فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

نام علمی : Agapanthus africanus



نرگس آفریقائی گیاهی است با ساقه زیر زمینی ( ریزوم دار ) از خانواده Liliaceae با تعداد تقریبی ده گونه كه از نظر گیاه شناسی هنوز بدرستی مشخص نشده اند .

در منابع مختلف آمده است كه اصل این گیاه از مشرق زمین بوده و در سال ۱۶۳۰ از ایران توسط یك پدر روحانی به فرانسه برده شده است .
این گیاه در آغاز بخاطر كمیابی و همچنین بخاطر انحصار طلبی صاحبان آن فقط در اختیار پادشاهان و برگزیدگان قوم بود
لوئی چهاردهم بخاطر بوی مطبوع نرگس آفریقائی مفتون این گیاه بود و به آن عشق بسیار میورزید
بوی این گیاه بطور متناوب كم و زیاد میشود .
بدین معنی كه در روز كم بو بوده و از غروب آفتاب شروع به زیاد شدن می كند .
شدت بوی عطر این گیاه كمی پس از شب هنگام است و باز در اواسط شب كاهش می یابد .
این عطر شگفت آور هنگام اوج آن بسیار غنی و سكرآور است .
حتی قدرت انتشار آن باندازه ای است كه در هوای صاف پس از یك روز گرم فقط بوی یك پایه گلدار آن تا شعاع ۳۰۰ متری احساس می شود .
این گیاه نه تنها یكی از بهترین گیاهان آپارتمانی بشمار می رود ، بلكه در هوای آزاد نیز میتوان آنرا به آسانی پرورش داد و از طرفی كشت آن بسیار ساده و بخاطر فراوانی گلها قابل ملاحظه است .
Agapanthus africanus این گیاه دائمی بومی كاپ ( آفریقای جنوبی ) است .
برگهای آن بشكل روبان و بطول ۵۰ سانتیمتر است .
رنگ آن سبز شفاف است و قسمت زیادی از سال را باقی می ماند ( ازخرداد تا مرداد ماه ) از میان برگها ساقه گل دهنده ای بطول تقریبی ۷۵ سانتیمتر بیرون می آید كه در انتهای آن گل آذینی بشكل چتر و حدود ۵۰ عدد گل بشكل نرگس و برنگ آبی و یا آبی مایل به بنفش قرار دارد و یكی از گلهای آبی رنگ نادر در فصل تابستان است .
گلهای بریده آن با ساقه های بلند بسیار زیبا و همچنین دانه های آن پس از تشكیل روی این ساقه ها برای دكوراسیون زمستان بسیار مناسب است .

روش كاشت :
اگرچه این گیاه در اغلب خاكها بخوبی رشد می كند ولی خاكهای غنی و قابل نفوذ به آب برتری دارد و تنها نیاز آن به هوای خنك در تابستان است .
مكانهای سایه آفتاب بسیار مناسب برای پرورش این گیاه است و در صورتیكه در گلدان كاشته شده باشد ، باید در بهار به هوای آزاد منتقل شود . در زمینهای سبك به آب فراوان و در تابستان و در زمستان به آب بسیار كم نیاز دارد و برای استفاده از گل بُریده و یا دانه های آن ساقه گل دهنده را از نزدیك زمین میبرند و همچنین پس از تمام شدن گل ها ، ساقه های خشك و برگهای زرد باید چیده شوند .
از مهرماه تا اواخر اسفند ماه ساقه ها باید با خاك برگ پوشانیده شوند . غده این گیاه ( ساقه زیر زمینی كه بصورت گوشتی درآمده و ریزوم نامیده میشود ) را نباید زیاد جابجا كرد .
معهذا میتوان غده ها را در پائیز بیرون آورد و در محلی خشك و روشن نگاهداشت .
دادن كودهای شیمیایی كامل محلول درآب برای این گیاه در فصل رویش مناسب است .

تكثیر :
این گیاه را با تقسیم غده در اوائل بهار زیاد می كنند .
تكثیر آن با كاشتن بذر نیز عملی است و موقع كاشت آن آغاز بهار است . ولی زیاد كردن این گیاه با كاشتن بذر طولانی و در حدود ۲ الی۳ سال برای رسیدن بگل بطول می انجامد .
نرگس آفریقائی
نرگس آفریقائی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.