فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

روش کاشت سبزی و صیفی جات کاشت سبزیجات در زندگی پرمشغله و ماشینی امروز می تواند تا حد زیادی باعث شادابی و نشاط در خانواده شود. استفاده ی بی رویه از سموم شیمیایی در کشاورزی امری است انکار ناپذیر...
روش کاشت سبزی و صیفی جات
روش کاشت سبزی و صیفی جات

روش کاشت سبزی و صیفی جات  کاشت سبزیجات در زندگی پرمشغله و ماشینی امروز
 می تواند تا حد زیادی باعث شادابی و نشاط در خانواده شود.  استفاده ی بی رویه  از
 سموم شیمیایی در کشاورزی امری است انکار ناپذیر...




کاشت سبزیجات در زندگی پرمشغله و ماشینی امروز می تواند تا حد زیادی باعث شادابی و نشاط در خانواده شود. استفاده ی بی رویه از سموم شیمیایی در کشاورزی امری است انکار ناپذیر. با توجه به اینکه تضمینی برای سلامت محصولات خریداری شده از بازار وجود ندارد، کاشت سبزیجات و تولید محصولات مورد نیاز در خانه و باکاشت سبزیجات در گلدانمان را از حجم زیاد سمومی که روزانه به واسطه ی خوردن محصولات کشاورزی وارد بدنمان می شود، راحت کند.

برای کاشت سبزیجات نیازی به داشتن فضای خیلی بزرگ نیست و می توانیم بذر سبزیجات و صیفی جات را در خانه کشت کنیم. البته کشت در فضای باغچه به دلیل داشتن نور و فضای بیشتر برای رشد ریشه مسلما عملکرد بهتری خواهد داشت؛ اما بسیاری از گیاهاکاشت سبزیجات در گلدانا می توان در گلدان نیز کشت کرد. گوجه فرنگی، خیار، سبزی ، محصولات جالیزی و... را می توانید در یک گلدان به ارتفاع 45 سانتی متر و عرض 30 سانتی متر کشت نمایید. خاک مورد استفاده برای این گیاهان بهتر است بافت سبکی داشته باشد. منظور از بافت سبک این است که بعد از آبیاری خاک سفت نشود و به راحتی اضافه ی آب از ته گلدان و یا حتی باغچه شسته شود و به اعماق پایین تر برود. در خاک های سنگین و رسی گیاه نمی تواند به راحتی ریشه خود را گسترش دهد و ماندگاری بالای آب در این خاک ها ممکن است موجب ایجاد بیماری های قارچی گردد. برای اصلاح بافت خاک باغچه می توان به آن کود ورمی کمپوست و ماسه اضافه نمود. این کودها را میتوان از فروشگاه وبسایت  نارگیل و یا سایت کشاورزباشی تهیه نمود. در گلدان نیز می توان از ترکیب کوکوپیت و پرلیت یا پیت ماس استفاده کرد.


کاشت سبزیجات در گلدان

بعد از آماده شدن بستر کشت باید مطمئن شوید گلدان در جایی قرا گرفته که نور کافی وجود داشته باشد. محصولات مختلف نیاز نوری متفاوتی دارند. مثلا برای کاشت صیفی جات حداقل 5-6 ساعت نور مستقیم خورشید باید در دسترس قسمت های مختلف بوته قرار بگیرد. در صورتی که نور کافی در منزل ندارید می توانید از نور های مصنوعی مخصوص رشد گیاهان استفاده کنید.

 


برای کاشت سبزیجاتی مانند شاهی، ریحان، تره، گشنیز، تربچه، پیازچه و .. نیازی به انتخاب گلدان مرتفع نیست؛ زیرا این گیاهان ریشه ی سطحی دارند. برای کاشت سبزی بهتر است به فکر گلدان عریض باشید تا مقدار محصول بیشتری بتوانید بکارید. اما برای کاشت صیفی جات با توجه به قد و رشد عمودی بوته، ارتفاع گلدان باید حداقل 45 سانتی متر باشد.

