فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

سپردار قرمز :

نام علمی : Aonidiella aurantii

این آفت در سال 1316 همراه با نهال های مرکبات از فلسطین به ایران راه یافته است.اصل این آفت را از جنوب شرقی آسیا می داند بیشترین تراکم آفت در ایران در اطراف رامسر است ولی از لاهیجان تا گرگان نیز دیده می شود.

اگرچه این آفت در آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان از مهمترین آفات مرکبات به شمار میرود ولی در ایران نسبت به سپردار قهوه ای و شپشک واوی مرکبات در درجه سوم اهمیت قرار دارد. این آفت نیز مانند سپردار قهوهای مرکبات علاوه بر مرکبات بر روی عده زیادی از درختان همیشه سبز اعم از درختان میوه یا زینتی ایجاد خسارت می کند.

مشخصات و بیولوژی:

سپرحشره ماده کامل گرد ونسبت به سپردار قهوه ای برآمدگی کمتری نشان می دهد. قطر آن حدود 1/5 تا 2 میلیمتر است و بصورت پولک کم و بیش  صاف دیده می شود سپر تقریباً شفاف است وقتی بدن حشره در زیر آن  قرار دارد قرمز رنگ به نظر می رسد بدن حشره از پشت سپر دیده می شود.

جلد لاروی مرکزی است و به رنگ قرمز روشن می باشد. سپر حشره نر کوچک و بیضی شکل است و جلد لاروی در آن کناری می باشد.بدن حشره کامل ماده ، قلوه ای شکل است.بدین ترتیب که قسمت های کناری سه بند اول شکم رشد زیاده کرده پیجیدیوم را در بر می گیرد.

بر روی پیجیدیوم L4 از دو طرف دندانه دار ولی L2 و L3  فقط در طرف خارجی کمی فرو رفتگی نشان می دهند شانه در بین لب ها کاملا مشخص و متمایز است بعلاوه در این گونه دو جفت پارافیز در هر طرف مشاهده می شود غده شاخکی در این گونه شبیه بند آخر انگشت شست است.

سپردار قرمز مرکبات زنده زا (ovoviviparous) است یعنی تخم ها قبل از خروج از بدن تفریخ شده و در حقیقت پوره ها از بدن حشره ماده خارج می شوند.ظاهراً در این گونه ، نرها نقشی ندارند و تولید مثل بطریق بکرزایی صورت می گیرد. پوره های سن اول ممکن است یکی دو روز پس از تولد زیر سپر باقی بمانند و سپس خارج شوند.

معمولاً پوره ها هنگام صبح و قبل از ظهر از زیر سپر خارج می شوند و تا هنگام عصر روی میزبان مستقر می گردند. در روی برگها این حشرات بیشتر در مجاورت رگبرگ های اصلی مستقر می شوند و در روی میوه در فرورفتگی های نزدیک غده های تولید کننده اسانس قرار می گیرند،پوره ها شدیداً به سرما حساس هستند و اگر در موقع خروج مصادف با سرمای بهاره بشوند اکثراً از بین می روند Ebling(1951)  تلفات پوره ها را در این حالت تا صد در صد ذکر کرد.

تلهوک آستانه ی حرارتی این حشره را 12-14 درجه سانتیگراد ذکر می نماید و شاید یکی از علل عدم گسترش فوق العاده این آفت سرمای زمستانه باشد.

لیمو ترش citrus limone  و گریپ فروت  C.grandis  حساس ترین مرکبات نسبت به این آفت هستند. دوره پورگی در این گونه حدوداً2 تا 2/5 ماه است و در سال ممکن است تا 4 نسل ایجاد کند . این حشره در زمستان به صورت سن دو می باشد و تولید مثل آن از اوایل خرداد شروع می شود. در اثر خسارت این حشره برگها زرد می شوند و در صورت حمله شدید خزان می کنند.

خشکیدن سر شاخه ها نیز ازجمله خسارات این آفات می باشد و گاهی اگر جمعیت آن کنترل نشود شاخه های اصلی نیز خشک می کند .

در اثر حمله ی آفت میوه ها نیز می ریزند. در صورتیکه مبارزه دیر انجام گردد حتی پس از سمپاشی نیز میوه ها ممکن است ریزش نمایند.بر خلاف سپردار قهوه ای ، این آفت به تمام قسمت های درخت اعم از تنه، سر شاخه، میوه و برگ حمله می کند و از حشرات Toxinoferous میباشد  

یعنی بزاق نبات ایجاد اختلافات فیزیولوژیک می کند،زردی برگها نشانه ی آن است که این اختلال سیستمیک بوده و با شیره ی گیاهی در تمام قسمت های درخت بخصوص در شاخه های انتهایی گسترش می یلبد.

عوامل طبیعی کنترل کننده که در مورد سپر دار قهوه ای ذکر شد روی این گونه نیز اثر قابل توجه دارد.

Prospaltella aurantii گونه ایست که در کالیفرنیا مخصوصاً در آزمایشگاه پرورش داده می شود و برای مبارزه بیولوژیک با این آفت در باغهای میوه بکار میرود.

مبارزه:

مانند بقیه سپردار ها




سپردار قرمز
سپردار قرمز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.