فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

چرخه آب :

در کره زمین آب به صور مختلف جامد ، مایع و بخار وجود دارد که که لازمه انتقال کلیه عناصر به موجودات زنده ، انتقال مواد توسط آب است.
حدود دو سوم وزن موجود زنده را آب تشکیل می دهد و کلیه واکنش های حیاتی در حضور آب انجام می گیرد. از نظر میزان تبخیر و بارش کلاً در دریاها میزان بارش کمتر از تبخیر است.

جالب ترین چرخش ، گردش آب است. بیشترین تبخیر از سطح اقیانوس ها صورت گرفته ، بیشترین بارندگی بروی خشکی ها نازل میشود. در خشکی ها برعکس بطوری که میزان بارش بر تبخیر فزونی دارد. بهمین علت است که همیشه آب از سمت خشکی ها بسمت دریاها در جریان است.

بر اثر تبخیر آب ، ایجاد توده های مخلف ابر می کند که ریزش ها بیشتر در خشکی ها انجام می گیرد. در کنار تأثیرات دیگر ، آب در پدیده های زیستی نقش آب بعنوان عامل کنترل کننده دما و جلوگیری از نواسانات شدید دما مطرح می شود بطوری که اگر مقدار بخار آب در هوا وجود نداشته باشد ، و یا این مقدار به حدود صفر میل کند ، پیش بینی می شود که در مناطق کم باران ( کویری ) عملاً اختلاف دمای شب و روز زیاد است.

آب می تواند امواج حرارتی آفتاب را که با طول بلند تابیده می شود جذب کند و در نتیجه در هوای حتی بدون ابر ، حرارت وارد شده به زمین کاهش پیدا می کند.

ولی ذخیره های مختلف آب برآورد شده که 70 % سطح کره زمین را آب فرا گرفته که عمق متوسط این دریا 8/3 کیلومتر است بنابراین آب دریاها برابر با 1375 x 10 به توان 6 کیلومتر مکعب می باشد که عمده حجم این آبها را آبهای شور تشکیل می دهند که از نظر کشاورزی قابل استفاده نیستند .
 
آبهای شیرین حدود 3% مجموع آبها را شامل می شود که در رودخانه ها و منابع زیرزمینی وجود دارد که بطرق مختلف می توانند مورد مصرف قرار بگیرند.

گردش آب همه جا بصورت بسته است. آب فراوانترین ترکیب شیمیایی بیوسفر است.
 
حدود 95% آب موجود در کره زمین در ساختمان سنگها بصورت پیوند شیمیایی بوده و در چرخه آب سهمی ندارد و بخش عمده ای از آب باقیمانده در اقیانوسها وجود دارد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.