بذر گیاهان مختلف را میتوانید از فروشگاه کشاورزی بصورت اینترنتی و یا حضوری تهیه نمایید. برای کاشت بهتر است بذر گیاهان را یک شبانه روز در آب خیس کنید تا راحت تر جوانه بزنند. در صورتی که بذرها جوانه زده بودند دقت کنید نوک جوانه را به سمت بالا قرار دهید و ریشه های آن به سمت پایین باشد. سپس به اندازه ی نیم سانتی متر روی آنها خاک بریزید. البته منظور از خاک همان ترکیب بستر کشت است که گفتیم نباید سنگین و رسی باشد. اگر خاک مناسبی در دسترس نیست روی بذرها را می توان با ماسه پوشاند. بعد از کاشت حتما آبیاری انجام دهید تا خاک تا حد مورد نیاز نشست کند.

 

سبزیجات و صیفی جات رو چند روزی آب بدیم؟

در روزهای اولیه ی کاشت نباید بگذاریم خاک گلدان و یا باغچه به طور کامل خشک شود و تقریبا هر روز باید آبپاشی سبک داشته باشیم؛ اما با گذشت زمان و رشد گیاهان می توانیم فاصله ی آبیاری را کاهش دهیم. توجه داشته باشید سبزیجات نسبت به صیفی جات به آب بیشتری نیاز دارند و باید قبل از اینکه خاک کامل خشک شود اقدام به آبیاری کرد. اما صیفی جات چون ریشه ی عمیق تری دارند بیشتر می توانند تشنگی را تحمل کنند و بعد از درآمدن برگ ها و رشد بوته می توان به صورت هفتگی آبیاری را ادامه داد (بهتر است اجازه دهید خاک خشک شود و بعد برای آبیاری اقدام کنید).

 

کود مورد نیاز برای رشد گیاهان

تا قبل از سبز شدن گیاهان نیاز به استفاده از کود خاصی وجود ندارد. اما بعد از سبز شدن می توان از کود سه بیست و اسید هیومیک برای رشد بهتر و تولید محصول بیشتر استفاده کرد. این ترکیبات ضروری ترین عناصر مورد نیاز گیاه را دارا می باشند.

آفات سبزیجات

اگر به دنبال تولید محصول سالم هستید باید بدانید که حتی اگر در منزل اقدام به کاشت سبزی جات و .. می کنید هجوم آفات گیاهی امری است انکار ناپذیر. برای مقابله با این جانداران سمپاشی تنها راه ممکن نیست. در صورتی که بهداشت را به خوبی رعایت کرده و از خاک آلوده و کود دامی استفاده نکرده باشید تا حد زیادی از احتمال حجوم آفات به سمت گیاهان شما کاسته می شود. در ادامه اگر برنامه ی غذایی درست برای گیاهانتان داشته باشید و تمامی کودها و ریز مغذی ها را در اختیار گیاه قرار دهید هم گیاهان شاداب تر و قوی تری خواهید داشت و هم از احتمال آلوده شدن آنها به آفات کم کرده اید. پس تغذیه ی گیاهانتان را جدی بگیرید. اگر به دنبال تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از سم هستید استفاده از کودهای تقویتی را در برنامه قرار دهید. در فضاهای باز عموما آفات به وسیله ی باد و پرواز کردن به سمت گیاهان شما هجوم می آورند. با ایزوله کردن محیطی که گیاهانتان در آن قرار دارد میتوانید تا حد زیادی از حمله ی آفات به گیاهانتان جلوگیری کنید. استفاده از کارت های زرد جاذب حشرات راهکار بسیار کاربردی در کاهش خسارت آفات می باشد. حشرات به سمت رنگ زرد این نوع کارت ها جذب شده و پس از تماس با آن روی چسب به دام می افتند. اینگونه جمعیت افات بسیار کمتر از قبل میشود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.