فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

بابونه   : BABOONEH

اشكال دارویی : قطره 15 میلی لیتری


 موارد مصرف :

قطره بابونه برای درمان التهاب بافت مخاطی دهان وسایر قسمتهای  دستگاه گوارش بكار می رود علاوه بر این دارای اثرات ضد اسپاسم و ضد نفخ می باشد . این فرآورده به صورت دهانشویه جخت رفع التهابات مخاطی دهان نیز بكار می رود .

اجزاء فرآورده :

قطره بابونه از عصاره هیدرو الكلی گیاه بابونه Matrivaria chamomilla تهیه شده است كه هر 100 میلی لیتر از قطره حاوی 10 میلی گرم كامازولن و حداقل 2 میلی گرم آپی ژنین می باشد .

مواد موثره :

روغن های فرار نظیر كامازولن ، بیزابولول و فلانویید آپی ژنین

آثار فارماكولوژیك و مكانیسم اثر :

فعالیت ضد التهابی عصاره بابونه بیشتر بواسطه تركیبات ماتریسین (پیشاز كامازولن ) ، بیزابولول و اكسیدهای آن بوده كه عمده ترین تركیبات موجود در عصاره را تشكیل می دهند و این فعالیت به عمل آنتی اكسیدان آنها نسبت داده شده است . مطالعات در آزمایشگاه نشان داده است كه عصاره بابونه موجب وقفه سیكلواكسیژناز و لیپواكسیژناز شده در نتیجه تولید پروستاگلاندین ها و لوكوترین ها را متوقف می نماید و آپی ژنین موجود در عصاره بابونه علاوه بر وقفه در ایجاد محصولات 5- لیپو اكسیژناز و سیكلو اكسیژناز ( نظیر 12- لیپو اكسیژناز ) موجب مهار آزاد سازی هیستامین نیز می گردد . اثرات آنتی اسپاسمودیك بابونه به آپی ژنین نسبت داده میشود كه یمزان این اثر نسبت به پاپاورین 3/92 برابر قویتر است .

مقدارمصرف :

برای مصرف خوراكی در بزرگسالان روزی 3 بار هر بار 30 قطره و رد اطفال روزی 3 بار هر بار 20-10 قطره در یك فنجان آب ولرم میل نمایئد .

به عنوان دهانشویه : روزی سه بار هر بار یك قاشق مرباخوری از قطره با نصف لیوان آب ولرم مخلوط و غرغره شود .

عوارض جانبی :

در افراد حساس احتمال بروز واكنشهای آلرژیك مانند درماتیت و آنافیلاكسی وجود دارد .

موارد منع مصرف :

این فرآورده در افراد حساس به بابونه و بیماران مبتلا به آسم منع منصرف دارد .

مصرف در حاملگی وشیردهی :

ایمنی مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است با این وجود منافع آن در برابر مضار باید سنجیده شود .

نكات قابل توصیه  :

در كاربرد دارو به عنوان ضد التهاب و سوزش مخاط معده و روده نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود

و به عنوان ضد اسپاسم و ضد نفخ باید دارو یك ساعت بعد از غذا مصرف شود

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.