فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

كلم پیچ  :

در طبیعت چندین نوع كلم وجود دارد. كلم گل, كلم پیچ یا كلم برگ, كلم قمرى, كلم بروكسل و كلم بروكلى.
برخى مثل كلم بروكسل به مقدار بسیار كم كشت و كار مى شود و فقط در بعضى فروشگاهها به چشم مى خورد. .

با توجه به تحقیقات گیاهشناسان كلمها قدمت بسیار طولانى دارند. مصریان قدیم اولین كسانى بودند كه با موارد مصرف كلم آشنا شدند. آنها در بیست و پنج قرن قبل از تولد حضرت مسیح كلمهاى وحشى را شناخته و مصرف مى كردند. اما بطور جدیدتر از قرن نهم مسیحى اروپاییها به كاشت كلم روى آوردند.

كلم پیچ, ساقه بسیار كوتاهى دارد. برگهاى آن را بهم مى پیچند و مجموعه قابل مصرفى را به بار مىآورند. اگر بعد از درشت شدن كلم پیچ آن را نچینند در سال دوم ساقه, رشد زیادى مى كند و همراه با رشد زیاد ساقه, برگها از هم باز و بدشكل مى گردند.

بعضى از كلم پیچها در شرایط مناسب رشد بسیار زیادى كرده و كاملا بزرگ مى شوند تا جایى كه ممكن است وزن چنین كلمهایى به دوازده كیلوگرم هم برسد.

كشت و كار كلم پیچ
شما هم اگر به كاشت سبزى در خانه علاقه مند هستید و باغچه اى در حیاط خانه دارید مى توانید قسمتى از باغچه خانه خود را به كاشت كلم پیچ اختصاص دهید, در چنین صورتى بد نیست بدانید كلم پیچ به نور كافى و رطوبت نسبى مناسب احتیاج دارد. در مناطق گرمسیر كه زمستان متعادل باشد آن را در زمستان مى شود كاشت.

در این صورت در فصل بهار كنار سفره شما قرار مى گیرد. اما معمولترین زمان كاشت این گیاه فصل بهار است. در صورتى كه در بهار اقدام به كشت این نوع كلم بنمایید در تابستان مى توانید سفره خود را با آن رنگن كنید.

یادتان باشد كه كلم پیچ به آب زیاد احتیاج دارد ولى هیچ وقت آب را روى برگهایش نپاشید چون در این صورت دچار پوسیدگى مى گردد. به كود زیادى احتیاج دارد. با اضافه نمودن مقدار زیادى كود پوسیده حیوانى و مقدارى كود شیمیایى (كودهاى ازته و فسفره) به زمین خاك را تقویت كنید.

تكثیر كلم پیچ به وسیله كاشت بذر صورت مى گیرد. وقتى زمین آماده شد, بذرها را پاشیده و روى آن را با قشر كوچكى از خاك نرم و كود حیوانى الك شده بپوشانید.

بذرى كه به این منظور تهیه مى شود نباید خیلى كهنه باشد. در صورتى كه بیش از چهار سال از عمر بذر گذشته باشد بخوبى سبز نمى شود.

فقط ممكن است تعداد بسیار كمى از بذرها سبز شوند. اگر بذرها نسبتا نو باشند نود درصد آنها سبز مى گردند. اما آسانترین روش كاشت استفاده از نشإ است.






كلم پیچ
كلم پیچ
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.