــوه هسته دار وارد مي سازد.مهم ترین علائم به صورت شانکر و تولید صمغ در روی شاخه های آلوده می باشد تولید صمغ در نواحی آلوده بعد از خواب زمستانی شروع می شود .گاهی موقع بیماری ظرف یک هفته بخش هوایی روی شاخه آلوده را کلا خشک می کند.



آشنایی یا بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار


علائم در جوانه ها و اندام های گل بصورت خشکیدگی و قهوه ای شدن بافت به همراه مرگ جوانه ها و اندام های گل دیده می شود . روی جوانه ها ترشح صمغ مشاهده می شود. بافت شاخه و تنه در محل آلودگی تغییر رنگ داده و نسبت به بافتهای سالم کمی گودتر است و چنانچه پوست محل شانکر را برداریم رگه های قهوه ای در بافت زیر پوست دیده می شود . در اين حالت ناحيه زير شانكر بوي ترشي مي دهد. در برخی از درختان الوده در قسمت پایین گیاه و نزدیک طوقه پاجوشهای فراوان رشد می کنند .



آشنایی یا بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار


علائم بیماری روی برگ

علائم بیماری روی برگ : پشت برگها ابتدا سبز کمرنگ شده که بعدا قسمت بالای برگ نیز تغییر رنگ داده و لکه های تیره رنگ روی آن ایجاد میشود سپس این لکه ها از روی برگ جدا شده و می افتند و برگ حالت غربالی به خود می گیرد که در این حالت در قسمت نوک برگ بیشتر است.در نهایت برگها زرد شده میریزند.



علائم بیماری روی برگ


اصلی ترین خسارت، برگریزی شدید درختان است که در نهایت به ضعیف شدن درخت منجر می شود. میوه ها کوچک و بدشکل بوده و بازارپسندی خود را از دست می دهند. عامل بیماری به گياهان ميزباني حمله مي كند كه در اثر عوامل مختلف ضعيف شده باشند. زخمهاي ايجاد شده روي درختان در اثر سرما زدگي ، يخبندان، هرس و حشرات امكان ورود عامل بیماری به داخل گياه را آسان مي سازند. عواملي كه موجب ايجاد زخم در درختان مي شود نقش مهمي درشروع توسعه اين بيماري دارند.زخم هاي هرس نه تنها امكان ورود باكتري ها را آسان مي سازند بلكه شرايط را براي ورود قارچ هايي نيز مهيا مي نمايد.



آشنایی یا بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار


شانکر باکتریایی وقتی در باغی شیوع پیدا کرد کنترل آن بسیار مشکل است، لذا همه سعی باغدار باید متوجه جلوگیری از آلودگی درختهای باغ باشد. بنابراین هنگام احداث باغهای جدید یا واکاری در باغهای قدیمی حتماً باید از نهالهای سالم وعاری از این بیماری استفاده شود.بايد توجه شود در موقع كاشت نهال، ضدعفوني ريشه توسط مخلوط بردو 3 درهزار صورت گيرد.محل پيوندك بايد 30 -15 سانتيمتر از خاك فاصله داشته باشد.اگر آلودگي توسعه چنداني نداشته باشد و در مراحل اوليه است با يك چاقوي تيز پوست محل را تراشيده تا به بافت زنده برسيم آنگاه به وسيله محلول يك درصد پرمنگنات پتاسيم و يا مخلوط بردو به ميزان يك در هزار ضدعفوني سطحي مي كنيم و پس از دو هفته محل را با چسب باغباني مي پوشانيم. همچنين اگر پوسيدگي بيشتر از نصف دور تنه را فرا گرفته باشد بايد درخت آلوده را قطع كرد و خارج از باغ سوزاند. همچنين شاخه هاي آلوده را 10سانتيمتر پايينتر از محل آلودگي طبق نظر كارشناس بازديدكننده، هرس و خارج از باغ بسوزانيد.



آشنایی یا بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار


مبارزه شیمیایی با استفاده از ترکیبات مسی مانند مخلوط بردو 2 درصد و یا اکسی کلرورمس 3 در هزار یا بردوفیکس انجام شود ، سه زمان برای سمپاشی بر علیه بیماری شانکر باکتریایی درختان میوه هسته دار توصیه می شود : الف) در پاییز همزمان با ریزش برگها ب) در زمان تورم جوانه های گل ج) بلافاصله پس از ریزش گلبرگها و تشکیل میوه تاکید می گردد هرنوع سمپاشی بعداز بازدید کارشناسان گیاهپزشک انجام گردد.



آشنایی یا بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.