فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

متام سدیم یا واپام :

واپام بصورت پودر وتابل تهیه شده و خاصیت اصلی آن این است كه در خاك بخار می شود و زمین را ضدعفونی می كند.  

برای واپام خواص زیر را ذكر كرده اند :


1
:كشتن قارچهای خاكزی مانند : فوزاریوم , ریزوكتونیا, پیتیوم و عوامل پوسیدگی بذور و پژمردگی بوته های جوان .


:2
كشتن اكثر نماتد و بعضی از حشرات خاك .
:3
جلوگیری از جوانه زدن بذر و ریشه علفهای هرز

برای ضد عفونی خاك باید ابتدا زمین مرطوب را به عمق 20-15 سانتی متر شخم زده و تسطیح نمود و سپس واپام را به نسبت 6-5 درصد با آب مخلوط كرده و درصد متر مربع 150 لیتر آنرا پاشید و بلافاصله زمین را آنقدر آب داد كه رطوبت تا عمق 15 سانتیمتری نفوذ نماید ( حدود 10 لیتر برای هر متر مربع ) .

این عمل باید در خاكهای سبك 15 روز و در خاكهای رسی مرطوب یك ماه قبل از كاشت انجام شود. در این فاصله خاك مسموم است و نباید در آن چیزی كاشت .

مصرف واپام مثل سایر قاركشهای ضذعفونی كننده خاك مشكل است و گران تما می شود . معهذا به علت اثری كه واپام علیه نماتدها و علفهای هرز دارد استعمال آن توصیه شده است .


احتیاط
سمیت واپام برای انسان و سایر پستانداران نسبتا" كم است و مانند سایر دی تیوكارباماتها پوست و مخاط چشم و مجاری تنفسی را تحریك كی كند . باید از خوردن و تنفس و دستكاری زیاد با آن اجتناب نمود و مواقع آلوده را با آب فراوان شست.

بخار واپام برای نباتات سمی است و استعمال آن در زراعت و یا زمین های مجاور قطعات كشت شده یا باغها ممنوع است . واپام مس و برنج را می خورد و باید وسایل كار و سمپاشها را پس از خاتمه عمل شستشو كرد. استعمال واپام وقتیكه درجه حرارت خاك كمتر از 15 باشد فایده ای نخواهد داشت .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.