فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

ریشه این گیاه عمیق تر از شبدر قرمز و سطحی تر از یونجه است. ساقه آن مدور است و برگها خیلی شبیه یونجه است ( پشت برگ شبدر برسیم 16 - 10 رگبرگ کاملاً معلوم دارد که یونجه ندارد ).با آب و هوای مدیترانه ای سازگار است و بهترین محصول را می دهد ، در شمال ایران بهتر از یونجه محصول می دهد.
شبدر برسیم
شبدر برسیم

شبدر برسیم ( شبدر مصری )

نام علمی : Tr. alexandrinum


با آب و هوای مدیترانه ای سازگار است و بهترین محصول را می دهد ، در شمال ایران بهتر از یونجه محصول می دهد.

ریشه آن عمیق تر از شبدر قرمز و سطحی تر از یونجه است. ساقه آن مدور است و برگها خیلی شبیه یونجه است ( پشت برگ شبدر برسیم 16 - 10 رگبرگ کاملاً معلوم دارد که یونجه ندارد ).

ساقه تا 80 سانتیمتر رشد می کند ( ساقه توخالی است ).  پس از برداشت رشد جدید از جوانه های قاعده هر ساقه تأمین می شود.  شبدر برسیم بهترین رشد را در دمای 12 - 25 درجه سانتیگراد انجام می دهد و در دمای 2- درجه سانتیگراد از بین می رود.

برسیم در دامنه 0 تا 25 درجه سانتیگراد رشد می کند. بعلت کشت متراکم و رشد سریع و برداشت مکرر شبدر برسیم ، این گیاه علفهای هرز را از بین می برد.

گل آن سفید است و برگها بیضی شکل و نوک تیز و بسیار خوشخوراک هستند . دو واریته مهم دارد یکی تابور که از فالی سلکسیون شده است و آب و هوای مرطوبتری می خواهد و دیگری واریته کرمل که از موسکاوی سلکسیون شده و در مازندران بیشتر کشت می شود.

برای کاشت 20 - 25 کیلوگرم بذر در هکتار نیاز داریم. در هکتار تا 10 تن علوفه خشک می دهد و اگر بمنظور بذر کاشته شود تا 1000 kg بذر می دهد ( 100 تن علوفه تازه در 8 برداشت ).


شبدر برسیمشبدر برسیم


کاشت شبدر برسیم

کشت مخلوط آن هم عملکرد رضایت بخشی دارد. گیاهی یکساله است  و احتیاج به گرما و آب کافی دارد.  خاکهای اسیدی و مرطوب را دوست ندارد.

بهترین شرایط برای رشد آن خاکهای سبک و نسبتاً سنگین با هوای نسبتاً مرطوب است. در شرایط مناسب 4-5 چین می دهد و بعد از هر چین رشد سریع و خوبی دارد.

گیاه یکساله بهاره است و در بهاری که احتمال سرما وجود دارد نباید زود کشت شود زیرا سرما آن را از بین می برد.

در پائیز سرمای زودرس این گیاه را از بین می برد. در مناطق مدیترانه ای ، اول پائیز می کارند و کشت زودتر باعث آسیب از گرما شده ، کشت دیرتر باعث آسیب از سرما می شود.

بشوری خاک نسبتاً حساس است. بهترین دما برای رشد آن 25 -12 درجه سانتیگراد است. بعلت رشد سریع و متراکم تقریباً تمیز کننده علف هرز است.

ذرت و چغندرقند بعد از شبدر خوب محصول می دهند ولی قبل از شبدر ، از کشت پنبه بعلت دارا بودن بیماریهای مشترک ریشه ای باید خودداری شود.

بذر برسیم از بذر اغلب شبدرها بزرگتر است و در شرایط مساعد خیلی سریع جوانه  می زند  و گیاهان جوان آن نسبتاً قوی هستند .

در بهار هر 10-14 روز یکبار آبیاری می شود. از غرقاب شدن مزرعه شبدر برسیم باید جلوگیری شود و در مناطقی که باران زمستانه دارند از آبیاری قبل از کاشت باید خودداری کرد و در طول زمستان هم آبیاری نمی خواهد تا بعد از بارندگیهای بهاره .

شبدر برسیم بهترین نوع شبدر بوده و حتی قابل مقایسه با یونجه می باشد ولی در مقابل عوامل نامساعد مقاومت زیادی ندارد.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.