فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

خروج ریشه ها از سوراخ زهکش انتهای گلدان، تجمع ریشه ها در سطح گلدان، مارپیچ شدن ریشه ها در کف گلدان،فقیر شدن خاک از مواد غذایی بیانگر این است که زمان تعویض گلدان فرا رسیده است .گرچه در تمام فصول در محيطي سربسته و فاقد کوران مي توان نسبت به تعويض گلدانها اقدام کرد ولي بهترين زمان برای تعويض گلدان ها نيمه دوم اسفند تا نيمه ي اول فروردين ماه مي باشد تا به دلیل جریان شیره نباتی در پیکره گیاه، ریشه بتواند صدمات وارده در حین تعویض را جبران نماید.
آموزش مرحله به مرحله تعویض گلدان - فوت و فن های باغبانی
آموزش مرحله به مرحله تعویض گلدان - فوت و فن های باغبانی

اندازه گلدان از مشخصات مرتبط با هم در قاعده در سر، انتها و ارتفاع برخوردار است که نام گذاری آن براساس دهانه قطر بالائی است که به ترتیب 7-9-12-20-25-37 می باشد. بنابراین برای جابجائی گیاه خود از گلدانی به گلدان دیگر گلدانی به مشخصات بعد از گلدان قبلی را انتخاب کنید.



آموزش مرحله به مرحله تعویض گلدان


مرحله اول

مرحله اول : 2-3 روزقبل از جابجا نمودن به گياه آب ندهيد تا کمي خاک خشک شده واز اطراف ريشه گياه جدا نشود.در هنگام تعویض دست چپ خود را در پایین گلدان قرار داده و با وارونه کردن و وارد کردن ضربه به گلدان،توپ ريشه(ريشه وخاک اطراف ان )را به آرامي وبدون آسيب ديدن ازگلدان در آورید .



مرحله اول


مرحله دوم

مرحله دوم : جهت ايجاد زهکش در گلدان جدید از باز بودن سوراخ هاي انتهاي گلدان مطمين شويد ودر انتهاي گلدان يک لايه سنگريزه بريزيد وروي آن مقداري ماسه شسته شده بریزید ضخامت اين لايه براي گلدان هاي کوچک حدود 2/5 سانتيمتر و براي گلدانهاي بزرگتر حدود 7/5 سانتيمتر مي باشد.



مرحله دوم


مرحله سوم

مرحله سوم : توپ ریشه را روی خاک قرار دهید وفاصله بين توپ ريشه وگلدان را با خاک جديد پر نماييد.



مرحله سوم


مرحله چهارم

مرحله چهارم : وقتي که گياه را در گلدان جديد قرار مي دهيد دقت کنيد که خاک درون گلدان از لبه ي آن حدود 2 ـ 3 سانتيمتر پايين تر باشد و تنظيم اين اندازه را با افزودن و يا کم کردن خاک ته گلدان مي توان حفظ کرد . حالا اطراف گلدان (جاهاي جانبي و خالي )را خاک ريخته ، سپس خاک را با انگشتان دست فشار داده و و سفت کنيد تا از نفوذ هوا جلوگيري شود .



مرحله چهارم


مرحله پنجم

مرحله پنجم : بلافاصله پس از جابجايي گلدان را آبياري نموده به طوريکه تمام خاک را در بر بگيرد ومقدار کمي آب از سوراخ هاي انتهاي گلدان خارج گردد.از قرار دادن گلدان تا چند روز در مقابل نور خورشيد وباد و... خوداري نماييد.



مرحله پنجم


هنگامي که گياهي را از گلداني به گلدان بزرگتر انتقال داديد حداقل تا شش ماه نبايد مجدداً گلدان را به هردليلي تعويض نماييد . زيرا امکان تلف شدن گياه تقريباً حتمي است .در صورت عدم امکان جابجایی یک گیاه از گلدانی به گلدانی جدید، به علت کمبود زمان، فصل نامناسب و سنگین وزن شدن آن، خاک های سطحی گلدان را تا حدی که به ریشه ها صدمه نزند، با خاک غنی و نو جایگزین کنید.



آموزش مرحله به مرحله تعویض گلدان


در صورتیکه زمان تعویض گلدان فرا نرسیده باشد و بخواهیم گلدان گیاه را زیباتر کنیم می توانیم گلدان را در سبدی اندازه گلدان و یا گلدان دلخواه خود با سایز بزرگ تر قرار دهیم و فاصله دو گلدان را با خزه بپوشانیم .



آموزش مرحله به مرحله تعویض گلدان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.