فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

هردو در ایران وجود دارد،ولی لكه آجری مهمتر است.

لكه آجری برگ بادام


لكه قرمز برگ آلو


سپس Steyaert بلژیكی متخصص بیماریهای گیاهی كه مامور كمك و همكاری با ایران بود این بیماری را مشاهده كرد. در منطقه خفر فارس بیماری لكه آجری به شدت دیده میشود.

عامل لكه آجری Polystigma ochraceum ) Polystigma amygdalium) وعامل لكه قرمزآلو Polystigma rubrum است. روی برگ بادام لكه‌ها كشیده و بزرگند ولی روی برگ آلو لكه‌ها تقریبا گردند. لكه آجری بادام به برگ حمله می‌‌كند، ولی لكه قرمز علاوه بر برگ به شاخه نیز حمله می‌كند. در هردو لكه‌ها چرمی وضخیم هستند. بیماری منوسیكل است

روی برگهای زمین ریخته پری‌تیسها تشكیل می‌شود.آلودگی توسط آسكوسپور ایجاد می‌شود، نقش پیكنیدها دربیماری مشخص نیست وآلودگی نمی‌دهد. برای تشكیل آسكوكارپ 2-1 ماه سرمای نزدیك صفردرجه لازم است. قارچ در محیط كشت قابل كشت نمی باشد. این بیماری از نظر بیولوژی تقریباً مشابه لكه سیاه سیب است، یعنی دارای دو فاز ساپروفیتی و پارازیتی است. حذف مرحله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساپروفیتی می‌تواند تا حدی بیماری را كنترل كند.

كنترل شیمیایی:

توصیه‌ها:
 نوبت اول سمپاشی بعد از ریزش گلبرگها وسپس به فواصل12روز. جمع آوری ودفن برگها
 1- مانكوزب (دیتان ام-45) WP 80% و 2 در هزار
 2- اكسی كلرورمس(كوپراویت) WP 35% و 3 در هزار
 3- تركیب بردو ---------- 1 درصد 4- سم جدید Triforin (ساپرول) به مقدار : 3 در هزار

لكه آجری برگ بادام و لكه قرمز برگ آلو
لكه آجری برگ بادام و لكه قرمز برگ آلو
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.