فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

Septoria glum blotch : نام علمی

به این بیـــماری، سوختگی گلوم یا سوختگی سنبله گندم نیز گفته می‌شود . به نقل از ارشاد (1374)، ابراهیمی و میناسیان در سال 1352 قارچ Stagonospora nodorum را از خوزستان گزارش نموده‌اند

از آن سال تا بهار 1381 گزارشی از این بیماری در كشور وجود نداشته است. در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد 1381، نمونه‌هایی از گندم‌های مزارع استان گلستان با علایم سوختگی در سنبله و تیره‌شدن ساقه در ناحیه زیر محور سنبله، ‌جمع‌آوری و در آزمایشگاه اقدام به بررسی روی آنها شد. طی این بررسیها پیكنیدیوم‌ها و پرتیسیوم‌های قارچ عامل بیماری روی سنبله گندم مشاهده و از بافتهای آلوده‌ جداسازی گردید.

با توجه به مشاهدات میكروسكوپی‌، ‌مشخصات مراحل غیرجنسی و جنسی قارچ به شرح زیر بود: پیكنیدیوم‌ها به صورت فرو رفته در بافت (زیراپیدرمی )، ‌كروی شكل و به رنگ قهوه‌ای روشن (عسلی) بوده كه در سطح فوقانی گلوم‌ها تشكیل‌شده و اندازه‌آنها 210-160 میكرومتر بود. پیكنیدیوسپورها بی‌رنگ، استوانه‌ای، مستقیم گاهی با خمیدگیهای نامنظم، اغلب با سه بند و با نوك و انتهای گرد بوده و اندازه آنها 4-2 * 32-15 میكرومتر بود.

تحت شرایط مرطوب این اسپورها بصورت رشته‌های صورتی رنگ از دهانه پیكنیدیوم خارج می‌شدند. پریتسیوم‌ها بصورت فرورفته دربافت، كروی شكل و به رنگ قهوه‌ای تا سیاه بود و اندازه آنها 200-120 میكرومتر بود. در دهانه هر یك پاپیل كوچكی وجود داشت كه از اپیدرم خارج گردیده و اندازه آن حدود 15 میكرومتر بود.

آسك‌ها چماقی شكل، استوانه‌ای یا خمیده، برخی پایه‌دار، با دیواره دو جداره ضخیم كه در هر یك هشت  آسكوسپور وجود داشت. اندازه آسك‌ها 10-8 * 64-48 میكرومتر بود. آسكورسپورها تا حدودی دوكی ‌شكل، بیرنگ تا كهربایی، با سه بند كه در محل بند فشردگی داشته، سلول ما قبل آخر متورم و اندازه آسكوسپورها 6-4 * 32-23 میكرومتربود. براساس مشخصات مرفولوژیك، قارچ عامل بیماری در مرحله غیر جنسی 
.

به دلیل بذرزاد بودن عامل بیماری، وجود این بیماری در استان گلستان میتواند از اهمیت اقتصادی قابل توجهی برخوردار باشد. از سوی دیگر، عامل بیماری علاوه برگلوم، پهنك و غلاف برگ و جوانه‌ها را نیز مورد حمله قرار می دهد.

سپتوریای سنبله گندم
سپتوریای سنبله گندم
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.