فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  


هر روز ميليون‌ها هديه در چهارگوشه جهان بين افراد مختلف رد و بدل مي‌شود؛ هديه‌هايي كه قرار است نشان دهد آدم‌ها چقدر به فكر هم هستند و تا چه حد براي يكديگر ارزش قائل مي‌شوند. در ميان انسان‌ها، بسيارند افرادي كه ترجيح مي‌دهند از ميان هداياي مختلف به‌كمك يك شاخه گل زيبا يا يك دسته گل رنگارنگ، احساساتشان را بروز دهند.
نيللور اسعدبيگي- شايد به همين دليل، در كشورهاي مختلف دسته‌ گل‌هاي زيبا و خوش‌رنگ، هميشه يكي از بهترين هديه‌ها به حساب مي‌آيد.

هديه‌هايي كه در مناسبت‌هاي مختلف كاربرد دارد؛ از عروسي و تولد گرفته تا مراسم ختم و عزاداري. پشت‌سر هريك از اين دسته‌هاي گل هم مفهوم زيبايي نهفته است؛ تولدت مبارك، تبريك مي‌گويم، ممنونم، دوستت دارم، به فكرت بودم و... مفاهيمي كه به زبان گل‌ها خيلي زيباتر و شيرين‌تر بيان مي‌شود.

مردم اهل هر سرزميني كه باشند، در هر سن و سالي و با هر سليقه‌اي، زيبايي را درك مي‌كنند و طراوت و شادابي گل‌ها، اين حس را در وجودشان برمي‌انگيزد.

طبق تحقيقي كه يكي از محققان اروپايي در اين زمينه انجام داده است، 92 درصد خانم‌ها آخرين دفعه‌اي كه گلي را دريافت كرده‌اند به ياد دارند و 97 درصد زنان و مردان آخرين مرتبه‌اي را كه گلي هديه گرفته‌اند، در خاطرشان ثبت شده و از آن به عنوان خاطره‌اي خوب ياد مي‌كنند. همين نكته نشان مي‌دهد دسته گل‌ها تا چه حد مي‌تواند در ذهن و ياد دوستان باقي بماند.

اروپايي‌ها هر روز گل مي‌خرند

كمتر كسي است كه هر روز حوصله داشته باشد به گلفروشي برود و چند شاخه گل براي خود، خانواده يا دوستانش بخرد. براي همين هم معمولا خريد گل محدود مي‌شود به روزها و مراسم خاص.

با اين حال، امروزه در بسياري از كشورها مانند آلمان و فرانسه اگر به سوپرماركت‌ها هم سري بزنيد، شاخه‌‌ها و دسته‌هاي كوچك گل را خواهيد ديد؛ گل‌هايي كه كنار شير و روزنامه‌هاي صبح چيده شده‌ تا مشتريان بتوانند براحتي آنها را تهيه كرده و به خانه ببرند.

البته معمولا تنوع زيادي در اين ميان وجود ندارد و به همين دليل قيمت گل‌هاي داخل سوپر هم كمتر از گلفروشي‌هاي بزرگ و خاص شهر است، ولي همين كه مردم مي‌توانند براحتي و همان اول صبح، همراه با يك روزنامه شاخه گلي هم بخرند و به خانه ببرند، برايشان كافي است.

نكته ديگر هم ساده‌بودن دسته‌هاي گل در اين‌كشورهاست؛ مردم اروپا معمولا خيلي دوست ندارند دسته‌ گل‌هاي شلوغي را كه با كاغذهاي فراوان رنگارنگ يا اكليل و روبان و... تزئين شده، خريداري كنند.

آنها از گذاشتن يك يا چند شاخه گل رز داخل گلدان بلور ساده بسيار بيشتر از خريد دسته گلي بزرگ و متفاوت لذت مي‌برند.

طوري كه گاهي تصور مي‌شود نهايت تزئين در‌اين‌كشورها، پيچيدن روباني همرنگ دور چند شاخه گل است.

به هرجا مي‌خواهيد گل بفرستيد

دنيا تغيير كرده و حالا ممكن است همه اعضاي خانواده، مانند گذشته دور هم نباشند؛ اين روزها خيلي طبيعي است اگر چند نفر از دوستان و آشنايان در شهر يا حتي كشور ديگري زندگي كنند و ماه‌ها نتوانند ساير اعضاي خانواده و دوستانشان را از نزديك ببينند.

