فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

ماکروارگانیسم های خاک  :
 
مهمترین جانوران خاک را که تا حدودی در تشکیل، تکامل و تحول خاک مؤثرند.

کرمهای خاکی ، حلزون ها، نماتدها، سوسک ها و آبدوزک ها، مورچه ها و حشرات مختلف و امثال آنها تشکیل می دهند . گروهی از آنها، آفت گیاهان و حیوانات بوده و برخی نیز مانند کرمهای خاکی و حلزون ها اهمیت زراعی دارند.


تعداد آنها مانند میکروفلورا، در لایه های یک پروفیل و خاک های دارای تیپ و نوع مختلف متغیر است. خاک های محتوی مواد آلی و بقایای گیاهی فراوان برای زندگی ماکروارگانیسم ها محیط مناسبی به شمار می آیند فعالیت میکروارگانیسم های زمین، با اعمال تحرکی ، نقل و انتقال مواد و ایجاد فضاها و کانال های طویل و خالی به قطرهای مختلف، به ظهوری می رسد.

دیواره های درونی این فضاها، با ترشحات و مواد دفع شده ماکروارگانیسمی آغشته شده و با

وجود سایر شرایط مناسب (تهویه و نفوذ آب و هوا)محیط زندگی ایده آلی برای میکروبها محسوب می شوند .


کرم های خاکی اجزاء خاک را تغذیه و پس از گذراندن از لوله گوارشی آنها را مجدداً به خاک تحویل می دهند. مواد مزبور یک نوع کمپلکس آلی معدنی هستند که روی حاصلخیزی خاک تأثیر مثبت می گذراند و برای تمایز پروتئینها و تشخیص تیپ خاک های هوموس دار نیز کلید مؤثری به شمار می روند .

همین طور در خاک های که آثار فعالیتی کرم خاکی مشاهده می شود، وجود هوموس های بار ارزش حتمی است. مخصوصاً خاک های سیاه، قسمتی از وضع مناسب بیوشیمیایی و فیزیکی خود را مدیون وجود کرمهای خاکی است.

فعالیت حلزونها بیشتر به سطوح خاکها محدود بوده و جویدن و خرد کردن بقایای ظریف گیاهی مانند شاخه های جوان و برگها از وظایف آنهاست. تجزیه مکانیکی مواد آلی ضمن افزایش سطوح تأثیر(تأثیر میکروبی – فیزیکی - شیمیایی)، با اختلالات اجزاء معدنی و آلی توأم است
 

رابطه عملیات زراعی انسان ها و فعالیت بیولوژیکی خاکها
 
اجرای عملیات متنوع زراعی بر روی خاک ، با ایجاد تغییرات شدید در شرایط محیطی ارگانیسم های خاک همراه بوده و هر تغییری در مسیر بهره برداری زراعی از خاک، موجب به هم خوردن تعادل کمی و کیفی موجودات زنده خاک می شود.

مثلاً تبدیل جنگل به موقع زمین های زراعی، همیشه با کم شدن ارگانیسم های تجزیه کننده لینگین چوب و نیز کاهش تعداد موجودات پرتوقع برای تهویه خاک و حرارت مواجه است .  
 

عملیات های زیر، موجب تشدید فعالیت های بیولوژیکی می شوند :
 
1)
شخم و تسطیح در عمق، زمان و تکرار مناسب

2) فراهم نمودن شرایط مطلوب نفوذ هوا و آب

3) ایجاد کوشش در نگهداری حرارت متعادل (20 درجه سانتی گراد )

4) بر اساس PH طبیعی موجود در انواع تیپ خاک، کوشش در رسیدن به واکنش مطلوب (در خاک های قلیایی رسیدن به واکنش 7 تا 5/7 توسط عملیات و روشهای ویژه در خاک های اسیدی بااضافه کردن آهک به خاک برای نیل به واکنش 5/6 تا 7)

5) کوددهی هماهنگ و حساب شده با کودهای آلی و کودهای شیمیایی مناسب برای هر نوع و تیپ خاک به منظور اثبات عینی به جدول توجه شود
 

اثر کود حیوانی طویله ای همزمان با کودهای

شیمیایی بر روی تعداد کرمهای خاک
 
کود شیمیایی بدون کود حیوانی با کود حیوانی

6)
اجتناب از آیش گذاشتن زمین و فراهم نمودن محیط سبز دائمی با گیاهان مناسب   
 

عملیات زیر فعالیت های بیولوژیکی را کم می کند :
 
1)
عملیات به موقع، حساب نشده و بیش از نیاز شخم و تسطیح

2) مدیریت غلط در آبیاری و تهویه خاک مانند مصرف زیادی آب و امکان دادن به توقف طولانی آب در مزرعه و همچنین خشک نگهداشتن خاک برای مدت طولانی

3) اجرای تناوب گیاهی نامناسب و یا ایجاد سیستم تک کاشتی همزمان متروک گذاشتن مزرعه پس از برداشت محصول

4) نگهداشتن خاک در کمبود مواد غذایی معدنی و آلی در خاک های اسیدی، سهل انگاری در آهک دهی ، و در خاک های آهکی مناطق خشک و نیمه خشک مانند اکثر خاک های بیابانی  
 

  تجزیه مواد آلی مختلف توسط میکروارگانیسمهای خاک :
 
بقایای گیاهی ، مدفوعات و اجساد جانوران از ترکیبات شیمیایی مختلفی تشکیل یافته اند که به گروه های مخصوصی تقسیم بندی می شوند. با افزایش عمر گیاه مواد سخت تجزیه شونده از قبیل سلولز و چوب دائماً افزایش یافته و سایر مواد کمتر می شوند .

در مقایسه با هوموس دائمی که به مواد نسبتاً آسانتر مورد تجزیه قرار می گیرند .
میکروارگانیسم هایی که در تجزیه پس مانده های گیاهی و جانوری دخالت دارند میکروفلورسیوژن نامیده می شوند و اختلاف آنها با میکروفلوراتوکتون از نظر دخالت آنها در تغییر و تبدیل مواد هوموسی است تعداد میکروارگانیسم های سیموژن بر حسب وجود مقدار مواد آلی قابل تجزیه و میزان ترکیبات حاصل از تجزیه آنها نوسانات زیادی را نشان می دهد .

مواد محلول در آب مثل قندها، اسیدهای آلی و اسیدهای آمینه توسط اغلب میکروارگانیسم ها مورد استفاده قرار می گیرند و تحت شرایط هوازی، CO2 و آمونیاک نیز توسط فلور موجود در آب به مورد استفاده میکروارگانیسم ها تجزیه می شود .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.