فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

عامل بیماری : Rathayibacter tritici



بیماری باکتریایی خوشه صمغی گندم در سال 1915از امریکا گزارش گردید.این بیماری اولین بار در ایران در سال 1335توسط شریف از مراغه جمع آوری و تشخیص داده شد. از میزان خسارت این بیماری در ایران تاکنون اطلاع دقیقی در دست نیست. 


علایم بیماری:

بارزترین علایم این بیماری  وجود  صمغ  زرد در خوشه های آلوده است.در خوشه های آلوده  گلوم  و گلومل و دانه  پر از صمغ شده،به غلاف خوشه می چسبند.درنتیجه خوشه  کوچک باقی می ماند.گاهی در اثر چسبندگی،خوشه از غلاف خود  خارج  نمی شود. رشد ممتد گیاه و عدم خروج خوشه از غلاف سبب پیچیدگی دم خوشه می شود و بوته ضعیف و کوچک باقی می ماند.روی برگهای نزدیک خوشه گاهی نوار طولی  بیرنگی که روی  آن صمغ  وجود ظاهر می شود.صمغها ابتدا لزج و چسبنده هستند و سپس خشک و شکننده می گردند.


مبارزه :

این بیماری  توسط  نماتود  گال  دانه  منتقل می شود و خود به تنهایی بیماریزا نمی باشد برای کنترل نماتود توصیه می شود بذر را قبل از کاشتن با عمل بوجاری و یا با استفاده  از  اب نمک بیست در صد از گال  نماتود جدا نموده و بذر سالم را کاشت. همچنین  رعایت  تناوب زراعی به  مدت  یک  سال  سبب  از  بین  رفتن  ناقل و کنترل  این بیماری می گردد.

بیماری خوشه صمغی گندم
بیماری خوشه صمغی گندم
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.