اما پابه‌پاي اين تغيير شيوه زندگي، تكنولوژي و خدمات نوين هم پيشرفت كرده تا به مردم دنيا كمك كند يكديگر را فراموش نكنند؛ براي همين هم امروز از بسياري از كشورهاي دنيا مي‌توانيد دسته گلي زيبا براي عزيزي كه در كشور ديگري زندگي مي‌كند ارسال كنيد؛ البته بدون اين‌كه نياز باشد شما خودتان هم آنجا حضور داشته باشيد.

‌اين موضوع به كمك اينترنت، خيلي هم سخت و پيچيده نيست؛ فقط كافي است به يكي از سايت‌هاي معتبر براي تهيه گل مراجعه كنيد و بعد از اين‌كه پول را به حساب آن فروشگاه واريز كرديد، نام و آدرس فرد گيرنده را در قسمت مربوط بنويسيد. همين‌جا كار شما تمام مي‌شود و دسته گلي كه پسنديده‌ايد، در روز خاصي كه سفارش داده‌ايد، به دست فرد مورد نظر مي‌رسد.‌

حالا كه در بسياري از نقاط جهان در كنار تجارت‌هاي مختلف، رقابت گلفروشي‌هاي آنلاين هم بيشتر از سال‌هاي قبل شده است؛ آنها سعي مي‌كنند خدمات بيشتر و متنوع‌تري را به مشتريان ارائه دهند.

مثلا يكي از اين مراكز به ازاي خريد هر 13 دلار گل، يك كارت رايگان روي دسته يا سبد گل شما قرار مي‌دهد يا مركز ديگري براي مسافت‌هاي طولاني، هزينه منطقي‌تري را دريافت مي‌كند.

همه اينها باعث مي‌شود مردم خريد و ارسال گل را فراموش نكنند تا به دوستان‌ خود نشان دهند همچنان به يادشان هستند و آنها را دوست دارند.

ژاپن؛ اينجا دسته گل‌ها سروته است

خريدن گل و هديه دادن به دوستان و آشنايان در ژاپن هم مانند ساير كشورهاي دنيا طرفداران زيادي دارد؛ اما بعضي‌ رفتارها و آدابي كه مردم ژاپن هنگام خريد و تقديم‌كردن گل بايد در نظر داشته باشند، كاملا متفاوت با ساير فرهنگ‌هاست.

‌مثلا در ژاپن به هيچ وجه نبايد به كسي گل سفيد هديه داد؛ چراكه گل سفيد نشانه مرگ است و آن را بسيار بد مي‌دانند. ‌همچنين شايد برايتان جالب باشد اگر بدانيد پس از خريد گل، شيوه حمل آن نيز موضوع مهمي است كه چشم بادامي‌ها به آن اهميت زيادي مي‌دهند.

آنها اعتقاد دارند دسته گل بايد رو به زمين و برعكس گرفته شود؛ بنابراين شاخه‌ها در دست فرد است و گل‌ها به طرف زمين. البته ژاپني‌ها براي اين كار دليل جالبي هم دارند؛ آنها مي‌گويند اگر دسته گل را به سمت زمين بگيرند و راه بروند، در خيابان‌ها و پياده‌رو‌‌هاي شلوغ شهر مزاحمتي براي ساير عابران ايجاد نمي‌شود و عبور و مرور آنها را مختل نمي‌كند.

علاوه بر اين، ژاپني‌ها خيلي از حشرات خوششان نمي‌آيد و اگر دسته گل را به سمت پايين بگيرند، از دست آنها هم در امان خواهند ماند.

ژاپني‌ها به مناسبت‌هاي مختلف گل مي‌خرند، ولي بيشترين ميزان استفاده از اين گل‌ها‌ هنگامي است كه مي‌خواهند سراغ مزار يكي از بستگان بروند. به همين دليل اگر در اين كشور به مغازه گلفروشي برويد، حتما دسته گل‌هايي از پيش آماده شده خواهيد ديد كه البته با قيمت‌هاي متفاوتي ارائه مي‌شود.

نكته جالب در كشور خورشيد تابان اين‌كه خانم‌ها معمولا بيشتر از آقايان گل مي‌خرند و حتي مي‌توان گفت بندرت پيش مي‌آيد مردي اهل ژاپن را هنگام خريد گل ببينيد.

البته لازم است اين نكته را هم بدانيد كه گل در ژاپن اصلا ارزان نيست و مثلا قيمت يك شاخه گل رز حداقل 200 ين است كه با توجه به فصل و مناسبت‌ها تغيير كرده و بيشتر هم خواهد شد.

