فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

سن سبز پسته (Acrosternum spp) از آفات مهم در اکثر مناطق پسته کاری کشور است و این حشرات بعنوان ناقلان قارچهای عامل بیماری ماسوی پسته شناخته شده‌اند.فرمون جنسی تاثیری در کاهش جمعیت سن سبز پسته ندارد.
آفت سن سبز پسته
آفت سن سبز پسته

نام علمی : Acrosternum spp

فرمون جنسی تاثیری در کاهش جمعیت سن سبز پسته ندارد.


استفاده از فرمون‌های جنسی طبیعی برای شکار انبوه و کاهش جمعیت سن‌ها چندان مناسب نبوده و از آن فقط می‌توان بعنوان شاخصی در امر پیش آگاهی زمان حمله سن‌ها به باغهای پسته استفاده کرد.


سن‌های سبز پسته از آفات مهم در اکثر مناطق پسته کاری کشور است و این حشرات بعنوان ناقلان قارچهای عامل بیماری ماسوی پسته شناخته شده‌اند.


استفاده از سموم حشره کش متداولترین روش برای مبارزه و کنترل سن‌ها دانست و افزود: فرمون‌های جنسی، امکان جفت‌یابی مناسب را فراهم آورده که منتج به جفتگیری و بقاء نسل موفق در افراد یک گونه می‌شود که استفاده از فرمونهای جنسی در امر پیش آگاهی و یا شکار انبوهی آفات در سالهای اخیر رواج زیادی یافته است.

بررسیهای انجام شده در زمینه فرمون جنسی طبیعی سن های سبز پسته نشان داده است که جنس نر در هر دو گونه مورد بررسی ترشح کننده فرمون جنسی است و فرمون مترشحه نیز در هر گونه اختصاصی بوده و فقط سبب جلب جنس ماده همان گونه می‌شود.


سن‌ها در نزدیکی منبع ترشح کننده فرمون بیشتر از طریق راه رفتن به سمت منبع فرمونی حرکت می‌کنند تا پرواز کردن، همچنین این حشرات از رفتن به مکانهای تاریک اجتناب ورزیده بنابراین تله‌ها باید از مواد شفاف ساخته شده و چسبیده به شاخه‌های درختان نصب شوند

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.