فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  



بیماری سفیدک پودری انبه یکی از عوامل مهم و موثر در ریزش گل و میوه های جوان انبه است.

در ایران استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان از مناطق عمده کشت و تولید انبه به شمار می روند و سطح زیرکشتی بالغ بر 1800 هکتار دارند.از مهم ترین مشکلات انبه کاران جنوب کشور در چند سال اخیر مسئله ریزش گل و عدم تشکیل میوه بوده است که بیماری سفیدک پودری انبه از عوامل مهم و موثر در این عارضه است.

 
نوعی قارچ عامل بوجود آورنده، این بیماری است که به بافت های جوان همه اعضا گیاه مانند گل آذین، برگ و میوه آسیب می رساند. روی سطح نواحی آلوده را گرد سفیدی می پوشاند و در زیر این پوشش سفید رنگ، اندام ها در نهایت قهوه ای شده و می میرند.


خوشه های آلوده در واریته های حساس ممکن است میوه ندهند و یا تعداد کمی میوه تولید کنند که در این صورت میوه ها کوچک و گاهی نارس هستند. در اثر حمله قارچ سطح میوه های جوان ممکن است توسط پودر سفیدرنگ پوشیده شود و با رشد میوه اپیدرم آنها در محل آلودگی ترک خورده و بافت چوب پنبه ای تشکیل می شود و میوه ها بعد از اینکه به اندازه نخود شدند، می افتند نکته مهم اینکه برگ های کهنه و میوه های بالغ و رسیده از قارچ سفیدک پودری خسارت نمی بینند.


در بخش دیگری از این مقاله استفاده از ارقام مقاوم و روشهای مبارزه شیمیایی با این بیماری آورده شده است ارقام گلن، کاریرو هادن نسبتا حساس و ارقام تومی، سنساشن و کنسینگتون نسبت به بیماری سفیدک پودری حساسیت کمتری دارند و توصیه شده است از پایه های مقاوم در برنامه های اصلاح نژاد استفاده شود.


محلولپاشی با گوگرد و ترکیبات آن از روشهای شیمیایی توصیه شده برای کنترل این بیماری است که استفاده از آن در شرایط آب و هوایی گرم و نور شدید باعث وارد آمدن خسارت به برگ و میوه های جوان و یا گل ها می شود.همچنین استفاده از قارچ کش دینوکاپ به میزان یک گرم در هر لیتر آب و یا کالکسین به میزان یک سی سی در هر لیتر آب می تواند به خوبی بیماری را کنترل می کند.


سفیدک پودری انبه
سفیدک پودری انبه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.