فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

ماسومنت :  Masoument

اشكال دارویی : قرص های 500 میلی گرمی در بسته های 100 و 20 عددی


 موارد مصرف :

درمان سرفه با استفاده از گیاهان دارویی در طب گیاهی امری رایج است قرص ماسومنت شركت ابن ماسویه با تركیبی از نعناع و شیرین بیان جهت انواع سرفه های خشك و ترشح دار با توجه به فرمولاسیون چند گیاهی ( Polyherbal formulation ) : جهت افزایش اثر دارو تولید می شود .

اجزاء فرآورده :

نعناع : با نام علمی Mentha piperita از تیره Labiatae دارای ساقه چهارگوش و به رنگ قرمز مایل به بنفش یا مایل به ارغوانی است . قسمت مورد استفاده آن برگ و یا سرشاخه های گلدار است .
شیرین بیان : با نام علمی
glycyrrhiza glabra گیاهی است علفی ، پایا و از خانواده پروانه واران papillionaceae ، ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد .

مواد موثره :

نعناع : منتول ، منتون و …
شیرین بیان : گلی سیریزین ،‌گلی سیرینیك اسید و …

آثار فارماكولوژیك و مكانیسم اثر :

در درمان سرفه های خلط دار نرم كننده ها ( demulcent ) و ضد عفونی كننده ها ( antiseptic ) جهت نرم كردن التهابات و كاهش ترشح خلط استفاده می شود . اسانس نعناع كه حاوی منتول است بعنوان یك بی حس كننده موضعی جهت كاهش تحریكات موثر است همچنین تا حدودی دارای اثر انتی سپتیكی خفیف است و عموماً بعنوان یك خلط آور تحریكی استفاده می شود منظور از تحریكی ( Stimulant Expectorant ) اشاره به حالتی است كه دارو تقویت كننده و اثر آنتی سپتیكی جهت بازسازی و خروج ترشحات دارد . منتول موجود در اسانس نعناع در فعالیت گیرنده های سرمای موجود در حنجره كه در رفلكس سرفه نقش دارند تاثیر می گذارد در نتیجه منتول با 4 مكانیسم زیر بر سرفه تاثیر دارد .
1. اثر آنتی سپتیكی 2. بی حسی موضعی 3. اثر بر گیرنده سرما موجود در حنجره
4. مهار تنفسی از طریق تحریك گیرنده های سرما راههای هوایی فوقانی دستگاه تنفسی
شیرین بیان می تواند به طریق مناسبی بعنوان نرم كننده موثر باشد اما مشتقات شیرین بیان به نظر می رسد كه دارای یك اثر ضد سرفه مركزی مشابه كدئین باشد شیرین بیان بعنوان یك خلط آور نیز عمل می كند همچنین دارای یك اثر ضد ویروسی و تحریك كننده سیستم ایمنی بدن می باشد. (
A و 4 و 3 و 2و 1)
موارد مصرف قرص ماسومنت :
1. سرفه های خشك و خلط آور
2. درمان علامتی سرماخوردگی
3. خوشبو كننده و ضد عفونی كننده دهان
4. كاهش حساسیت و خارش گلو

مقدارمصرف :

 2 قرص هر 3 الی 4 ساعت جویده یا مكیده شود

موارد احتیاط :

1. بیماران مبتلا به رفلكس معده ای ـ روده ای
2. مبتلایان به سنگ كیسه صفرا (5)
3. بیماران مبتلا به نارسایی شدید كبدی ، قلبی ، كلیوی

تداخل دارویی :

منتول موجود در قرص موجب كاهش فشار اسفنكتر تحتانی مری و تشدید رفلكس معده ای ـ روده ای می شود در نتیجه با داروی سیساپراید cisapride كه در درمان این رفلكس استفاده می شود تداخل اثر دارد

عوارض جانبی :

مصرف طولانی مدت شیرین بیان ایجاد عوارض شبه مینرالوكورتیكوئیدی می كند . هیچ عارضه جانبی در مصرف درمانی نعناع وجود ندارد.

مصرف در حاملگی وشیردهی :

ایمنی مصرف این فرآورده در دوران بارداری وشیر دهی به اثبات نرسیده است با این وجود منافع آن در برابر مضار آن باید سنجیده شود

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.