فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

متخصص انکولوژی کیست؟ افرادی که سرطان دارند توسط متخصص انکولوژی یا همان انکولوژیست تشخیص داده می شوند و تحت درمان قرار می گیرند. متخصص انکولوژیست برنامه درمانی را طبق گزارشات آسیب شناسی دقیق، تعی...
متخصص انکولوژی کیست؟
متخصص انکولوژی کیست؟

افرادی که سرطان دارند توسط متخصص انکولوژی یا همان انکولوژیست تشخیص داده می شوند و تحت درمان قرار می گیرند. متخصص انکولوژیست برنامه درمانی را طبق گزارشات آسیب شناسی دقیق، تعیین می کند که به اطلاعات بیماری دست یابد. این اطلاعات شامل سوالات زیر هستند:

  • چه نوع سرطانی است؟
  • به چه میزان ایجاد شده است؟
  • سرعت پیشرفت آن به چه صورت است؟
  • چه بخش هایی از بدن را درگیر کرده است؟

درمان اکثر سرطان ها با ترکیب چندین درمان، اتفاق می افتد بنابراین در طول این دوره می توانید با تعداد مختلفی از انکولوژیست ها در ارتباط باشید.

 

 

شغل انکولوژیست یا متخصص انکولوژی به چه صورت است؟

تشخیص بیماری های سرطانی توسط متخصص های انکولوژیست (متخصص خون) و از طریق آندوسکوپی، سی تی اسکن، بیوپسی، پرتونگاری، ام آر آی، اسکن PET، سونوگرافی و یا دیگر روش های رادیولوژی محقق می شود. این تشخیص گاها از طریق آزمایش خون، نشانگرهای توموری و داروهای هسته ای نیز اتفاق می افتد.

پس از تشخیص، نوع و مرحله بیماری با بیمار در میان گذاشته می شود.

شغل دیگری که به طور مستقیم با انکولوژیست در ارتباط است، با نام آسیب شناسی شناخته می شود که در ادامه به توضیح مختصر آن نیز می پردازیم:

 

شرح کوتاهی از آسیب شناسی

پزشکی که بافت ها و سلول ها را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد، آسیب شناس نامیده می شود. آسیب شناس گزارش آسیب شناسی، تشخیص سرطان و مرحله بیماری را طی گزارشی شرح می دهد. این اطلاعات ۱۰ روز پس از بیوپسی یا جراحی توسط آسیب شناس، به منظور کمک به درمان بیماری، برای انکولوژیست ارسال می شوند.

 

حوزه متخصص انکولوژی یا انکولوژیست، چه بخش هایی دارد؟

این حوزه سه بخش اصلی دارد که شامل موارد زیر هستند:
  • پزشکی
  • جراحی
  • پرتونگاری

 

متخصص انکولوژی پزشکی:

متخصص انکولوژی پزشکی وظیفه درمان سرطان را برعهده دارد که این درمان از طریق شیمی درمانی، درمان هورمونی، درمان بیولوژیک و سایر روش های هدفمند صورت می گیرد. معمولا افراد مبتلا به سرطان، انکولوژیست های پزشکی را به عنوان پزشک اصلی سرطان انتخاب می کنند. وظیفه مدیریت عوارض جانبی، نظارت و حفظ سلامت جسمی بر عهده این دسته از پزشکان است.

 

متخصص انکولوژی جراحی:

متخصص انکولوژی جراحی هنگامی که عمل در جریان است، تومور و بافت های اطراف آن را از بین می برد. این متخصص گاهی برای کمک به تشخیص سرطان، انواع مختلف بیوپسی را انجام می دهد تا بخش کوچکی از بافت را مورد بررسی قرار دهد‌.

 

متخصص انکولوژی پرتونگاری:

متخصص انکولوژی پرتونگاری درمان سرطان را از طریق پرتو درمانی به انجام می رساند. برای پرتو درمانی از پرتو های فوتون پرانرژی برای هدف گیری و نابود کردن سلول های سرطانی استفاده می شود. شاید حدود نیمی از افراد بیمار، تحت پرتو درمانی قرار می گیرند.

