فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  



نام علمی : Eurytoma plotnikovi

مرفولوژی

 
طول بدن در حشره ماده بالغ 5/4-4 میلیمتر و طول بدن در حشره نر کمتر و در حدود 4 میلیمتر است.در ماده ها بدن به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و پاها و بند اول و دوم شاخک به رنگ زرد تیره است.


شاخک 10 مفصلی که مفصل اول نسبتاً بلند و مفصل دوم خمیده و قاعده آن باریک تر از قسمت انتهایی آن است و طول آن یک سوم طول مفصل اول است. شکم در ماده ها بیضی و در انتها نوک تیز است. لارو سفید و قوسی شکل که در روی آرواره های بالایی فقط 2 دندانه وجود دارد.

 
بیولوژی

 
زمستان را به صورت لارو کامل در داخل میوه به سر می‌برد. میوه‌های آفت زده معمولاًروی درخت باقی مانده و در موقع برداشت محصول مانند میوه‌های سالم به زمیننمی‌ریزند. این لاروها همزمان با رشد جوانه‌های پسته (اوایل بهار) تبدیل به شفیره می‌شوند و حشرات کامل مصادف یا تشکیل میوه ها به پرواز در می‏آیند.


حشرات کامل برای خارج شدن از میوه سوراخ دایره‌ای شکمی روی پوست تعبیه می‌کنند. خروج حشرات کامل از اواسط اردیبهشت تا یک ماه بعد ادامه دارد. حشرات ماده با فروکردن تخمریز در داخل میوه، زیر پوست آن فقط یک عدد تخم می‌گذارند. هر حشره ماده 40 تا 70عدد تخم می‌گذارد. لاروها بدون این که داخل مغز میوه شوند از یک طرف آن رامی‌خورند.


پسته‌های مبتلا کوچک و ضعیف مانده و پوست آنها چروک خورده و تیره رنگمی‌شوند. لاروها به همین صورت زمستان را پشت سر می‌گذارند. بنابراین یک نسل در سالدارد.

 
مبارزه:

 
جمع آوری و از بین بردن میوه های آلوده ریخته شده روی زمین یا باقیمانده روی درخت.


زنبور مغزخوار سیاه پسته
زنبور مغزخوار سیاه پسته
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.