چين؛ هر گلي يك معنا دارد

چين سرزمين گل و گياه است و هر گلي در اين كشور مفهوم خاص خودش را دارد؛ مثلا رنگ قرمز گل رز چيني و گل انار نماد شانس است و به همين دليل هديه‌اي فوق‌العاده‌ براي تولد و جشن فارغ‌التحصيلي به حساب مي‌آيد.

گل نيلوفر هم هديه خوبي به مناسبت ازدواج است يا براي تقديم‌كردن به دوستي عزيز؛ چراكه معنايش آرزوي صد سال عشق و دوستي است.

اركيده نشان‌دهنده باروري است و مي‌توان آن را به خانم‌هاي باردار يا زناني كه تازه ازدواج كرده‌اند هديه داد. درحالي كه گل نرگس‌ بايد به‌فردي اهدا شود كه دنبال پيشرفت شغلي است و مي‌خواهد در كارش ارتقا يابد.

‌در فرهنگ چيني، گل‌ها گاهي معاني منفي هم دارد؛ به عنوان نمونه، گل‌هايي كه براحتي از هم جدا مي‌شود، مي‌تواند نشان‌دهنده همسري بي‌وفا باشد. همچنين هر‌گل يا گياهي كه خار و تيغ داشته باشد، نشانه درد و بدبختي است و به همين دليل چيني‌ها خيلي آن را دوست ندارند و به يكديگر هديه نمي‌دهند. 

فرانسه؛ اگر دعوت شديد، حتما گل ببريد

اگر روزي يك فرانسوي شما را به خانه‌اش دعوت كرد، يادتان باشد حتما برايش گل بخريد، البته همراه با يك بسته شكلات. وقتي كه وارد خانه شديد، حتما قبل از شروع صحبت‌ها گل را تقديم صاحبخانه كنيد.

در ضمن، خوب است بدانيد در فرانسه گل‌هاي داوودي براي مجلس ترحيم است و رزهاي قرمز براي افرادي كه عاشق يكديگر هستند؛ بنابراين بايد در انتخاب نوع گل دقت كنيد تا سوءتفاهمي پيش نيايد. در اين كشور ميخك نيز به معناي آرزوي بد و بدخواهي است. علاوه بر اين، حواستان باشد ‌تعداد شاخه‌هاي گل در يك دسته، حتما بايد فرد باشد؛ چراكه سنتي قديمي در اروپا بر اين نكته تاكيد دارد.

آلمان؛ گل‌ها را از قبل بفرستيد

آلماني‌ها از گل دادن و گل گرفتن بسيار لذت مي‌برند، ولي تصور مي‌كنند اگر گل را قبل از شروع مهماني ارسال كنيد يا حتي آن را در روز بعد از مهماني براي صاحبخانه بفرستيد، محترمانه‌تر بوده و نشان‌دهنده ادب شماست. ‌همچنين در آلمان به هيچ‌وجه رز قرمز به كسي هديه ندهيد؛ چراكه اين گل‌ها نشانه عشق و دوست داشتن است و ممكن است شما به اشتباه براي خودتان دردسر درست كنيد.

روسيه؛ زوج و فرد را رعايت كنيد

خيلي‌ها هنگام خريد گل به تعداد شاخه‌ها دقت نمي‌كنند. اگر روزي گذرتان به روسيه افتاد، يادتان باشد به اين موضوع كاملا توجه داشته باشيد، چراكه روس‌ها براي شركت در مراسم خاكسپاري دسته گل‌هايي با تعداد شاخه‌هاي زوج تهيه مي‌كنند و در ساير مراسم اين‌تعداد مثل عادت‌ اروپايي‌ها فرد است.


مكزيك؛ با گل به خانه نو برويد

اگر فردي در مكزيك بخواهد به ديدن دوست و آشنايي برود كه تازه خانه‌اش را تغيير داده، حتما بايد براي او گل بخرد يا دسته گلي را به خانه‌ جديدش بفرستد. مردم مكزيك از خريد گل و هديه‌دادن و گرفتن آن بسيار لذت مي‌برند.

البته موضوع ديگر، انتخاب رنگ گل است؛ مكزيكي‌ها بر اين باورند كه گل‌هاي قرمز بدشانسي و بدبختي مي‌آورد و به همين دليل نبايد آنها را به كسي هديه داد. گل‌هاي زرد هم از نظر آنها با مرگ در ارتباط است و به همين دليل فقط براي تزيين قبرها از آن استفاده مي‌كنند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.