 


 

انکولوژیست های دیگری نیز مشغول به کار هستند که عبارتند از:

انکولوژیست زنان و زایمان

متخصص انکولوژی زنان و زایمان، سرطان هایی مانند سرطان رحم، تخمدان، گردنه رحم، رحم، واژن و مهبل را درمان می کند همچنین برای درمان شرایط پیچیده ژنتیکی همچون آندومتریوز و تومور های فیبوئید نقش خاصی ارائه می دهند.

انکولوژیست کودکان

برخی از سرطان ها بیشتر در کودکان و یا نوجوانان دیده می شوند که از طریق متخصص انکولوژی کودکان تحت درمان قرار می گیرند. این سرطان ها شامل تومور مغزی، لوسمی، استئوسارکوم و سارکوم اوینگینگ می شود. برخی از موارد پیش می آید که یک فرد بزرگسال دچار این سرطان ها شود که در این صورت ممکن است ترجیح دهد تحت درمان انکولوژیک کودکان قرار بگیرد.

انکولوژیست هماتولوژیست

سرطان های خونی مانند لوسمی، لنفوم و میلوما از طریق متخصص سرطان شناسی هماتولوژیست تشخیص داده می شوند و تحت درمان قرار می گیرند. اختلالات کم خونی داسی شکل، هموفیلی و سایر اختلالات خونی که به سرطان ارتباط ندارند را نیز درمان می کنند.

 

آمادگی های لازم برای روبه رو شدن با متخصص انکولوژی:

  • یکی از دوستان نزدیک و یا اعضای خانواده علاوه بر تاثیر عاطفی، در یادآوری جزئیاتی که ممکن است از خاطرتان رفته باشد، کمک شایانی خواهد کرد‌.
  • تمامی سوابق پزشکی و لیست دارو هایی که مصرف می کنید را به همراه داشته باشید.

اتفاقاتی که در ملاقات اول رخ می دهد:

پس از این که فردی متوجه شود به سرطان مبتلا شده است، دچار استرس، خشم، غم و ناراحتی خواهد شد. در برخی موارد دیده می شود که فرد به دلیل شوک وارد شده، به نوعی بی حسی دچار می شود.

متخصص انکولوژی برخی از معاینات فیزیکی را انجام خواهد داد حتی اگر پزشک اصلی شما این کار را انجام داده باشد.

تست های بیشتری همچون آزمایش خون یا تصویر برداری را انجام خواهد داد.

متخصص انکولوژی در رابطه با مدت زمان درمان و مراحل انجام آن، پیش بینی اولیه ای ارائه خواهد داد.

 


سوالاتی که می توان از انکولوژیست پرسید:

می توان پس از ملاقات و تشخیص بیماری سرطان توسط متخصص انکولوژی، سوال های زیر را جهت به دست آوردن اطلاعات پرسید:

  • تست های انجام شده نشان دهنده چیست؟
  • به چه دلیل این روش درمانی را انتخاب کرده اید؟
  • این دارو چه عوارض جانبی به همراه دارد؟
  • در موارد مشابه، بیماران چه نتیجه ای گرفته اند؟
  • چه زمانی می توانم فعالیت های روزمره خود را ادامه دهم؟
  • آزمایشات بالینی کمکی به من خواهد کرد؟

 

نحوه آموزش متخصص انکولوژی چگونه است؟

پزشک داخلی پس از فارغ التحصیلی و دریافت گواهی کار، باید سه سال به عنوان رزیدنسی پزشکی داخلی فعالیت کنند. پس از آن دو تا سه سال را در فلوشیپ پزشکی آنکولوژی می گذرانند.

انکولوژیست جراحی ابتدا رزیدنسی عمومی جراحی و بعد دو سال فلوشیپ انکولوژی جراحی را می گذرانند.

انکولوژیست پرتونگاری ۵ سال را صرف کارآموزی در پزشکی داخلی و بعد رزیدنسی انکولوژی پرتونگاری می کنند.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.