فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  



شاخص سطح برگ ( LAI) :
سطح برگ گیاهان به سطح زمینی که توسط آن اشغال شده است را شاخص سطح برگ می گویند .

برای محاسبه آن در یک زمین زراعی ، یک متر مربع را در نظر گرفته ، سطح برگ گیاهانی که در آن قرار دارند را اندازه گیری کرده بر اندازه سطح زمین تقسیم می کنیم.

شاخص سطح برگ در گیاهان مختلف بین 2 – 5 متغیر است.آرایش بگ بروی ساقه را فیلوتاکسی می گوییم که بهتر است مارپیچی باشد.

برگهای پائینی بزرگتر و بالائی کوچکتر باشند ، اگر زاویه برگهای بالائی تند باشد گیاه می تواند نور بهتری را جذب کند.

در گیاهانی که برگ انبوه و فشرده دارند معمولاً تعداد کمی از برگها که به نور دسترسی دارند تولید کننده هستند و بقیه برگها بصورت انگلی فعالیت می کنند.

اگر برگها روی یک خط مستقیم باشند بدترین شکل برای LAI  است. از نظر زاویه ، آرایشی مناسب تر است که برگهای پائینی باز یعنی 90درجه و برگهای وسطی 45درجه و برگهای بالائی با زاویه کمتر از 45 درجه باشد.

اوج منحنی شاخص سطح برگ به مرحله گلدهی ختم می شود که در گیاهان با رشد محدود ، سریع افت می کنند. در ماکزیمم LAI  یک اتفاق مهم از نظر نمو می افتد و آن شروع گلدهی است.

و در گیاهان با رشد نامحدود ، افت کندتر است. در اندازه گیری LAI  برگهای خشک و پلاسیده به حساب نمی آیند.

به متوسط سطح زیر منحنی شاخص سطح برگ ، مدت دوام سطح برگ ( LAD) گویند که هر چه بزرگتر باشد بهتر است. شاخص برداشت ( Hervesting index )(HI ) عبارتست از محصول اقتصادی گیاه به کل گیاه بر حسب وزن ( بدون ریشه ).

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.