فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

نام علمی : Grapevine olive spot

بیماری برای اولین بار توسط اسفندیاری در سال 1950(1328) وسپس Steyaert در سال 1953 گزارش شده است. عامل بیماری قارچ Asperisporium vitiphyllum است كه بیشتر به برگها حمله می‌كند

درگذشته عامل را Stigmina esfandiarii می‌نامیدند. علائم بیماری با ظهور لكه‌های نسبتاً گرد و سیاه مایل به زیتونی در روی دو سطح برگ مشاهده می‌شود. در اطراف لكه‌ها معمولاً هاله شفافی دیده می‌شود. رشته‌های میسلیوم قارچ در پارانشیم برگهای آلوده فعالیت دارند و با ایجاد هاستوریم از مواد غذائی سلولهای پارانشیمی تغذیه می‌كنند. بعد ازتوسعه‌ی قارچ در دو طرف سطح برگ كنیدیوفرهای دسته‌ای شكل همراه با كنیدیهای زیتونی مایل به قهوه‌ای چند حجره‌ای تشكیل می‌شود. میسلیوم قارچ در بقایا و جوانه‌های آلوده زمستان گذرانی می‌كند.

كنترل:

توصیه‌ها: جمع آوری برگها و بقایا و شخم پای درختان مـو باعث كاهش حملهِ اولیه قارچ می‌شود. 1- زینب(دیتان ز د 78) wp 80% و 2-1 درهزار 2- كاپتان wp 50% و 3- 2.5 درهزار

بیماری لكه زیتونی مو
بیماری لكه زیتونی مو
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.