فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  



وزن گیاه و اثر آن بر گل انگیزی :
در مطالعات متفاوت گاهی سن گیاه و گاهی وزن گیاه و گاهی تعداد برگ ملاک ورود گیاه به فاز زایشی قرار می گیرد

ولی در اکثر مطالعات یک حداقل سنی را به جای وزن گیاه ملاک قرار دادند به نام مرحله رویشی پایه ( BVP ).

این مرحله بیانگر اینست که گیاه در صورتی اثر طول روز برای گل انگیزی را دریافت می کند که به یک حداقل رشدی به نام رشد پایه رسیده باشد.

این مدت برای اکثر درختان بر اساس سن گیاه حدود پنج سال است در صورتی که برای علف هرز سلمه تره در زمان باز شدن لپه ها در مرحله جوانه زنی آغاز می شود.

ملاک قرار دادن تعداد برگ نیز دارای ضعف هایی است مثلاً دیده شده است که وقتی فقر عناصر غذایی در خاک وجود دارد ، به حداقل تعداد برگ برای گل انگیزی یک یا دو عدد اضافه می گردد.

اثر متقابل طول روز و حرارت بسیار پیچیده است. مثلاً توت فرنگی در حرارت های معتدل روز کوتاه و در حرارتهای 15 درجه یا کمتر مانند یک گیاه روزبلند عمل می کند.

در گیاهان روزکوتاه ، تعداد چرخه لازم برای القای گلدهی تحت تأثیر نور متغیر است مثلاً برای سویا 7 چرخه نوری لازم است در حالی که علف هرز توق یک چرخه 8/5 ساعتی تاریکی کافی است.

بطوری که گیاهان حساس تر نسبت به نور القایی به تعداد چرخه کمتری برای تحریک گلدهی خود نیاز دارند.

در گندم و چاودار ایجاد 7 برگ اجباری است و از 21 برگ به بعد اندام زایشی ظاهر می شود مراحل اختیاری بستگی به ورنالیزاسیون دارد.

در استوا گیاهان روز بی تفاوت بیشتر وجود دارند و هرچه بسمت عرضهای بالا می رویم چون تغییرات شب و روز بیشتر است ، بنابراین گیاهان روزبلند و روزکوتاه بیشتر در عرضهای بالا وجود دارند.

البته گیاهان بی تفاوت ممکن است در عرض های بالا هم دیده شوند ولی گیاهان حساس به طول روز در استوا وجود ندارند.

دانشمندان معتقدند که عکس العمل نسبت به گلدهی و رشد طولی زیاد هر دو توسط فیتوکروم کنترل می شوند ولی این عکس العمل ها ارثی بوده از یکدیگر مستقل هستند.

مطالعات فتوپریودیک روی گونه های بسیار حساس نشان می دهد که وجود یک برگ با سن کافی در روی گیاه بالغی که برگهای آن ریخته برای دریافت دوره نوری کافی می باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.