فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

ویروئید لكه زرد مو ( GYSVd ) :

این بیماری اولین بار در سال 1972 توسط تایلور و وودهام در استرالیا شرح داده شد.

خانواده : Pospiviroidae

جنس: Apscaviroid

گونه: Grapevine yellow speckle viroid

اندازه: در GYSVd- 1366 تا 369 نوكلئوتید و در GYSVd- 2363 نوكلئوتید


3-1: علائم بیماری

با توجه به این كه این بیماری در مناطق و اقلیمهای مختلف رشد می كند و علائم متفاوتی نشان می دهد ولی علائم بارز و مشخص آن ایجاد لكه های زرد رنگ و پراكنده در سطح برگ می باشد و همچنین رگبرگ نواری را می توان در سطح برگ مشاهده كرد.

عوامل بیماری

دو مولكول RNA حلقوی بسیار نزدیك به هم ( GYSVd - 1 و GYSVd- 2 )، مرتبط با بیماری لكه زرد مو می باشند. وقتی كه RNA استخراج شده از درخت انگور به خیار و گوجه فرنگی مایه زنی شود، آلودگی ممكن است صورت پذیرد ولی ویروئید در انها قادر به همانندسازی و تكثیر نخواهد بود. این دو ویروئید به طور مستقل قادر به اجاد بیماری لكه زرد در انگور می باشند.

ویروئید GYSVd- 1 اولین بار توسط كلتونو و رضائیان در سال 1988 از رقم "كابرنت فرانك"جدا شد. ویروئید GYSVd- 2 نیز اولین بار توسط كلتونو و رضائیان در سال 2989 از رقم "كیوتو" كه بر روی پایه رقم " دوگریج" پیوند زده بود و علایم بیماری لكه زرد را نشان می داد، جدا شد.

در ایران نیز این دو ویروئید، توسط زكی عقل و ایزدپناه در سال 1383 از تاكستانهای استانهای فارس ( شهرستانهای بوانات، میمند و شیراز) و آذبایجان غربی ( شهرستان ارومیه) گزارش شده است.

برای تشخیص این بیماری شاخص های مختلفی وجود دارند كه عبارتند از:

1.      شاخص انتقال پیوند: برای این روش از ارقام اروپایی Mataro و Mission استفاده می شود كه در اینها علائمی شبیه به علائم ایجاد شده در انگور است ولی نامنظم اند.

2. شاخص انتقال به  میزبانهای دیگر: GYSVd به طریق مكانیكی به خیار و سویا منتقل می شود ولی در آنها علائمی نشان نمی دهد. دیگر ویروئیدهای انگور پاتوژنهای گوجه فرنگی، خیار Gynuraaurantiaca هستند و در انها علائم نشان می دهند.

3. شاخص الكتروفرز ژل پلی آكریلا مید ( Acrylamide ): این شاخص مطمئن نیست لذا فقط به طور آزمایشی برای شناسایی ویروئید لكه زرد مو و دیگر ویروئیدهای انگور بكار می روند كه طرز عمل آن شامل استخراج DNA ، متمركز ساختن و الكتروفورز است.

4. شاخص تجزیه مولكولی: روش مولكولی برای شناسایی ویروئیدهای انگور به كار می رود.

3-3: ساختمانهای ثانویه ویروئید

این ویروئید دارای ساختمانهای ثانویه می باشد كه 5 ناحیه را دارا می باشد  این5 ناحیه عبارتند از:

1.ناحیه مركزی حفظ شده ( Central conserved region: CCR )

2. ناحیه بیماری زا ( Pathogenic region: P )

3. ناحیه متغییر ( Variable region: V )

4. ناحیه انتهایی سمت راست ( Terminal right region: TR )

5. ناحیه انتهایی سمت چپ ( Terminal left region: TL )

 




ویروئید لكه زرد مو (GYSVd)
ویروئید لكه زرد مو (GYSVd)
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.