فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  


گروهبندی گیاهان زراعی بر اساس طول عمر :

1)گیاهان یکساله – حداکثر طول دوره رشد این گیاهان کمتر از یک سال زراعی می باشد .
بعضی از گیاهان یکساله مانند بعضی از ارقام پنبه در نواحی با زمستان ملایم مانند نواحی گرم خوزستان برای مدت بیش از یکسال به حیات خود ادمه داده و بصورت گیاهی چندساله در می آیند.

در نواحی سرد که دارای فصول متمایز از نظر حرارتی می باشند ، می توان گیاهان یکساله را به سه گروه پاییزه – بهاره – بهاره ، پاییزه یا دوفصله تقسیم بندی نمود.

2)گیاهان دوساله – سیکل حیاتی این نوع گیاهان بیش از یکسال زراعی و معمولا سه فصل زراعی طول می کشد مانند چغندرقند. این گیاهان در نوای سرد و نیمه سرد ضرورتا بهاره هستند و در اوایل بهار کشت می شوند.

محصول طی بهار و تا اواسط پاییز به رشد رویشی ادامه می دهد و چنانچه هدف از کاشت تولید اندام رویشی ( معمولا ریشه ذخیره ای ) بعنوان محصول اقتصادی باشد، در اواسط پاییز مورد برداشت قرار می گیرد. ولی چنانچه محصول در زمین باقی بماند ،‌طی پاییز و زمستان بهاره سازی شده ، در بهار سال بعد تولید گل نموده و رسیدگی بذر در تابستان انجام می شود.

3)گیاهان چندساله – طول دوره حیات این گیاهان بیش از دو و غالبا چند سال زراعی است. این گیاهان در پاییز ، بهار و یا تابستان کشت شده و پس از یک دوره رشد رویشی تولید گل و دانه می کنند.بعضی از این گیاهان مانند زعفران یک بار در سال گل می دهد ولی یونجه طی هر سال چندین بار سیکل رویشی و گلدهی را تکرار می کند.

ذخیره مواد غذایی در ریشه ، طوقه یا اندام زیرزمینی گیاهان چندساله اهمیت زیادی دارد. این اندام ها وسیله بقای گیاهان چندساله از سالی به سال دیگر بوده و توسط آنها نیز قابل تکثیر می باشند.  

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.