فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

شانكر فوزیكوكوم :

عامل بیماری : قارچ Fusicoccum amygdale Del

علایم و علل بیماری:

این قارچ شاخه های جوان یكساله را آلوده می كند .آلودگی اغلب از طریق زخم ها در محل ریزش برگ در فصل پاییز انجام می گیرد.در اثر این بیماری ،شانكر نكروزه ای به رنگ قهوه ای كه تااندازه ای فرورفته و با حاشیه ای بیضی شكل هستند در اطراف جوانه ها توسعه می یابند .

سپس تمام شاخه ها واقع در قسمت فوقانی شانكر پژمرده و خشك می شود .

خشكیدگی ممكن است در تمام مراحل رشد در بهار ،در مرحله گل دهی و در طول تابستان مشاهده گرددو در صورت آلودگی شدید محصول درخت به طور محسوسی تقلیل یافته و درخت ضمن خشكیدگی شاخه های قوی ،از حیزانتفاع می افتد  .

شانكر های حاصل از این بیماری منفرد نبوده و اغلب چندین شانكر در روی یك شاخه جوان دیده می شود .

بر روی شانكر های زودرس،باروری قارچ توسعه می یابد و پیكنید های متعدد سیاهرنگ ضمن پوشاندن زیر اپیدرم ،رسته های ظریف سیاهرنگ از زیر خود خارج می كنند .این رشته ها از مجموعه اسپورهای  آغشته به ماده لزج تشكیل یافته اند.

عامل بیماری بر روی برگ ،لكه های گرد با حاشیه نكروزه تولید می كنند .

این لكه ها از علایم بیماری غربالی به دلیل قطر بیشتر كه دارند (0.5-1.5 سانت )و همچنین عدم وجود حاشیه پررنگ مشخص می گردند .

قارچ فوزیكوكوم یك پارازیت زخم است . زخم های حاصله در اثر هرس،ریزش برگها و نیز زخم هایی كه در اثر چیدنمیوه و یخبندان و یا به طرق مختلف تولید میگردد راه ورودی این قارچ است .

امكان آلودگی میزبان توسط این قارچ در تمام طول سال در هوای بارانی وجود داشته و زمستان گذرانی عامل بیماری توسط میسلیو م و پیكنید می باشد  . شانكر های حاصله در اثر آلودگی میزبان را به 2 گروه می توان تقسیم كرد .

1-شانكر جوانه : این شانكر روی جوانه شاخه یكساله قرار گرفته است و به صورت یك نكروز قهوه ای دیده می شود . شانكر جوانه ممكن است از الودگی زخم حاصله در اثر ریزش برگ ها در پاییز و یا از آلودگی جوانه ها تا قبل از توسعه آنها در فصل بهار تولید گردد.

2-شانكر شاخه های سبز: این شانكر در محل ظهور شاخه یك ساله قرار گرفته و معمولا نسبت به شانكر جوانه خیلی كم توسعه می یابد . با این وجود به سرعت منتهی به پژمردگی شاخه های سبز سال می شود .

پژمردگی شاخه ها كه به دنبال آلودگی به قارچ فوزیكوكوم ظاهر می شوند نتیجه تولید توكسینی هستند به نام فوزیكوكسین كه پارازیت در نسوج میزبان تولید می كند . فوزیكوكسین یك كلوسیدترمواستابل بوده و با غلظت بسیار كم در انواع گیاهان موجب پژمردگی می شوند و به همین دلیل توكسین اختصاصی نیست .


كنترل:

در زمستان مواقعی كه هوا بارانی نیست شاخه های شانكر دار را هرس كرده و می سوزانند .و محل هرس را با چسب باغبانی می پوشانند .

این عمل چندین بار تكرار می شود . سمپاشی با تركیبات مس و گوگرد در مبارزه با پیچیدگی برگ هلو ، بیماری غربالی ،و سفیدك اثر زیادی بر علیه این بیماری ندارد در عوض قارچ كش آلی بر اساس تیورام ،زینب ، زیرام تا اندازه ای موثر است .

باغ های آلوده با یكی از قارچ كش های فوق در موقع ریزش برگ و در ابتدای رشد و نمو درخت سمپاشی می شود .





شانكر فوزیكوكوم
شانكر فوزیكوكوم
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.