فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

تتراكلروینفوس  :  Tetrachlorvinphos

این سم دارای اسامی تجارتی وینفوس، آپكس، استایروفوس، گاردونا، رابون و گاردساید است.


این حشره‌كش توسط وستون و همكاران معرفی شد و به وسیله شركت شل در سال 1963 ساخته و به بازار عرضه گردید.

این سم دارای فرمول مولكولی C10H9Cl4O4P و جرم مولكولی 365.9 دلتن است. فرمول خالص آن به شكل بلورهای سفید رنگ نقطه ذوب 97 درجه سانتیگراد، فشار بخار 8ـ10*5.5 میلی‌بار در دمای 20 درجه سانتیگراد است.

حشره‌كش نسبتاً جدید با طیف حشره‌كشی زیاد می‌باشد. برای انسان و دیگر پستانداران خون گرم نسبتاً كم خطر است. از طریق تماسی و گوارشی روی حشرات ایجاد مسمومیت می‌كند. روی لارو پروانه‌ها، مگسها و سخت‌بالپوشان ایجاد مسمومیت می‌نماید ولی بر ضد حشرات مكنده سمیت چندانی ندارد.

این سم خاصیت حشره‌كشی خود را تا دو هفته پس از سمپاشی حفظ می‌نماید. بر روی پارازتیوئیدها و شكارگرها اثرات نامطلوب ندارد. با اكثر حشره‌كشها و قارچ‌كشها قابل اختلاط می‌باشد.

در محیطهای قلیایی به شدت ناپایدار است. در بازار به صورت امولسیون 24 درصد، پودر وتابل 50 و 75 درصد و گرانول 5 درصد یافت می‌شود. مقدار مصرف آن 250 تا 1500 گرم ماده خالص در هكتار است. این سم روی برخی از محصولات نظیر پنبه، هندوانه و توتون ایجاد گیاهسوزی می‌كند.

در بدن پستانداران به سرعت تجزیه شده و متابولیتهای آن در ظرف چند روز از بدن دفع می‌شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.